AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.399

Luktar ättika-lukt i kupen

VIP
Jag har fått problem med polarens bil, den har börjat lukta typ ättika i kupen emellanåt när man kör den.

Vad beror detta på? läcker det glykol eller är det klimatanläggningen som läcker?

kan mycket väl vara nåt i klimatanläggningen som pajat. för jag vet att absorbtionskylskåp (används i husvagnar osv) luktar ättika då det går sönder och börjar att läcka iaf.

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
VIP
Glykol luktar inte ättika väl?

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Nej..

Två bilar är fler än en..
sl
67
sliver
BMW 325is -87
Kolla även filtret för fläkten in till kupén, kan ligga mkt skumma prylar där om det aldrig är bytt ;)

/Fred.

Länk
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Kan påpeka att det luka ättika i trunken på min förra bil, kom aldrig på vad det var.....
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
lukta =)
84
179
84Anty
BMW 325 Coupe -94

BMW 520I -83
Kolla batteriet
Det luktar emellanåt ättika i kupen på min pappas Volvo 960 också. Lukten kommer ifrån AC:n. De på Volvo säger att det är helt naturligt och inget att oroa sig för. Funktionen är inte nedsatt. Det är ju dock inte så trevligt alltid...

Efter en renovering/påfyllning för ett år sedan blev lukten tydligare för att sedan mattas av igen.
Fotsvett=))

Länk
Lukten beror på bakterieansamling i kondensvattnet på evaporatorn i AC:n, förekommer till och från på de flesta bilar.
Har inget med läckage eller brist på köldmedia eller annat i systemet. Kan åtgärdas på följande sätt: Kör till bilverkstaden eller till nån som reparerar klimatanläggningar i bilar. De sprayar ett desinfektionsmedel i luftintaget efter att ha demonterat microfilter osv, kostar ett antal hundringar. Eller så köper du en påse Virkon på Granngården och blandar till en liten mix med vatten och sprayar på samma sätt, kostar ett par tior. Klorin går också bra att använda men luktar otrevligt en tid efteråt i bilen.

FP
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Det verkar bli dags för ett besök hos "Granngården" för mig. De senaste dagarna har kliman luktat fotsvett! Får väl köpa lite Virkon och en kubik melass när jag ändå är där. Vet någon om det finns någon "Granngården" nära Hornsgatan?
Närmaste ligger i frihamnen, Magasin 4.

Mvh Stephan
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Danke !

//Player
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
det kan också bero på att föregående ägare har haft dålig lukt i kupén eller trunken... på grund utav rök eller annat...
för man brukar använda ättika för att få bort lukter och dofter...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Beror på bakterier som Folke säger. Sprutas in vid luftintaget och med
fördel vid utblåset nere vid fötterna vid passagerarna. Överflödig blandning rinner ut via rören för kondensvattnet för AC:n.

Testat på min 5:a

Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.