|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket bör kompen ligga på i en turbomotor, och var någonstans kan jag hitta prisuppgifter på smidda Mahle lågkompressionskolvar? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci | |
|
Kompressionsförhållandet i en turbomotor beror på många faktorer. Bla vilket turbotryck du vill ladda med! Jag föreslår att du köper en bok om hur man turboladdar motorer. I mitten av 70-talet byggde jag turboladdning till min SAAB 99. Där använde jag 7,2:1 i kompressionsförhållande och laddade upp till 1,6 bars tryck. då gjorde bilen 1-150 km/tim på runt 13 sek. Det var en tekniskt mycket enkel installation utan luftkylare, wastegate eller så. Sög genom orginalförgasaren (justerade in den för mer bränsle vid full gas), strypning efter förgasaren (för att reglera laddtrycket), orginaltopp och kolvar men med dubbla toppackningar med en 1 mm plåt utskuren som en toppackning mellan, vatteninsprutning (med en vindrutespolarpump) osv. Det hela fungerade mycket bra. Det enda problemet jag hade var att det blev varmt, mycket varmt under motorhuven. Hela grenröret, turbon och en halvmeter av avgasröret blev ljust körsbärsrött när man gasat en stund (= åtminstone 800 grader). En negativ bieffekt av värmen är att mycket av stålets hållfasthet gått förlorad vid och runt 800 grader så det kan hända mycket konstiga saker. Tex att skruvar lossnar oförklarligt eller att grenrör, turbo mm viker sig om man inte byggt på rätt sätt. Jag kunde ingenting innan jag började bygga. Allt lärde jag mig i boken "How to select and install turbochargers" av H. P. Books tryckt 1971 (så det finns säkert bättre böcker nu)! Köp alltså en bok i ämnet och unvik dom mest grundläggande misstagen (vet du tex hur du skall dimensionera turbinhus och kompressorhus för den motor du skall använda och dom varvtal du skall utnyttja? Vet du vilken lufttemperatur du får efter turbon? Osv.) Per L |
|
|
för att citera en kän ryss: "Det finns inget så praktiskt som en god teori" /göran, gubbe/ |
|
|
Hej... Problemet med de smidda billiga Mahle kolvarna är att det är dålig kvalitét på dem. Jag har inte själv testat den... Men då flera seriösa trimmaren varnat mig för dom så tror jag ju verkligen att de inte är såååå bra. Per L tycks vara en föregångare vad gäller turboinstallationer.... Lite roligt... Och det där med kompförhållande är väl rätt godtyckligt. Köp GIK:s katalog och läs i den. Det mesta fungerar det beror väl på vad man har för förutsättningar, mål osv.. //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.