AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
892

Servicebox som inte svarar

Hejsan!

Det är så att jag är ägare av en importerad Bmw 5 serien E39 som är fulldokumenterad i serviceboxen och i övrigt väldigt fräsch.
Jag har varit väldigt någran med alla standard åtgärder för att minimera risken att bli blåst vid köpet. Så som att titta i servicebox, inredning och standars slitage, testkört den noga, stämma av milen vid de olika servicearna, har även ringa gamla ägare och serviceställen för att bekräfta milen. Allt ser ut att vara i sin ordning men nu har jag stött på lite problem.
Problemet kom när jag skulle koda om startspärren för att mitt försäkringsbolag skulle bli nöjd. Problemet jag stötte på var att BMW inte kunde komma åt min servicebox. De fick inget svar från den. Det gick inte att komma in i den över huvud taget.
BMW säger att de kan fel söka efter problemet men det kommer inte att bli biligt och kommer antagligen ta flera dagar. Det som skrämmer mig är inte att mitt försäkringsbolag som kräver att jag kodar om BMW original startspärren för att få en helförsäkring eftersom jag kan koppla till en ny startspärr till mitt externa larm.
Det som gör mig lite rädd är kommande service.
Kommer det vara möjligt att göra korrekta service i framtiden? (tråkigt på en så pass fin bil att inte hålla efter den)

Jag har nu i efterhand blivit medveten att trots alla mina efterforskningar kan vara så att någon har varit inne pillar i min servicebox.

Är det någon som har en aning om va det är för fel och vad det kan bero på?
Kan det ha något att göra med att den är chippad? (ponera att det är en klåpare som har satt i chippet i Tyskland och gjort något fel)

Tacksam för svar!
Pelle
Tror tyvärr att du har svaret i ditt sista stycke... (ett av argumenten som ofta förs upp mot chippning..)

Vad är det för E39a?? 530d??

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Tack för ditt svar Gasar-Magnus!

Jag var också rädd för att svaret låg i delen om chippningen.
Finns det någon teoretisk möjlighet att det skulle fungera bättre om jag satte i ett original chip eller återställer det hela till "ursprungs läge"?

Nej det är inte en diesel utan en besinare på 8 cylindrar...
:)

MVH
Pelle
Men gjordes inte en avläsning av LKM:en innan köp? de är ju de vanliga sättet att verfiera mätarställning, samt om de är en automat kan man läsa av mätarställning i den.(Kolla Askens dagbok) Chippning på moderna bmw motorer brukar innebära en seriell omprogrammering och ingen "Chippning" isig. Dvs de programerar om befintliga "chip"

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Med servicebox menar du vad? Menar du att BMW inte kan få kontakt med bilen alls via diagnosuttaget, eller menar du att de har kontakt men inte kan läsa av data i LKM:en?
Ommappning av motorstyrningen görs ju i just motorelektroniken, inte i LKM, om bilen är "chippad" så borde detta inte påverka ditt problem.
Om det är LKM:en som inte går att komma åt så tar det kanske 10 min att byta denna, sitter under handskfacket på A-stolpen. Detta kan ju inte BMW påstå skall ta dagar att göra, nån måtta får det väl vara...
Om de inte får kontakt alls, prova att lossa batteriets kablar och koppla ihop dom nån timme eller så. Återanslut, bilen är nu "resetad", och prova sen att få kontakt igen. Chansen är stor att det funkar och allt blir frid och fröjd.

FP
Tack för ditt svar Folke!

Jag måste erkänna att jag möjligen kan ha varit lite luddig i min beskrivning av problemet. Men det är så det lätt blir i irrigationen hätta...

Problemet uppstod när BMW skulle koda om mina nycklar (rättare sagt min startspärr) så säger dom att de inte får någon signal och inte kan utföra jobbet. Det måste väl vara från serviceboxen de inte får något svar?!
För det är väl inte på LKM:en man kopplar in sig för att koda om startspärren?

Möjligt att jag är helt ute och cyklar nu.

Tacksam för fler svar

Pelle
Grejen är att det inte finns nåt som heter servicebox, undrar vad det är som de inte får kontakt med? Förmodligen "hela bilen", se ovan. Skulle tänka mig att startspärr mm ligger i generalmodulen, kallas ibland för komfortmodul, styr lås mm i bilen.
Funderar på vad som skulle ändras med startspärren, vilken årsmodell är det på bilen. Har den inte startspärr som f-bolaget kan acceptera, mycket skumt isf.

FP
f-bolaget godkänner min startspärr som sitter i men de vill att jag kodar om mina nycklar först och de är det som inte BMW klarar göra eftersom de inte få någon kontakt med bilen.
Det är årsmodell 98 på den.

Pelle
Bmw som har org startspärr (från 95 tror jag) har koderna till denna inlagda i styrchippet( det som byts vid chippning ) Till min 96:a finns det inga trimchip av denna anledning. Man får "föra över koderna till det nya och detta är dyrt och omständigt, sk seriell chippning. Du har troligen löst ett dilemma för mig. (denna förklaring har jag fårr av en Tyskfirma som säljer chip)

Jag har styrbox med slutnr: 484, till denna finns det i princip inga chip, Den "vanliga" i 540 är 404 till denna finns det massor. Skillnaden på dessa två är att 484 har org startspärr och denna fungerar inte vid chippning. Mitt problem har varit att jag trott att bilen inte kommer att starta med ett chip från 404 ,vilket det med största säkerhet kommer att göra , det som kommer att falera är just startspärren.

Pröva att sätta i org chip och testa igen..
Tackar Otto von Diesel!

Jag ska ta reda på vad det är för styrbox i min bil. Det är en 535 98 som jag har. Är inte säker på vilken styrbox som sitter i den med ska ta reda på det under dagen.

Hur smidigt kan jag få ta på ett org chip till en 535 då? eftersom den aldrig sålt i Sverige... (åtminståne inte årsmodell 98)

Pelle
Pelle: det ordnar nog BMW åt dig: 535 har sålts i sverige i ett fåtal ex på specialbeställning ( se annan tråd ang detta)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Hur går det pelle ??

Jo det nog rätt bra Otto von Diesel.

Jag kommer försöka lösa problemet genom att sätta in en ny styrbox. Har inte hunnit plocka ut styrboxen för att se om den är en original box och bara chippad eller om de har bytt ut hela boxen i tyskland.
Ska se om det går få tag på org. chipp eller box och sedan försöka koda om min startspärren igen. Vill inte sätta in en extern startspärr, ser allt för fattigt ut... :-)

Någon som vet vad det för nr på styrboxen eller org chip på en 535 98:a?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.