AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
749

Är detta en bra bil att köpa och att äga?

Funderar på att köpa följande bil:
BMW 316i Compact -00
9400 mil
Utr: Aerodynamikpaket, Vita blinkers, ABS bromsar, AC, Antisladdsystem, Avtagbar dragkrok, CD-stereo, Elhissar fram, Elspeglar, En ägare, Fjärrlarm, C-lås, Färddator, Elsvankstöd på framstolar, Svensksåld, lm-fälg

Bilen ser välvårdad ut samt är servad.
Är detta ett bra köp??? Bilen säljs genom bilfirma.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Beror ganska mycket på vad du får betala för den. Generellt är 316 en ekonomisk bil att äga, och frågar du mig så är den även helt ok att köra/åka. Bilen du beskriver verkar ha ok utrustning och att den är sv.såld med en ägare gör inte saken sämre. Tycker dock att den rullat väl långt, vilket bör spegla sig i priset. Om du överväger köp, ta den till SBP och gör en bildiagnos, så du inte ställs inför en massa kostsamma reparationer som kan vara på gång, med tanke på miltalet. Slå även en signal till den tidigare ägaren. Han kanske har upplysningar om bilen som inte bilfirman vill dela med sig av.

MVH
robban

Länk
Som ovanstående ägare skriver:
Det är många bussningar, spindelleder och liknande som gärna ger upp kring 10.000 mil.. På 316 sitter det väl även kamrem, som också den skall bytas där i kring. Vad det bytet kostar vet jag inte, men det stannar garanterat på fel sida om 5000 kr-strecket!
Kolla upp vad som är bytt tidigare på bilen och se till att denna info speglas i köpesumman!

Att bilen i sig gått 9400 mil behöver du absolut inte oroa dig för, speciellt inte en 316 som man antagligen inte köper för att busköra med!

Lycka till!

// Björn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den motorn har ingen kamrem, utan kamkedja! (byts normalt inte under bilens livslängd)

Hade själv en 316i Compact (-94), den var faktiskt riktigt kul att köra.
Den modell som du tittar på har 1,8-liters motorn (trots namnet 316i). Den motorn har jag dock inte provat.

Modellen är annars generellt både kul att köra, samt relativt billig i drift.

Svagheterna är som på övriga E36:or (kolla spindellederna!).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Billig Variant av BMW .

Vad har du fått för pris ??

M som i Motor
M3 CSL nice
Tacka för alla bra inlägg...

Priset jag har fått är 119.000 nyservad, besiktigad.

Bilen är även Lackskyddad -02

Funderar på att bildiagnos som "Copy" rekomenderade, kostar ju bara 820:-, värt pengarna antar jag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.