AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.226

Storlek på Wastegate

Ska sätta kompisen på att tillverka 2 st WG till mig (ska försöka ordna detta med eskilstuna-modellen som mall) Men frågan är:

Hur stora ventiler skall man använda (den jag har som mall har 35mm ventil) Tanken är att det ska fungera på en fyrcylindrig motor med HX 40 turbo d v s splitpuls. Räcker det med 2 st 35mm eller ska man satsa på större direkt ex 44mm (volvo insugsventil) För och nackdelar någon? Man vill ju undvika skenande laddtryck åsånt!

PS! grenröret är väl inte idealiskt utformat p g a platsbrist (lite olika längd på rör och så) Räcker det rent av med 1 WG tro?
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
skulle tro att två st 35mm ska räcka... själv kör jag med 1st audi s2 wg (34mm har jag för mig) med ett grenrör med delade pulser.. kör med separata rör ända fram till ventilen... funkar kanon.. kör med ett kkk29 Nr14 avgashus twinentry.. Mvh//Limmet

Min bil!! Länk
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
2st 35mm blir kalas!

Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hur långt klarar man sig med en 40mm. vetil??

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
skulle jag vilja veta med !

Jag har en audi S2 wastegate som jag ska uppgradera med större ventil, och den hade jag tänkt att använda till en 2,7l m20 med ett Holset HX50 !

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Det kan man aldrig veta,beror på grenrör,kammar,motorvolym samt turbo....

1st 45mm gick bra på bäckis e-28 med 3,5lit motor och 700hk turbo.

Men på hans rejsbil så räckte inte 2st 40mm....

Men på min så räckte det med 2st 40mm

Man lär chansa och prova, ju större ju säkrare.

Niklas ett HX50 på M20 då lär du nog minst ha 50mm eller dubbla 35-40mm.

ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
ok ! tack för tipset, det är ju bra att veta innan så slipper man skenande laddtryck !

man ska inte bara stirra sig blind på ventilstorleken, "ventilhusets" och ventilens utformning spelar rätt stor roll, i en audiwastegate tror jag inte man vinner nåt på en större ventil, det måste finnas utrymme i huset runt ventilen så att avgaserna kan flöda förbi ventilen upp i huset, sen om man har en mellanvägg upp till ventilen motsvarar det att öppningen i stort sett blir hälften så stor.

Jag åker med en kraftigt modifierad e-tuna, special-ventil som ser ut som en kona in i grenrörsanslutningen, sen ett stort hus som har en invändig radie mot ventilsätet och en 50mm ventil med 45mm öppning, detta i kombination med lite fimpad mellanvägg blev som natt och dag jämfört med maxportad e-tuna med 41mm ingångshål.

jag åker 2 liter pulssplit med HX40...

Ju större aggregat man har ju lägre avgastryck får man, och desto viktigare blir placeringen av wg:n
Hej!

Jag klarade mig inte med en HKS Racing 50mm ventil på min 4-cyl 2,3l motor, ihop med en GT42a.

Nu blir det dubbla 50mm ,i nästa försök i bänken .

Mvh Ante
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Går att bygga så en TiAl 46mm fungerar finfint för att reglera laddtryck för 750hk på en 2l fyra. (Med pulsplit)
Fakta från bromsbänken.

Allt hänger på helheten,
Såg att den här gamla tråden vaknat: Jag handlade till slut 2 st "färdiga" Rosenkranz WG med 44mm ventiler (dock är genomloppsdiametern endast 38mm) detta fungerar bra på min volvofyra med pulssplit grenrör. (inga problem att hålla ner trycket runt 0.5 bar trots icke gynsamma anslutningar i collektorn)

MVH JT
Ki
64
Killerbee
338i - 94
Sorry for the English but can some one tell me what size wastegate must I use for S38B38 turbo for low boost about 0.2-0.4 bar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.