|
|
|
|---|---|
|
Lyfte på motorkåpan häromdagen och kikade runt lite. På höger sida (innifrån sett) av det vågformade röret som går runt som en slinga över motorn innanför topparna (heter kanske "bränslespridarröret"?) så sitter det en liten "klocka" (en rund liten metallburk). Från den lilla burken hängde det en lös slang (av mjukt gummi, en knapp decimeter lång, ca 5 mm innerdiameter). Detta kändes ju inte helt OK... Fingrade runt lite högt upp i bakkant på motorn (vid en svart plastkåpa, kan möjligen vara den där det beryktade membranet sitter?) och hittade en som jag tyckte passande nippel för den lösa slangen. Innan jag tryckte dit slangen startade jag motorn och märkte då att det sögs in luft genom nippeln. Nåväl, tryckte dit slangen och gav mig ut på en testtur. Märkte dock ingen som helst skillnad i motorns uppträdande. Är det nån som vet om den slang jag pratar om ska sitta där jag nu satt den (verkar troligt) och vad den har för funktion? Är det någon sorts returledning? För vad i så fall? Motorn bör ju ha dragit lite tjuvluft innan detta upptäcktes. Kan det ha påverkat bränsleblandningen med för hög förbrukning som följd samt felaktiga avgasvärden (fick nedslag på CO- och HC-halt nyligen)? Senare på kvällen bytte jag också tändstift. Dagen efter så märkte jag att tomgången vid kall motor vandrade mellan ca 500-1000 varv (den har alltid varit superstabil på ca 550 varv förut). När motorn väl är varm är tomgången stabil på ca 600 varv. Kan detta fenomen ha att göra med stiften eller slangen? Supertacksam för svar! Det hela känns lite instabilt just nu... Mvh /Pewe | |
|
Tomgång, vet ej hur det hänger samman men har bytt samma slang på alla 540 jag ägt (5st) och 3 har fått pendlande tomgång.När den är pajj suger bilen in tjyvluft i likhet med när gaveln(membranet är paj. Ventilen du ser är en vaccum klocka till bränsleledning tror att den har med tryck att göra, dvs när du gasar hårt tappar bilen vaccum och klockan öppnar och mer bensin komer till undsättning via "baksidan på matarledning" men jag är inte säker... Pendlingen kan ha att göra med täta filter eller rent allmänt dåligt huvudtryck i bränsleledning om min teori ang. klockan håller. Tidigare hade du då 2 ledningar som matar bensin numer bara en. Detta borde märkas under långsam acceleration ej kraftig då bägge öppnar.. Tror att det kallas insprut tryck / styrtryck... "en frisk motor tänder varje varv" |
|
|
Är kanske lättare att förklara om du gör det efter dessa bilderna. Länk Länk ___ Min sida: Länk |
|
|
Ja, det var kanske otydligt beskrivet... Det är lite svårt att förklara även om man har en bild till hjälp men på Mickes andra bild Länk så ser man i nedre vänstra hörnet (strax ovanför serviceuttaget) en liten Mvh /Pewe |
|
|
(sorry, klickade fel :-/ ....så ser man i nedre vänstra hörnet (strax ovanför serviceuttaget på bilden) en liten rund blank "klocka" i änden på det vågfomade svarta röret i form av ett U (ehh, kryptiskt eller....?) Från den klockan hängde den lilla slangstumpen fritt. Nippeln jag nämnde som tycktes passa sitter i bakkant (riktad MOT torpedväggen) på den svarta plastkåpa som sitter högst upp på motorns bakre kant, i stort sett direkt under expansionskärlet (syns endast delvis på bilden). Kan rapportera att tomgången idag var helt stabil igen... Fortsättning följer! Att den har dragit tjuvluft där tidigare är otvetydigt (det sög ju när man satte fingret mot nippeln. Har dock svårt att tro att det ska gå bränsle genom slangen/nippeln eftersom det då borde ha sprutat ut bensin där. Finns inga spår av det. Däremot kanske det är en returledning för överblivna bränsleångor som s.a.s. leds tillbaka in i motorn...? Hur som helst så hade det ingen effekt på de höga avgasvärden jag drabbats av. Mätte idag och de var snarare sämre än förut.... *suck* Mvh /Pewe |
|
|
Uppföljning: Tomgången har "i stort sett" varit stabil de senaste dagarna. Den enda variation jag upptäckt är att det vid något tillfälle verkar som om tomgången vid kall motor vill ligga en aning högre än normalt (ca 700-800 istället för ca 500 vid varm motor). Det är således inte fråga om någon pendling upp och ned längre utan mer en kort förhöjning vid just kallstart. Så fort motorn bara blir lite, lite varm (vilket går befriande fort) så är allt normalt igen. Dessa små variationer fanns visserligen inte där innan stiftbytet och (åter-?)anslutningen av slangen, men jag har ändå bestämt mig för att det är något jag kan leva med. Ingen som vet mer om den lilla slangen jag nämnde i inledningen av tråden? Mvh /Pewe |
|
Paap Reeder |
Hej pewe! Denna slang kanske går till vacumregleringen av bensintrycket....kan inte din motor men Du talar om en liten metallburk som jag tolkar som vacumdosan. Har Du inte den slangen där går hon fett = hög CO på tomgång iaf. MVH /// Paap R |
|
Pewe: det går inte bensin i slangen. Vaccumet i slangen stänger / öppnar retur på bränsle. Läs noggrant. R |
|
|
Pewe: det går inte bensin i slangen. Vaccumet i slangen stänger / öppnar retur på bränsle. Läs noggrant. R |
|
Paap Reeder |
Hej pewe! Läser på i Bentleys om Din motor. Visst är det väl en V8 - M60? En sådan har både en tomgångsmotor samt en vacumreglering av bränsletrycket. Båda kan göra att hon går surt! På bild verkar det vara den korta slangen Du talar om som går till just vacumklockan. Sätt dit den och åk och besikta -- tror jag. MVH /// Paap R |
|
Hej Paap! Yup, det är en M60! Har lusläst Bentley men hittar inget specifikt om just denna lilla slang (eller den plastkåpa med nippel där jag TROR att slangen ska sitta kopplad). Jag tror dock att det är precis som ni alla säger (sorry Otto, jag läste ditt första inlägg slarvigt), dvs att det är en vacumklocka för returbränsle osv. Det var också värdefullt att få veta att den kan gå fett/surt med hög CO som följd om det är nåt fel här. Ett försök till förtydligande dock: Min ursprungliga fråga gällde inte själva klockan och dess funktion utan VAR slangen som går FRÅN klockan (dvs dess MOTSVARANDE ÄNDE) ska kopplas in. Eftersom den är så kort kan jag bara tänka mig att den ska in nånstans i den svarta plastkåpan baktill högst upp på motorn (finns liksom ingen annan trolig plats på rätt avstånd), och eftersom man behöver ett super-periskop för att över huvud taget kunna se något där (kåpan är ju s.a.s. riktad mot torpedväggen under expansionskärlet) så blir det hela på ren chans om man inte vet exakt vad man gör... Nåväl, med fingrarnas hjälp hittade jag ju något som kändes som en sorts anslutning/nippel för en slang, som dessutom sög luft när motorn var igång (vilket väl aldrig kan vara meningen) och där tryckte jag helt enkelt in slangen. Den passade perfekt. Jag ville egentligen bara veta om jag gjorde rätt. Men som sagt - med slangen på plats och med nya stift + luftfilter mätte jag upp avgasvärdena, och de var nu t.o.m. ännu något sämre än vid besiktningen... Jag märker heller ingen som helst skillnad i acceleration med slangen inkopplad. Har tid på verkstad den 17:e och ska försöka få detta klart för mig. Återkommer med rapport! Mvh /Pewe |
|
|
slangen till bränsletrycksregulatorn(klockan) ska vara kopplad till insugningsröret där det är mycket vacuum på tomgång. motorn ska alltså mycket riktigt suga luft genom slangen på tomgång. undertrycket minskar vid gaspådrag. FAF |
|
Paap Reeder |
Hej pewe! Bentleys sid 130-31 bild 0017076. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej pewe! Va´ sa´ Per i Huddinge?? Läget? MVH /// Paap R |
|
Hej Paap! Skumt!! Jag har ingen sida 130-31 i min Bentley-utgåva... Den går endast till 130-28, sedan börjar nästa avsnitt (160). När jag var hos Per förra veckan så frågade jag inte något om slangen. Han mätte endast avgasvärdena lite snabbt och sa att det behövdes göra en ordentlig felsökning för att hitta orsaken, men att det inte var helt ovanligt att det slut visade sig vara kattarna.... (huga) Jag ska lämna in den hos honom den 17:e och då passa på att fråga om slangen etc. (slangen var förresten inkopplad då jag mätte värdena...) Mvh /Pewe |
|
Paap Reeder |
Hej pewe! Ursäkta - jag läste i Bentleys för E 32 ty Din motor sitter ju även i den modellen. MVH /// Paap R |
|
Ahhh. OK! Mvh /Pewe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.