|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har funderat om ang m30 maskiner...och kommit fram till att en s38 borde vara mer ekonomi för min del. Så det enda seriösa är att annvända en s38 maskin. Motorn ska isf sitta i en bmwcup bil, så överladdning är utesluten! Vad är dom svaga punkterna i s38b36 och s38b38? Hur mycket klarar dom maskinerna att varva med std men ballanserad underdel...9000? 9500? Hur mycket effekt klarar dom maskinerna av...m30 kan man få upp i 390-400hkr. Hur reagerar motorn för portning...hur vassa kammar kan man köra med...(tomgångs egenskaper spelar ingen roll) Alltså den handla inte om chppning här utan rent trim...ev så skippar jag motronic sprutet och annvänder ett modernare tillbehörssprut så man kan köra med öppna spjäll. Alla tips ang trimmning av s38 maskiner motages varmt!! | |
|
Det jag har hört är att det är ruggigt dyrt att porta dessa toppar! Har hört sex-siffrigt, det var Khöler som skulle ha det. Sen om det stämmer är ju en annan sak. Det fanns en M3E30 med S38B38 motor som han hade skrämt upp till ca 400hk, kommer dock inte ihåg vad som var gjort med den motorn. Kan hända att bilen och info finns kvar på www.e30.de |
|
|
Tyvärr så verkar inte den m5an finnas kvar :-( Jo jag kan misstänka att Khöler tar ut en del på sådana jobb, men precis som du säger så kanske inte det priset stämmer med verkligheten??? Fast 400hkr tycker jag inte skulle vara en övre tröskel för en s38a maskin, spec med tanke på att ur en m88/1 plockade man ut 490hkr 1976 och det borde gå att få ur mer av s38 spec med en modern motorstyrning, men å andra sidan så vill jag ha en "skottsäker" maskin. Men å anda sidan 400hkr basserat på ~1050-1100kg så kommer det att röra på sig. Kanske tom så man kan skrämma en fd stcc maskin (drömmer) |
|
|
Halloj Hör med denna belgiska firma....vet att dom är bland dom bästa i europa på vår kära S38... Länk eller Länk "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Jo, de är ju rätt händiga. S38B36 FREE M5/3.6 400 hp - 440 Nm MOTEC-airbox S38B38 FREE M5/3.8 st I 422 hp - 472 Nm MOTEC-airbox S38B38 FULL M5/3.8 st II 470 hp - 493 Nm MOTEC-airbox |
|
| Ja, dom har "hyffsade" effekter, frågan är bara om det är värt dom :-. Man får räkna på det ;-) | |
| Esa; hur har det gått med maskinen? | |
Hello Nasty! |
Pelle har du någon aning om rattnav till 535-87? Har OMP nav och ratt men navet kan inte vara rätt tutan ligger på hela tiden plus att blinkers inte går tillbaka. Mvh/Henrik |
Hello Nasty! |
Motor håller jag ju på med en M30 3.5l som jag hoppas på bra med effekt i. Det som strular är att jag inte lyckas få tag i en kamaxel efter dom måtten jag vill ha Enem kunde visst inte slipa så vassa kammar, Khöler har gått under jorden så jag vet inte vad jag ska göra just nu någon som har tips? |
|
Hello Nasty!: har du kollat på dbilas kamaxlar, de har ett tiotal olika m30 kammar. mvh Kristian |
|
|
Här kommer dom...finns några riktigt vassa..dessutom är dbilas inte så värst dyra förrutom på S38 kammar men det är man ju van vid :( Altså -> Duration, lobseparation, lyft, ö.d, pris i euro 276 112 11,2 1,4 332,14 276 108 11,2 1,7 332,14 280 110 10,4 2,3 332,14 282 110 10,9 1,8 332,14 288 112 10,9 2,1 332,14 290 108 11,0 2,5 332,14 300 105 11,2 3,7 332,14 308 105 12,2 3,9 409,24 320 100 11,1 409,24 328 100 12,0 5,3 409,24 "One for economy and One for the fun of it" |
|
Hello Nasty! |
Tack för infon har redan tittat lite på detta alternativ. Det som skulle kunna funka är 328gr. Har lämnat papper till motorbyggaren om detta. Är det någon som beställt som vet hur det funkar? Kvalitet osv.? Ingen som har någon aning om rattnaven eller vad man kanske kan anv. istället för OMP:s rattnav eller vänta nu kan det vara ett Luisi nav jag har fått måste kolla upp det här. Bilen har stått still i snart 2år så minnet sviker lite! Tack för hjälpen. Mvh/Henrik |
PETER.O |
Har en kam från en 635 GrA. Vet ej värderna på den,tror den är rätt vass. Peter |
|
Pelle, är tillbaka norröver igen. Vet inte om jag nämnde att Motorrenova tog sig an M5 3,6-veven som de trodde gick att polera upp. Jag bad dem om en "2nd opinion"... Dock ringde de senare och tyckte det var dags att döma ut den helt. De verkar bra. Var förbi Jarls men de hade inget att erbjuda... Annars har det mest blivit inköp av div prylar och underhåll...pinsamt :--((( Bytt framdäck till SP8000 (skillnad!), ny handbromsmekanism, byte vätskor, ventiljustering, bromsgenomgång etc. Har hittat lite leksaker i Tyskland som ska skickas upp. Kan ta det på mailen. :-) |
|
|
Henrik; det är samma nav till e30an och e32 som till e28 efter -85 Kolla ditt art nr så du har fått rätt nav. Men eftersom varken blinkersen går tillbaks eller tutan funkar dom den ska, så verkar det som du har ett annat nav? henrik hur långt har motorbygget kommit? Klar till våren? (jag har själv vänt upp å ner på alla papper efter 336* kammens uppgifter men det verkar som bortblåst) Ang dbilas kammar så har jag hört om dom, men igen verkar veta om det är bra saker eller bara medelmåttigt. Men bara dom är bättre än catcams så är det iaf ok! Esbjörn; Verkligen trisst med veven :-( Motorrenova har jag oxå bara bra erfarenheter av...dom tar sig alltid tid när man kommer in och frågar om något och ber att få titta i deras kataloger. Du får gärna maila och berätta om dina nyförvärv ;-) |
|
| Ingen som har erfarenhetar ang s38maskinen och hur dom reagerar på effekt höjning? | |
|
Recept på en finsk 3,6 M5:a 4,1 liter Wieseco 11,8:1 (kolv+tapp 313g lättare än orginal!!) Beckers H-stakar Schrick 280º 11mm Haltech 6E Gatinställning 98oktan: 397hk/6900rpm 488Nm/4900rpm Race 100oktan: 443hk/7200rpm 490hk/5100rpm Slutsats: om det var alla modifieringar så verkar den svara mycket bra på trim. mvh Kristian |
|
| Ursäkta en novis, men är den finska motorn borrad eller stroke:ad till 4,1 liter? | |
|
Pelle, går ju iofs att ringa Kempower eller svensk motsvarighet och höra sig för. Potentiell kund... |
|
|
karl; jag tror motorn har fått både ökat slag och borrning (max vad 3,8 tål) tyvärr så blir dom inte särskilt högvarviga av det :-( Esbjörn; klart man kan göra det! |
|
Hello Nasty! |
Hallå Pelle. Jag hade hoppats på att allt skulle vara klart i sommras men som sagt det där med kammen strular till allt. Måste ha kammen för o veta hur mycket man behöver köra ut i kolvarna för ventilerna så allt har stannat av, men när vi löst det med kammen så ska det rulla på och då kommer bilen garranterat ut till våren. Det var ett Luisi nav jag hade får väl slänga skiten o köpa ett annat. Peter är kammen ny eller beg.? Pelle har du värden på vad dom åkte med för kammar i GrA? Har för mig att det var två olika. Mvh/Henrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.