|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
viobebe |
Panzerwagen: vill ej lägga mig i affären, så priset får ni diskutera själva. Vill bara säga att bilen är fint skick, det får du själv avgöra när du tiitar på den, och om jag säger så här han är inte omöjlig så förstår du säkert vad jag menar. Acey: Du förstod nog inte vad jag menar, men jag orkar inte att diskutera detta mer, alla har olika åsikter så är det bara.Jag har uttalat hur jag ser på saken på bilar utan servicebok.Och faktum är att de flesta äldre bilar även prestanda bilar saknar bok. |
| Håller fullständigt med acey. Folk som köper de här bilarna är i nästan alla fall bilintresserade, och vet därmed vad serviceboken betyder för andrahandsvärdet. Om man då inte är mer rädd om den så är man antingen dum eller så har man något att dölja! | |
|
Håller med Acey till 100% Länk |
|
|
Rapport kommer imorgon kväll, när jag tittat på bilen. Då vet jag mer om papper och servicebok osv. Känns osäkert just nu måste jag säga efter att ha läst ett par trådar om folk som blivit lurade på importbilar. Höres. |
|
|
Kolla bilen på Bmw, för en 200-300 kronor kan du ju med hjälp av chassinummer åtminstone kolla upp på BMW utförda rep.datum (även i tyskland) samt mätarställningen när dessa utfördes. Jämför dessa uppgifter sedan mot S-bokens stämplar. Det flesta bilar går väl mest de första åren, varvid ovannämnda koll på BMW kan ge en viss fingervisning. Jag skulle själv vara mycket skeptisk till denna mätarställning, då denna med stor sannolikhet antyder att bilen antingen är skruvad eller ordenligt smälld. Den behöver ju dock inte vara det, men var mycket kritisk när du kollar historiken. Servicestämplar, som inte går att verifiera (kan ju som sagt vara tämligen svårt vid import) är väl inte värda mer än just trycksvärtan. Tänk som sagt även på att bilen faktiskt är 11 gammal, så jag skulle låta dagens skick vara avgörande för om bilen är intressant eller ej. Jag skulle absolut m-testa eller dyl. före köp och noga kolla bilen även inunder, då reparationskontot snabbt kan skena iväg (ex. läckande stötdämpare Länk ), det kan ju även vara bra med en tredje ”neutral” part. Det kan nog i övrigt vara ganska svårt att hitta en svensk sålda M5 92-. |
|
|
Men det finns även "dumma människor" som köper en M5, billig peng för prestanda utöver det vanliga. Killen som köper har en ekonomi som inte tillåter en bil, iallafall inte en M5... Vad gör han, kanske fattar, och inser att han inte har råd. -Säljer snabbt. Kanske han är mindre smart och tänker att han ändå betalat dyra pengar så nu ska den användas över sommaren. Kör slut bilen. Killen är kanske 18år... Kanske äldre. Behöver inte vara Sverige. Kan vara Finland,Tyskland.... Många prestanda sugna köper gamla BMW modeller och, tyvärr, väldtar dom. Finns många exempel på sådant i min stad. Brukar dock oftast sluta i sidan av en annan bil eller i en husvägg. -Detta betyder inte att om bilen sknar servicebok är den buskörd, utan detta är en allmän sanning bland med bmw, ja egentligen alla bilar. -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Hm, "Det kan nog i övrigt vara ganska svårt att hitta svensksålda M5or, 92-." Så ska det självklart stå, inlägget skrevs sent - ursäktar mig med det dEnna gång i alla fall. |
|
|
Har nu kolla igenom bilen. Verkar bra. Det var tydligen BMW i tyskland som slarvat bort serviceboken. Fanns ett brev med ursäkter osv. Man kan anta att serviceböcker "försvinner" vid ägarbyte, men här skedde inget ägarbyte varken 2 år före eller efter. Första servicen som var ifylld i s-boken var stämplad -98. Sen fanns ytterligare ett brev från BMW med alla föregående servicetillfällen, inkluderande den -98. Hur ser man att dokumenten är autentiska? Tog bilder på pappren, kanske kan nån som vet hur det ska se ut kolla på dom, (jag mejlar bilderna). Har även bild på ett par andra papper. Tuv och "tyskt m-test" samt papper från firman som köpte in bilen i Sverige. Nån som vill kolla på dom?, som vet lite hur det ska se ut. Mvh Panz |
|
|
Hejsan, Du kan maila bilderna till mig så skall jag ge ett omdöme. Bosse J. Bosse J. 327-41 2800 CSA-69 325iX-92 (hittills enda 3-serien) 525 -92 528-98 |
|
|
Jaha här sitter man och begrundar. Skulle träffa ägaren på måndag morgon och göra m-test. Om allt gick bra skulle jag slå till. Ikväll ringer säljaren och säger att nån stockholmare satt in 10k i handpenning, OSETT! Sicket folk. Lite surt är det allt, har lagt ner en hel del energi på att få fram massa uppgifter om bilen och det kändes acceptabelt att köpa den om m-testet inte skita ner bilen för mycket. Vad gör man nu med en massa pengar som ligger och bränner hemma? :-) Så gick det med den bilen. Var tydligen inte meningen att jag skulle ha den. Kanske hittar nåt kul objekt imorgon på Kinnekulle, ska iallafall kolla in i BMW club schwedens tält. Fan var laddad på M5, nu känns 535:an trött. Bilen är för övrigt med i nya Motorbörsen, lagungrön, begärt 84.500, tror jag. Tack alla som engagerat sig med tips och råd. Särskilt tack till Bosse (f.d. ordf. BMW club schweden). Mvh Panz ------på jakt efter M5------ |
|
| skaffa mer stålar å köp min 95a | |
viobebe |
Jocke: Den här M5:an var väldigt fin till rätt pris. Dil bil är ett utställningsobjekt!!!!!!!!!!!!!! |
viobebe |
Vi män som kan bedöma en bils mätarställning och service skötsel samt bilen i helhet, vi handlar oftast bilen och inte boken. Och vi som klarar av detta kör i dagsläget M3:or M5:or m.fl och ni som ej klarar detta utan SERVICEBOK trampa vidare på pedalerna på Ford Fiestan. |
|
Luktar knalltorsk om en säljare som drar sig ur p.g.a att man vill göra en M-test. Stockholmare som satt in handpenning på 10k osett. Tjenare, jag är påven. viobebe; suck! Länk |
|
| synd bara att ingen orkar kolla på min bil bara massa snackare som tror dom vet allt !! är snackare välkommna ??? ja visst!!!!!!!!!! | |
|
Nån som vet vem som köpte bilen? Vore intressant att veta om han m-testat bilen, och hur det i såna fall gick, + hans åsikter om bilen i sig och serviceboksstrulet. Mvh Panz ----fan skulle köpt den iallafall, och sketet i m-test. den va ju snygg och gick gött---- |
|
|
Nu är det ju så att M-testet inte KAN svsra på konditionen av hela den komplicerade M-5:an. Bara ge ett allmänt omdöme. M5 ÄR en komplicerad bil med massor av finesser och funktioner som M knappast kan begäras känna till. Dom gör sitt bästa och det får vi nöja oss med. Varför skriver jag så? Jo, därför att det krävs stora insatser och lång tid för att verifiera en M5. Kompressionsprov, oljetryck varm och kall motor, kontroll av stötdämparfunktionerna, hjullager, bussningar, slutväxel, elektronik-och elsystem, Kontroll av bromsvätskans ledningsförmåga samt kontroll av alla delsystem som C-lås, taklucka, AC etc. Allt som jag räknat upp är dyra prylar att reparera men jag kan inte tänka mig att M kan eller har kapacitet att kontrollera allting. Nyligen var det en kamrat som köpt en bil som skall ha CHF-olja i hydraulsystemet men någon hade fyllt på ATF! DYRT, alltså. Som köpare måste man gå på den allmänna "känslan i näsan", kanske jämföra befintlig dokumentation och göra en riktig provtur. Alltså kräv inte allt av M, det är orimligt, men dom kan i alla fall ge en antydan till vad som är felaktigt eller defekt och dom är duktiga på att avslöja krockade bilar. Att sen betal 10 K utan att ha sett bilen verkar otroligt, för mig alltså. Bosse J. 327-41 2800 CSA-69 325iX-92 (hittills enda 3-serien) 525 -92 528-98 |
|
viobebe |
Panzerwagen. Nicki berättade att killen som köpte M5:an var vrållycklig och inte kunde fatta att du inte hade köpt bilen. Copy: Inse fakta bilen blev såld osedd, tror du att säljaren ljuger? annars hade ju Panzerwagen köpt bilen. Säljaren hade ju gått med på att göra M test. Men när en annan köpare dyker upp och vill köpa då säljer man eller? Men du kanske hade väntat sälja din bil, trots att någon annan vill köpa den direkt. Money talks :-) |
|
viobebe; svar ja. Tveklöst. Länk |
|
|
Jag hade också sålt bilen om ngn slänger upp handpenning direkt och utan m-test. Det kan ju bli dyrt om M upptäcker ett fel och köparen backar ur, för då är felet känt och man måste upplysa nästa köpare om det eller fixa det innan. Att dölja det kan bli kostsamt om nye ägaren kollar med M . Så självklart skickar man iväg bilen till den som först kastar upp degen. Och oavsett vad ni säger här, så tror jag att samtliga skulle göra likadant om ni själva stod i samma situation. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.