|
|
|
|---|---|
hush |
Köpte en 525 -88 härom veckan utan kat (antar jag), kapad vid främre rören, sen en dämpare, 3" rör till bakre dämapre, sen ut. inte dubbla rör som orginal. Detta måste jag väll dona till inför besiktningen eller har CO värderna nån inverkan? Det som jag tyckte va skumt är att det står på senaste besiktningen (3 veckor sen) att CO va 0.0 (3.5 gränsvärde). Va och mätte idag kall (kört 2 kilometer) och det låg på 0.9. Kan det stämma, tyckte det lät lågt för att va utan kat och så gammal bil. Eller kan den främre dämparen (ser ut som det iaf) va nån universal kat? Vet inte mycket om sånt hära, därför jag frågar. Om jag nu ska ha en kat där under besikningen för att få igenom den, vad är lättast att göra? Kan ta bilder om det behövs för svar :) hush |
|
Tror inte CO-halten påverkas nämnvärt av att kat. är borta, däremot kan man få galet lambdavärde. Oavsett om värderna blir korrekta eller inte så lär du få påbackning om de upptäcks att kat. saknas. --- Always Diesel |
|
|
Hade en 320 E30-86a innan,den hade ingen kat orginal,hade co på 0,4-5nånting(minns ej exakt,har ej pappren kvar)så det är fullt möjligt att få så låga värden på din bil även utan kat. Dock skall,om bilen är typad med kat,den finnas och ha möjlighet att fungera,behöver inte funka men måste finnas på plats och ej vara rensad(behöver inte funka,men möjligheten skall finnas) Henrik |
|
hush |
ok, tack för svaren. Om jag slänger in en universal kat då? funkar väll lika bra än att köpa en "orginal". bara att proset skiljer ca 5000 kr. hush |
| Är det verkligen obligatoriskt med kat på en 88:a. Blev det inte lag på det 89. | |
|
hush Köp ingen ny,om du inte chansar att bes. ändå,kolla på skroten,behöver som sagt inte funka bara du klarar avgasgränserna(skall vara ett stort fel om du inte klarar co på 3,5 utan kat) Ej obligatoriskt med kat,men om den är typad med kat så skall den finnas(och ha möjlighet att funka) Henrik |
|
hush |
ok, jag ska prova besiktiga utan, får jag påbackning så vet jag inte avd jag gör, jag menar, skroten ville ha 1700 för en "orginal cat", sen måste jag ju bakre delarna åxå eftersom det är 2 rör. som jag har nu så har jag bara 1 rör, 2 till 1 nästan direkt efter främre röret börjar. en universal kat kostar 1600 och då har jag en rör hela vägen. jag vet inte, låter det knasigt? hush |
| du behöver ingen kat.... den kan vara tom bara den sitter på plats så är det lungt... vart lag på katalysator 1989 | |
hush |
ok, men om jga slöämger dit en rensad eller trasig "orginal" kat så blir det mycket göra, dom e ju sanslöst stora, visst? universal e bara 337mm. vill inte bygga om bilen helt under. hush |
| okej men gör som du vill.... men nu vet du hur lagen är i alla fall | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är bilen typad med katalysator ska det sitta en sådan där vid besiktningen, däremot så är det ju inte krav på att den ska klara samma avgasvärden som en 89. Det räcker värde under 3,5% co är väl samma gränsvärde som för bilar utan kat. Co värdet påverkas inte av catten, det går att få en 5,8 liters V8 att ha 0,2 i Co om man justerar den till det. sedan vilken typ att katalysator du sätter dit är kanske av mindre betydelse. tom och innehållslös funkar säkert också :)) ?? Och chansa utan kan man ju alltid göra.Em ombes kostar ju inte så många kronor. ///MVH Hasso Länk |
|
Bra råd av Hasso igen. Besiktade själv en Saab 900-84 idag. Co 0,07 och HC 15 ppm. Den hade gått 19900 mil och såg ut att vara färdig för skroten. MVH |
|
|
svenne540: Skitsnack! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
hush |
svenne540: hehe, menar du att en EU-gjordkäns kat skulle vara olaglig? hehe hush |
| nej. det mena jag inte..... har besiktigat många bilar med tom katalysator.....som sitter på plats men som är tom!!!!!!!!!!!!! | |
|
Så då innebär det att det är tillåtet? Jag citerar mig själv: "skitsnack"! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.