|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW-beroende, Du som har en enorm erfarenhet av alla dessa bilar du äger, vilken är roligast? Är medveten om frågans svårighetsgrad :-) MVH, E38B12 |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
E38B12: Din fråga med tillhörande komplettering bevisar att du är en sann BMW-entusiast! Frågan är för min del mycket komplex då jag lägger olika värde och uppskattning i varje bil. Detta inlägg kommer att bli extreeeemt långt, håll i er nu. *M5 E28 är ett tekniskt mästerverk där körkänsla, prestanda, utrustning (all tänkbar utöver det som egentligen fanns att få som tillval) och historik (Kungens f.d.). Den hamnar högt i rolighetslistan. Körde ifrån en Corvette av senare årsmodell ifjol, schysst ansiktsuttryck när jag i 250 körde förbi med ett 518i- emblem på bakluckan. Just E28:an är lagom stor utvändigt och invändigt, mycket bra slitstyrka, "lagom" rostbenägen och rimliga reservdelspriser och god tillgång på delar. Därför finner jag så klart min E28 524td vara den för mig ultimata bruksbilen. *Alpina B12 E32 är också ett tekniskt mästerverk med ytterligare förfining utfört av alpina. Kombinationen av prestanda, komfort, utrustning, innerutrymmen och karossdesign gör mig salig. Att piska fetemercor gör en på gott humör i ett par dagar ungefär. *3.3Lia är en ovanlig fågel i BMW- skogen idag. Det byggdes cirka 1 400 bilar och det finns tre till i Sverige utöver min vad jag forskat fram. Den har fina prestanda och är krångelfri då det är insprutning. Fungerande AC, eltaklucka, elspeglar, skinninredning och servo gör det till en välutrustad 70- talsbil som dessutom ju som alla vet är förlängd en decimeter. Körkänslan påminner om något i stil med en stor amerikanare som gungar fram majestätiskt, fast med finess och kvalitet ;-) *325E E30är också lite udda i Sverige. Flyttgodsbil från USA där de ursprungligen såldes. 2,7 liters block som jag skall trimma. All tänkbar utrustning som AC, farthållare, servo, centrallås, elhissar, eltaklucka, färddator och sportskinn. Riktigt rolig att körta, kvick och responsiv. *745:orna är ju inte så ovanliga, eller ja, jo, 86:an highline växer väl inte på träd. Även där fullutrustad med allt lull-lull. De går som tusan men är ändå komfortabla. jag gillar dem som vanligt för kombination eligt ovanstående definitioner men mest för karossens skull. *2002tii har jag ännu inte avsmakat då den är under renovering men det jag hört är att den skall vara mycket rolig att köra. Det som tilltalar mig är att det är en 30 år gammal bil som kan piska 325:or än idag. 323i E21 gillar jag med samma motivering som 2002tii med undantaget att den är mer komfortabel. De andra ids jag inte nämna...och även om jag skulle gjort det så är det ju högst tveksamt om någon orkat läsa det. Hur som helst så känner jag mig som en sann BMW-vän. (Även om jag skrotat några bilar). /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
Äsch, nu svarade jag ju inte på frågan som vanligt. Jag tror att rakt över så är B12 roligast, därefter M5:an och sedan 3,3 Lia. Fast det är klart, 325 E är ju mycket rolig och....och.... /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
BMW-beroende, Haha :-) Intressant läsning, ligger mycket i allt du säger, att sälja någon av bilarna måste då vara som att adoptera bort ett barn som man hyser stor kärlek till. :-) Har din 325e den där "snygga" (OBS ironi!) amerikanska stötfångaren som de flesta åttiotals-BMW utrustades med i Amerika? MVH, E38B12 |
|
E38B12: Så sant...alltså att liknelsen med bortadoption stämmer alltså. 325e är helt original och således försedd med "ankstjärten" fram och bak. Inte så snyggt kanske men för en originalfantast som mig är det otroligt nog tilltalande, den skiljer sig ju från mängden på ett sätt som är upp till var och en att bedöma. /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
BMW-beroende, Håller helt klart med, att ta bort stötfångarna på en så unik bil här i Sverige vore mycket, mycket synd. MVH, E38B12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.