AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
599

Trasig automat 535 -86

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Min Fars 535i -86 gíck sönder idag.
Automaten slirar på alla växlar framåt och det hände helt plötsligt utan förvarning förutom att pappa hade haft en känsla av att den slirade lite lite för ett par veckor sedan, men det försvann då han släppte gasen.
Han lyckades köra bilen i 20km/h till BMW i Visby som skall titta på den imorgon.
Olja fanns i Automaten.
Automaten är en sådan med sport, ekonomi och 1-2-3.
Har ni några ideer vad det kan vara eller vad det kan kosta att åtgärda. Bilen är i mycket fint skick i övrigt och åtminstonde sedan -90 servad enligt boken.

Hälsningar Lars
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet inte om du har en likadan låda som jag har i 735:an(zf4hp22),men den skulle kosta att renovera ca 15'+moms..Jag tycker det låter som att en helrenovering av din fars låda är nära förestående..

Går säkert att klara sig på betydligt mindre pengar om du/ni/någon :) endast byter lamellpaketet+oljaoch sil men då finns det ju ingen garanti på att det "övriga" förmodade slitage"grejorna" inte pallar någon längre tid efter bytet av lamellpaket...

Är automat lådans olja bytt regelbundet i bilen?

OBS! Jag själv vet ytterst lite om automatlådor men jag har "kollat upp" lite pga att jag skaffade för första gången i mitt billiv en automatbil nu i sommar...Får väl se om det var en miss ;)

Mvh Janne.
Paap Reeder
Hej lalaw!
Vill bara tipsa dig om att svardska sitter på en nyrenoverad låda till just Din bil.
Skulle det sitta ett tre-bultsfäste på utg-axeln så är den lätt att byta till den flänsen som sitter på Din.
....ser nu att du hade en eh- låda. Osäker på om svardskas är eh.
Är den inte det så kan man ganska lätt fixa även det genom att byta ventilplattan.
MVH /// Paap R
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Tack för tipset men vad/vem är svardska?
Pappa är rätt olycklig över detta med lådan.
Mvh Lars
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Då var bilen fixad och pappa blev 8800kr fattigare.
Enligt meken så har samma låda suttit på någon Volvo variant vilket gjorde att man kunde få tag i billiga delar.
Det var tydligen Lammell(?)paket som var slut.
//Lars
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
ZF gjorde en ändring av den s.k statoraxeln 1986. Innan modifieringen var lådan känslig om man varvade den i P eller N.
Det som hände var just att en eller flera drivkopplingar havererade.

mvh

MW-Guru
Paap Reeder
Hej MW!

Har i dagarna upptäckt följande på min 4hp22:

Vid fullgas och vid >50% last växlar den perfekt men vid lägre dellast tycker jag den tar litet för lång tid på sig för att lägga i fyran. Vid 5 % last hinner varvet iväg nästan 1000 innan vxl läggs i.
När den väl är i är det sedan helt OK till "flera hundra knyck".

Vad tror Du om detta?

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.