|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada forum-surfare. Ett litet problem, jag har nydligen blivit "pålurad" ett motorblock med påstådda smidda kolvar. Den stora frågan är bara om det nu verkligen är smidda kolvar? Det är kanske inte så lätt att se ovanifrån men om någon "expert" skulle kunna se det så har jag tagit bilder.. (Det jag menar är alltså att det kanske är lättare att se om man plockar loss kolvarna, vilket jag inte tänkte göra). Bilder: Länk Det råkar inte vara någon som har bilder på vanliga orginalkolvar till en M20 motor?? Hjälp vore i alla fall välldigt tacksamt. /Richard | |
|
Svårt att säga orginal är det knappast. Här finns bilder på lite olka m20 kolvar Länk mvh Kristian |
|
|
Ett enkelt sätt att se om en kolv är en äkta smidd kolv är att det saknas förstärkning där kolvbulten sitter (eftersom kolven är smidd ur ett stycke och så hållbar att det inte behövs) medans en gjuten eller sintrad kolv har en materialförstärkning vid kolvbultens infästning. "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Det ser ut som M50 orig kolvar!! |
|
| Dessutom ser dom ju att gå ÖVER nivån på blocket...!? kanske bilden luras... lär väl isåfall bli högre komp med dom kolvarna... | |
|
okey.. man tackar för svaren... men det skulle alltså kunna vara M50 original kolvar... hmm... vad ska man säga... är jag lurad eller? Kolvarna går inte över kanten på blocket i alla fall.. så mycke vet jag.. /Richard |
|
|
Ja nog är du lurad om säljaren nu sagt att de är smidda kolvar. Samt kommer inte ventilerna gå fria på en 12v topp,så de är nog bara att byta till orig kolvar eller göra nya ventilurtag i dom här kolvarna:( Mvh Andreas |
|
|
hej men fan då, bmw-andreas är du säker på att de e som du säger. för han som jag köpte blocket av sa att han hade en bil själv som gick med ett sådant block, och det gick tydligen (men att lita på en bilförsäljare...). Men menar du att det inte skulle fungera alls med en M20 topp på detta block med dom kolvarna??? för det skall tydligen redan vara bevisat att det fungerar. /Richard |
|
|
Eftersom du har 12v motor så kommer ventilurtagen i 24v kolvarna inte stämma överens och det kommer med största sannolikhet ta i! Men prova att montera en skittopp och dra runt motorn... /Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.