AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
468

Var sitter termostaten på en 740 E32?

ma
17
marcusi
740iA -94
Min 740 E32 från 1994 vill inte gå upp helt i temperatur nu när det blivit lite kallare ute, så jag misstänker att termostaten är paj. Jag tänkte byta den i helgen, men kom på att det är bra om man vet var den sitter så att man inte plockar isär onödigt mycket delar. Någon som vet? Bilder vore bra. Jag plockade bort slangen till luftburken och såg en grov slang som gick från kylaren till en liten plastkåpa som sitter i förbindelse med vattenpumpen(?). Är det under denna kåpa som termostaten sitter måntro? Skulle också vara tacksam för en liten beskrivning på hur man enklast byter ut "termosen" när man väl vet var den sitter.

BMW forever.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Termostaten sitter under det lock på vattenpumsphuset som slängen från vänster sida är ansluten på. sett framifrån
Så din teori stämmer nog.
Du får nog plocka bort luftfilterboxen med luftmängmäteren för att komma åt bra tror jag,

///MVH Hasso
Länk

Svärd
Jag plockade bort den all plast mellan luftfiltret och självs insugsröret. Alltså den böjbara slangen och locket på filterboxen. Men kommer åt bra gör man inte ändå. Bökigt att få loss de inre skruvarna kommer jag ihåg. Bytte min i vintras efter samma symptom som du har. Blev klockrent, förutom att termostathuset började läcka efter ett tag. Men det fick BMW byta när de gjorde service. Har du ett lock i plast alltså?? Glöm inte att byta O-ringen också. Kostar 17:- men det är ett måste!!

//Martin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Är det plastlock är det nog lika bra att köpa ett nytt sånt också, för att försöka gardera sig mot läckage i onödan.
kostar en 200hundring, men plast är förbrukningsvara och vad det har att göra på en bilmotor vette sjutton:))

///MVH Hasso
Länk

Svärd
hasso: Mitt lock var i Aluminium men det stod en stråle rakt ut från det. Gjutporer från tillverkningen antar jag. Vet inte om det kan ha att göra med att jag hällde på annan glykol kanske?? Men visst känns aluminium bättre på en motor än plast...

//Martin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det kan ha varit dåligt med bytesintervallen av kylarvätska, korrisionsskyddet försvinner på ett par år.

///MVH Hasso
Länk

Svärd
Ja, jag hade väl haft bilen ett halvår när jag bytte. Och ingen servicebok från Tyskland har jag heller... Så det kan nog ha varit så. Men jag har hittat en liten lapp där kylvätskan är kontrollerad på BMW-verkstad, men den var daterad 1997.

//Martin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Byte vartannat år är rekomendabelt och är nog vedertaget på de flesta bilmodeller.

///MVH Hasso
Länk

ma
17
marcusi
740iA -94
Tack för era inlägg. Verkar som jag var på rätt spår från början alltså. Vad jag kan se så är det väldigt trångt där de innersta skruvarna som håller locket till termostaten sitter, precis som svärd nämnde. Undrar hur jag ska komma åt dem :).

Måste nog också byta kylvätska i samma veva som termostaten. Var sitter urtappningspluggen? Har försökt kolla i kylarens nederkant men har haft svårt att se nåt pga alla plastkåpor som är i vägen. Har hört att den ska sitta i kylarens högra nederkant, sett framifrån. Nån som vet om det stämmer?

BMW forever.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.