|
|
|
|---|---|
|
Har dykt upp ett nytt problem med bilen. Igår när jag startade den var den extremt svårstartad och när den väl startade så gick den väldigt konstigt på tomgången. Den liksom hackade och gick på ganska högt varvtal. När jag prövade att starta bilen idag så tuggade startmotorn bara. Kan det vara soppa pumpen som gått sönder? Jag har lagt märke till ett ganska högt vinande ljud nere vid förar dörren där omkring. Vad kan det annars vara? Jag har hållt på att fixa med min generator. Kan jag kommit åt någon sladd eller så? Just det. När man försökt starta bilen så hörs det ett starkt tickande ljud från motorn om man har tändningen på. Tack på förhand. Mvh Johan | |
|
Va ute och fick igång bilen nyss, men den hackar så där skumt på tomgång. Man hör att soppa pumpen viner ganska högt. Högre än när man bara har tändningen på. Kan den vara på vägg att lägga av? |
|
|
Glömde säga en sak :) Körde med bilen och det gick bra, men det verkar vara på tomgång den inge vill gå ordentligt. |
|
|
Jeg har ikke greie på dette, men vet at hvis det er ulyder i bensinpumpen kan det tyde på at den er i ferd med å ryke (paja?). Har hørt at den kan leve slik f.eks en ukes tid, og når den dør så får du ikke startet. På min bil (e46) sitter pumpen bak på høyre side ved bensintanken, og koster ca 1500 + ca 1 times arbeid. Vet ikke hvordan det er med din.. |
|
|
Ok. Då är det lika bra att byta den själv för att vara säker. Man får åka till skroten och kolla om dom har någon begagnad. Men jag tycker det verkar konstigt att den beter sig som den gör. Går dåligt på låga, bra på höga. Den bluddrar inte eller nått sånt. |
|
| När soppapumpen är kass borde inte bilen starta alls...Att pumpen viner lite betyder inte att den inte fungerar som det ska. Kolla stiften eller nåt. | |
|
Jo jag tycker det verkar konstigt att bilen går bättre på högre varv liksom. Vad kan det vara? |
|
D-diddy |
Bränsle, och eller luftfilter? tomgångsventil. dåliga tändkablar, slitna kamaxlar. Det kan var mycket. Lycka till. David |
|
Ang. det tickande ljudet: Kolla under luftmassemätaren, där sitter det någon form av relä som tickar på rejält. Iaf på min bil. Kan inte heller minnas att det var så då jag köpten bilen! Jag vet inte vad det har för funktion, eller om det är någon nackdel att det tickar. Troligtvis är det iaf där du har det tickande ljudet! Då soppapumpen går sönder får du ingen soppa till motorn, och då startar den knappast hur du än gör. Mer troligt att ett stift gett upp och missar tändningen på en cylinder till och från. Märks väl inte lika mycket då du varvar eller? // Björn |
|
|
Det märks inte ens att något är fel när man varvar.. Mvh Johan. |
|
|
"C.Douglas" jag har inget svar på din fråga men jag undrar om du kan svara på min ? Det är så att jag problem med att min pump lägger av vid prick 3000 rpm ! Dom förra ägarna har klippt och skarvar rätt friskt i allt som kallas kablar ! Men det jag undrar över är om din pump pumpar upp tryck när du slår på tändmningen eller när du stänger av bilen! På mina tidigare e30 har pumpem surrat till lite när man slår igång tändningen, men på min surrar det till när man stänger av bilen ! Har du lust att lyssna ? MVH/Niklas |
|
|
Jag lyssnade lite igår, men jag minns inte om det lät efteråt. Jag ska ut och lyssna idag och se om jag hör något. Kommer hem vid 18:00 så jag svarar någon gång efter det. Mvh |
|
|
"C.Douglas" ok det låter bra , det jag vill veta är om bensinpumpen surrar till när man slår på tändningen innan man startar bilen, eller om den gör det efter man stängt av bilen ! MVH/Niklas |
|
|
Den ska nog surra innan man slår på bilen.. Men inte lika mycket som när man startar bilen. Då ska man höra den mycket mer. Mvh Johan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.