AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
541

535iA; klonk från vänster bakhjul i vissa situationer

Tr
88
Tretov
535iA -91
Vid kraftig sväng (detta endast då bilen är lastad med 1-2 pers. i baksätet) samt då man kör över s.k. farthinder (oavsett last) hörs klonkande ljud från vänster bakhjul. Idéer och prisuppgifter på reparation?

Bilen är en 535iA från 1991.

/Tretov

Vänster hand är där tummen sitter till höger.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Troligt att det är de s.k. silentblocken. kostar runt 500:- styck och kostar ungefär 1500-2000:- att byta på bmw tror jag...

Diesel-räsern
Tr
88
Tretov
535iA -91
Kan det skada bilen om man inte fixar det genast?

/Tretov

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Inte direkt, men jag kan rekommendera dig att byta så snart du kan för bilen har en tendens att bli väldigt spårkänslig och vinglig i högre farter...

Diesel-räsern
Tr
88
Tretov
535iA -91
Okej, hade den till verkstan (aukt. BMW-verkstad!) och karln kollade på bakhjulen osv. Då han inte hittade några fel/brister, föreslog jag silentblocken... men han hade aldrig hört talas om några såna block..? Har dom nåt annat namn också, eller rör det sig om språkliga skillnader?

Iaf, vi tog en kort provtur, hittade en lämplig knöl på vägen och han konstaterade kort att det var stötdämparn som var slö, och den ansåg han att inte behövde bytas bara för bytandets skull.

/Tretov

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
är det ett klonk eller ett sploing, hade det senare när man svängde åt vä. visade sig vara fäderbrott vä vid översta tallriken, mycket svårt att se.
FAF
Tr
88
Tretov
535iA -91
Ett djupt, saftigt "klonk", inte sploing... =) Svårt att beskriva, men jag uppfattar det klonk-igt ...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.