AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
696

Slarvar BMW vid lackeringen?

Jag var och tittade på några bilar för en kompis räkning. En av bilarna såg väldigt fin ut. En 323 -97 med massor av utrustning och 9000 mil. Jag är nästan säker på att den inte var skruvad för den kändes väldigt tajt, inredningen var i nyskick, ratten var matt, svensksåld osv.
Det var en sak jag blev fundersam på dock.

Vid bakluckans gångjärn så såg man grundfärj bakom själva gångjärnet (gul-brun-aktig grundfärg, bilen var svart annars). Det svarta var målat när gångjärnen var ditskruvade. Samma sak såg jag i tanklocksluckan, sjäva dörren alltså, på insidan. Det saknades svart i ett litet skrymsle där.
Jag hittade inga lackskarvar vid fönsterlister och den svarta metalliclacken hade exakt samma nyans som bilen i övrigt.

Kan det vara så att BMW har missat där vid lackeringen, eller är bilen omlackerad?

Bilen är metallic-svart men på ytor som trunkluckans insida, insidan på tanklock och andra skrymslen så var det icke-metallic svart, nästan lite mattsvart. Ska det vara så?

Är det nån vänlig själ med en metallic-svart -97:a som kan kolla på sin bil om det är likadant?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jepp det är originalfusk :)) apelsinskalslack och inget klarlack på ytor som inte syns ingår som standard.
ser för jäkligt ut på en fin bil.

///MVH Hasso
Länk

Tack hasso, då ska jag rekommendera min kompis att köpa bilen.

Vad konstigt att ett kvalitetsmärke som BMW fuskar med sådana triviala saker. Så är det inte på min -91:a, kanske dom effektiviserade tillverkningen på senare modeller..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Spar väl ett par dl färg och klarlack per bil, och minskar miljöförstöringen??? Vad vet jag. Men det vore ju trevligt med klarlack i motorummet mycket lättare att hålla rent o snyggt.
Dessutom har jag sett en ommålad titansilver utan denna apelsinskalslack, den såg betydligt finare ut än min bil.

///MVH Hasso
Länk

Är det inte rätt vanligt att ett antal delar monteras ihop, och sen in i lacken?

Då jag bytte bakluckan på min E36 var det ren plåt under fästena för bakluckan (!), detta kan enligt mig bara tyda på en sak:
1. montering
2. lackering!

Säkert samma fenomen på flera delar med.. Knappast någonting som hänt vid en omlackering!

// Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.