AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.953

M3-E46 SMG2 0-100

Sida 3 av 3
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Testade igår. Tryckte ner gaspedalen långsamt men det spann loss som attans ändå. Hur långsamt ska man trycka ner den för att få racingläget ?
Tja, väldigt långsamt... Min sticker som ett skott då iaf.
Imola:

Känns det inte ont i hjärtat när kör med LC?eller är det bara jag som är lite känslig:))
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Samma här satarre, samma här...

Mvh,
Robban
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
starre ska det så klart stå.

Mvh,
Robban
starre:

Skall jag vara helt ärlig mot dig så har jag personligen aldrig gjort en LC... Lite jobbigt med handreglage, men farsan gör en del på min begäran :)

Det känns väl inte sådär jättejobbigt, men det är inget jag gör dagligen direkt. Testat ibland när jag bytt däck osv. Säg att det blivit en 15 starter totalt.
Imola:

Snäll fader du har:)))

Vad jag har hört så ska det finnas ett max antal för vad bilen klarar av har du hört det?
Hmm, det finns ett rykte igen om att BMW tagit bort racing mode i de senare programversionerna för SMG II styrenheten (fr o m DIS/GT1 Software CD36 10/2003) eftersom det blev för mycket slitage på kopplingen. Så kvar finns kanske bara burn-out mode (kopplingen släpps helt).

/RS2
cane
Skulle inte förvåna mig om de tagit bort den, största marknaden är väl som vanligt USA, och där kan man inte friskriva sig från kopplings-garantin genom att stipulera max antal LC starter som de gjort för EU marknaden.
starre:
Nope, har inte hört det... Är väl mest amerikaner som sagt så.

RS2:
Hmm, jag testade ju innan jag uppgraderade min programvara. Nu har jag den senaste programvaran så jag borde kanske testa igen. Min bil är ju tillverkad 2003.4, så jag hade ju den "gamla" versionen innan.

Bara att ut och testa igen ;)

cane:
Det finns nog ingen begränsning för den europeiska marknaden. När jag köpte min bil så visade dom hur man gjorde en LC, det står i manualen och ingen har någonsin sagt något till mig. Och jag har utan vidare gjort mer än dom 10 starter alla pratar om.

mr_xc99
vad är LC?
mr_xc99:

Launch Control, som förkortas LC på BMW-språk, är ett program som ger bilen optimal acceleration från start, genom utprovat startvarv samt programmerat hjulspinn och kopplingsslir. Föraren trycker bort alla skyddsnät som antisladd och antispinn, knappar upp responstiden för SMG till sportigaste läget samt trycker in sportknappen. Sedan håller man växelspaken framåt och trampar gasen i botten.

Då varvar motorn upp till c:a 3500 rpm. När man sedan släpper växelspaken bryter helvetet lös. Bilen kastar sig framåt under konstant men kontrollerat hjulspinn. Man hinner nästan inte reagera så blinkar växlingsindikatorn till och man bonkar i tvåan med högerpaddeln. Hjulen spinner till ännu en gång och bilen skenar vidare. Efter 5,2 sekunder ska man ha nått 100 km/h, och det finns ingen anledning att betvivla fabriksuppgiften.

Ärligt talat känns LC:n inte speciellt snäll mot bilen. Personligen skulle jag inte använda den varje dag i alla fall, eftersom däck- och kopplingskontot troligen blir ganska stort då. Frågan om slitage är faktiskt ganska intressant. Testbilen hade gått 1600 hårda mil, varav många mil på bland annat Midlandabanan och Gelleråsen.

Launchcontrolen har säkerligen varit flitigt använd, men trots det funkar bilen kanonbra. Efter byte av slitdelar som bromsar och eventuellt koppling går säkert bilen många år utan problem. Det säger lite om tillförlitligheten på M-bilarna.

hämtat från provkörning av M3SMG-02 till vänster om skärmen
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
LC kändes inte så himla slitsamt för bilen. Det var ju bara en massa hjulspinn och bilen stod i princip stilla så vad skulle paja förutom slitna däck? Jag ska ändå inte göra fler ville bara prova hur det var och det verkar vara helt värdelöst eftersom man spinner bort hela starten. Går mycket fortare med full gas i läge 6 från stillastående för då åker bilen iväg direkt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
mip: Raceversionen kontrollerar hjulspinnet med kopplingen och därför är det kanske inte speciellt snällt mot drivlinan. Burnoutmode är väl kanske inte hälsosamt men skonar iaf kopplingen.
Carl Rosenmark
Hej, jag tror att accelerationshastigheten från 0 - 100kmh med denna skapelse från himlen beror mycket på hur van man är att hantera lådans underbara potensial!!

/Carl
cane
Här har jag faktiskt hittat bra info om de två lägena, ser ut som en kopia ur en USA manual för SMG M3! (?)

Länk

Enligt denna pdf pulsar bilen kopplingen i race mode, 8ggr per sek, kombinerat med att data från fram och bakaxelns ABS sensorer jämförs, därför ska inget hjulspinn uppträda.

"huvudsidan" för denna site om SMGII:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.