AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.099

tractioncontroll på displayen ej fungerande?

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
PÅ min 730-90 finns en kontrollampa för antispinn. Tanken är väl att den ska blinka om hjulen snurrar olika fort där bak men det gör den inte. Jag var ute och testade på en grusväg men ingenting hände, bilen slirade runt som vanligt. Min fråga är;finns det antispinn på bilen? Tycker det är onödigt att sätta dit en kontrollampa om det inte finns. Hur kan jag ta reda på om det finns men kanske är urkopplat??

Med vänliga hälsningar Patrik A
Kombiinstrumentet är nog samma både för bilar med/utan antispinn. Lampan skall bara lysa när du stänger av ASC, och det ska du göra på knappen som är märkt ASC framför växelspaken. Den här knappen: Länk (från En E34)

Så enklaste sättet att avgöra om du har ASC är således att kolla efter knappen. När ASC aktiveras så lyser det ASC i checkcontrol displayen i instrumentet. På min E34 med ASC (fungerar troligtvis på samma sätt?) är iof min lampa till ASC trasig, men jag tror inte att den ska blinka, den skall bra lysa konstant om man stängt av på knappen.
Svärd
Min blinkar när den griper in! Dvs, den lyser när den stryper motorn men när jag inte släpper av så spinner ju hjulen direkt när de bromsats upp och systemet måste aktiveras igen. Då ser det ju ut som att lampan blinkar. Och den lyser konstant när systemet är urkopplat. Jag har iof. ASC+T och då bromsar bilen även hjulen. Bara ASC stryper bara motorn, enl. min instruktionsbok iallafall. Men har du en knapp som står ASC på i panelen framför växelspaken så har du ASC, annars har du det inte. Den sitter längst upp till vänster på Greenberg´s länk!!

//Martin
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Visste att allt inte var guld och gröna skogar.. Glömde ju kolla efter knappen...- Nåväl.. Jag få väl göra som förr i tiden... Lätta på gasen (även om det är svårt)

ma
78
maxer
740iA -93
Jag skulle vilja veta ifall ASC'n går att koppla ur på nåt sätt.. nu har det varit lite halt ett tag och jag provade ASC'n men den gjorde ju ingen verkan alls.. det gick loss vare sig ASC'n var på eller inte..
ASC lampan i panelen blinkar när det spinner.. och sen när ASC'n e påslagen så lyser den hela tiden men det spinner iallafall..
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
När ASC-lampan lyser konstant är det för att berätta för dig att det antingen är fel på ASC-systemet eller att ASC-systemet är avaktiverat. När lampan blinkar så arbetar systemet. Det spinner alltid lite i början men sedan ska det börja arbeta.

Jag brukar prova de olika systemen lite då och då. ASC-systemet brukar jag kolla genom att göra ut på en grusväg, stå stilla och sedan ge full gas med växel i för att se vad som händer

ma
78
maxer
740iA -93
Okej.. när jag trycker på ASC knappen så börjar ASC lanmpan och lysa.. man ska lampan blinka när systemet arbetar.. alltså hjulen spinner ? för det har jag inte sett den göra.. den blinkar bara när systemet inte är aktivt och det spinner..
Ska testa lite till vid nåt tillfälle...

Tackar för svaret...
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
När systemet är påslaget lyser INTE lampan, när systemet jobbar BLINKAR lampan.När systemet är FRÅNSLAGET LYSER lampan.

NÄr systemet är aktivt och lampan blinkar så ska antingen hjulen bromsas eller motorvarvet dras ner (eller båda) automatiskt

"sex bakom ratten...KUL!!!"

ma
78
maxer
740iA -93
JAg fick för mig att det skulle vara tvärtom... eftersom gröna lampan i ASC knappen borde väl lysa när systemet är aktivt..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
I min 750iL-89 lyser lampan direkt när man starar bilen och systemet är aktivt. När det reglerar står det i checkkontrollen "ASC Regelt", jag har inte lagt märke till om lampan i knappen blinkar samtidigt.
Stänger man av systemet genom att trycka på knappen, så slocknar lampan.

Kan det vara skillnader mellan olika årsmodeller?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Många olika bud här oxå :)

Min ASC knapp lyser när den är aktiv(dvs direkt när man startar bilen så är automatiskt ASC aktiverat).Knappen lyser ej då jag trycker bort ASC via knappen.
Blinkar gör knappen när den reglerar+ att även >ASC< indikeras i check controllraden i instrumenthuset när den reglerar.

Gäller min 735:a.

Mvh Janne.
ma
78
maxer
740iA -93
Hmmm... när jag startar bilen så är inte ASC aktiv.. (lampan i knappen lyser inte.. och inte heller den i panelen) men när jag trycker på ASC knappen så tänds lampan i knappen och även den i panelen..

Gäller min 740 och en 750 som jag provkörde...
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
ok.. kan hända jag har fel men på min BMW 728-96 var det så, även på min Opel Calibra V6, är även så på svärfars 528-96 och på hans sons 728-96 men på dessa modellerna sitter ingen kontrollampa på knappen utan endast i instrumentet

"sex bakom ratten...KUL!!!"

Jag har asc. Men lampan e trasig på displayen o den har alltid varit paj så jag vet inte var den sitter. Var sitter den på instrumentet?? Lampan alltså. Svårt att byta??

Anders

M-POWER!

Länk
På mina BMW bilar jag har ägt och äger E36,E34,E46,E38 och E39 fungerar det precis som mr-bear säger....

"BMW make the world faster"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.