AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.056

Hur många ska ställa av och hur många ska köra i vinter?

Sida 2 av 2
Visa användare
16
Klevarn
Z3 2.8 Roadster - 97
En månad till bara...sedan åker roadstern i garage.

Fram med den trimmade A6:an över vintern tills vårsolen åter väcker lusten att köra taklöst...!!!

/ Klevarn
Mr Hamann
Jag ställer av.

// Mr Hamann
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
En solig och fin vinterdag, med fina osaltade vintervägar, torr och fin nysnö och kanske en hardtopp på Z:an. Nä jag ställer inte av.
modano
en solklar avställning inom en månad..
för att bilen inte ska bli alltför "sur" under avställningen monterade jag ikväll dit ett Ansa sportavgas...
jag har hört ganska många varianter men detta låter helt sanslöst... mycket grymt ljud... glöm allt annat...

-----
det finns bilar...
men som tur är så finns det också BMW...
3" ?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Tänk att kunna ta ut och rasta sin älskling när man känner för det en solig fin dag .... jag kan i alla fall inte låta bli :-)

Ställa av ? Aldrig i livet :-)))

Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Avställning är det som gäller här i alla fall.

/PG
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag ställer av min Z för vintern, men inte för en de fina dagarna är slut. Som en del andra kör jag helst inte i regn och skulle aldrig få för mig att köra på saltade, sandade, slaskiga Stockholmsvägar. Anledningar:
1. Saltet kryper in där det är svårt att spola bort det och där ligger det och gottar till sig så att plåten rostar.
2. Sand skvätter och sprutar från omkringliggande trafik så man får fula stenskott i lacken. Men lite salt i såren så får man fula rostrosor = nej tack!
3. Slask, ett förädiskt underlag som med salt och sand smetar in bilen utifrån och in (se anledning 1 + 2) + att det inte spelar någon roll hur bra jag är på att köra bil när trafiken är full av okunniga förare som överskattar sin förmåga. Jag kör mycket bil och har alltid ett öga i backspegeln och jag vejar nog dagligen från förare som skulle kört in i mig bakifrån eller från något annat håll om jag inte flyttat på mig/vejat.
4. se anledning 3.

Så min bil pallas upp i garage och får däcken avplockade. Sen kan man ju polera och mecka best man vill under vinter så bilen är tipp topp när våren till slut börjar visa sig.
Kör man bilen (Z3:an) varje dag så tappar den snart den där speciella kännslan som man får när det stått en vecka och om man kliver in i den och kör en stund bara för att den är så underbar och inte för att man måste åka från A till B.

Någon som sett en rostig Z än?? Hur är det egentligen med galvaniseringen och rostskydd på dessa bilar??? någon som vet??

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
Nä det verkar nog som Z4:an får rulla i vinter..möjligen med hardtopp. vi får se beror lite på om jag hittar ett billigt garage,

/K

Testa Elektronisk paintball
Länk

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag tog bort mitt handsfack i helgen.
Till min förskräckelse såg jag ROST.
Det var på en förstärkningsbalk som går mellan båda A stolparna.
Dock endast denna balk som var rostig, det var typisk fuktrost då bilen säkert stått parkerad i ett fuktigt utrymme av tidigare ägare(förbannat).
Jag har min stående i ett snickeri som är mycket torrt och överväger borttagning av denna balk i vinter för att få den behandlad, alltså den ser gräslig ut!
-98 med 3000 mil på mätaren.

mao se till så att utrymmet som ni har bilen parkerad på håller antingen +15 Grader(dagg gränsen) eller under nollan!
eller har en BRA avfuktare.

/PG
changco
Jag ställer helt klart av min av 2 anledningar, fixa pärlan undervintern så den blir i topptrim och även får man plocka fram vinterbilen och ta fram isdubben när isen laggt sig på sjön :) roligare kan man inte ha med en som kostar 2000:- som sen skrotas när vägarna åter blir torra.
St
16
Stefan A
740iL -99
BMW Z3 1,8 - 97
Jag ställer av min z nästa månad.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
pgr69:
Nu måste jag fråga, rostig balk! du har inga bilder? är den lätt att plocka bort? hur plockar man bort handskfacket? Jag vill kolla så man inte har rost.

/Richard
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jag ställer av bilen o 1 månad........Är inte tilltalande och köpa 17 tums fälgar med vinterdäck till M3an.
Bara o svida på däcken på 325an istället.
Som sagt salt, stenskott är inget jag vill ha på min M3a.
Dessutom är det inte roligt och köra när den alltid är skitig o blöt.
Sen sparar man 4-5 tusen i försäkrinspremie när man ställer av den.

1BJÖRN
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Jag ställer av 1:a oktober och sedan skall det putsas till våren kommer.
Hans
ställer av främst för att slippa salt och slask, det går inte att få bort allt salt som letar sig in överallt :(

bättre att ha finbilen (e36) ståendes över vintern och till våren köra ut den lika fräsch och fin som den var när man ställde in den i November!

BMW, Bayerische Motoren Werke
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag ställde av min den 2:a januari........bättre sent än aldrig ;)

/B

Mr Hamann
Beppo, you pimp! ;)

// Mr Hamann
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.