AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.057

Hur många ska ställa av och hur många ska köra i vinter?

Sida 1 av 2
Undrar vad är det som ni främst tänker på när ni tar beslutet att ställa av bilen eller köra i vinterslasket? Är det främst saltet? Eller är det risken att smälla? Eller något annat?

Själv hade jag bilen avställd två vintrar sedan medan förra vintern körde jag.

Jag vet att det kanske är lite tidigt att fråga om sånt men man ska kanske börja planera för eventuell vinterförvaring snart ...

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
eF
900
eFx
520d Touring -09
Jag ställer av, främst på grund av slask å salt.. det letar sig ju in överallt!

/eFx
kj
72
kjelle23
Z3 roadster-98
320 touring-89
Jag ställer ställer också av men jag har ju tygtak.

MVH
Kjelle
eF
900
eFx
520d Touring -09
Bodde man långt norrut skulle jag nog köra hela tiden, men här undrar man ju mest som VV inte har roligare för sig än att salta under vinterhalvåret..

/eFx
Inget salt på min bil.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Jag kör hela vintern.. Jag behöver den igentligen inte till jobbet varje dag utan kan nog lämna den i garaget då och då och ta bussen!

/Henrik
Det verkar finns två skolor: några som säger " Bilen ska köras. Den mår inte bra av att stå stilla. " och den andra som säger "Plåten får stryk av saltet, motorn underpresterar med frusen olja, risk för att bli påkörd osv"

Jag är lite kluven. Man vill ju inte köra runt i en Peugeot halva året heller...

____
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ställer faktiskt av M'en idag. Har inte direkt någon nytta av 321hk på dyblöta vägar, fast jag tar såklart fram 2,8an istället.

Funderar på att "konvertera" 2,8an till vinterbil, dvs hardtop och vintersulor, men... får jag den såld så... Sen finns det de som tycker att den inte är praktisk när man har 2 barn...

/Caspar
Kaspar: man får väl ALLTID användning av 321 hästar, skit samma om det är dyblöt....;-)

____
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c 4 ever: Misstänkte att den kommentaren skulle få egna kommentarer. Jovisst har man användning av 321hk ALLTID, men det räcker ju med 2,8ans 192hk för att ställa upp bilen i höstens/vinterns slabb. Den är ju dessutom en RIKTIG vinterbil, antispinn (när man är trött på bredkörning) hör liksom vinter till.... eller???

Trist att slita på M'en när det inte ger full valuta för pengarna så att säga....

Det verkar inte gå att sälja 2,8an så jag får väl köra den till graven, blir den kvar i vinter så är en tur förbi Åre-torg given, Z3 / -20 grader / snöstorm, känns som rätt attityd...

Säljer nog 528an istället...

/Caspar
Kaspar 193 väl? Det är väl nya 2,5 som har 192... ?eller är det din borttappade häst som man såg i Doggelis reportasge ? ;-)

Tråkigt att vi inte får ser nån av dina Z skönheter i kväll? Funderat på att ta barnet med dig som Starre föreslog?

____
eF
900
eFx
520d Touring -09
Min far har en 750 från -96 som han importerade för en sådär 6 år sedan. Den bilen rullar året om, och visst syns det på den att den rullat många mil och att den är "nött" i lacken, men jag vet inte om det är tillräckligt för att jag skulle kunna säga om bilen rullat på vintrarna eller inte, den ser ju lixom mest "använd" ut. Antispin i samverkan med uttrycket "går som ett lok" gör sig gällande på den bilen, och jag tycker faktiskt den är riktigt rolig att köra under vintern. Känns inte alls som man skulle åka på några överraskningar när man kör den.

Det känns lite upptrissat dock, hade jag bra tillgång till en tvätthall eller liknande dit man ofta kunde åka för att spola av bilen under vinterhalvåret så hade jag nog åkt runt även då. Dessutom gör säkerligen antispin sitt för att det ska kännas säkert!

/eFx
Min kommer att rulla hela vintern men inte på svenska vägar så jag slipper saltet i alla fall.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag kommer att ställa av, men det blir först i början av oktober när de börjar salta vägarna. Det är ju ingen vidare vinterbil direkt...
Visst hade man kunnat ha den påställd och ta fram den de få dagar som det är torrt och fint, men det kostar mer än det smakar. Jag har dessutom 2 bilar till i trafik för tillfället och båda är fyrhjulsdrivna och de gör sig bra i vinterväglag...

__
Länk
Vi ställer av vår Z:a, såvida den inte blir såld först. Med tanke på att vi knappt ens kör den i regn så ska den inte få smaka på salt heller ;)

Z3c 4 ever: Z3 2.8 årsmodell 1997 och 1998 hade 192 hk (är 99% säker på det iaf) på grund av något med avgassystemet. Iom årsmodell 1999 och framåt fick motorn dubbel-VANOS varpå man fick ut en häst till.

__
///M

Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag kör knappt min i regn, mina nya däck kommer inte förrän i morrn.....Men allvarligt talat så undviker jag helst regnkörning, då jag anser att man ska åka nercabbat så mycket det går. Har ju två bilar till så det är ju bara att låta Roadstern stå när det regnar. När det börjar bli november så ställer jag av den för vintern för då är det nästan omöjligt att undvika salthelvetet. Jag tillhör båda skolorna: En bil som står still mår inte bra, men en bil som rullar i salt får den värsta behandling en bil kan få!!!

Bilen brukar dyka fram i mitten av mars igen när suget blir för stort i vårsolen
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c 4 ever / TheMaztr: Fick kolla upp detta med effekten. Reg beviset säger 141kw vilket blir 192hk i runda slängar.

På 528'an som är från 1998 står det 142kw, mao 193hk, så någon ändring skedde nog i krokarna 98/99 med motorerna.

Starre / Z3c 4 ever: Har ju två barn, och jag tror inte farbror blå skulle gilla att jag for omkring med båda i passagerar sätet.

/Caspar
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Ska ställa på min till vintern.. . Breeeda sladdar med 1900 kg bil är alltid kul! Är trött på Fordens framkrafs.

Två bilar är fler än en..
The Maztr, Caspar. Tänkte inte på det...

____
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Körde 2,8 roadster i den Göteborgska vintern ifjol. Fungerad utmärkt med antispinn och dubbfria vinterdäck. Om Mini Cooper hinner bli klar (rostlagning) innan snön är sannolikheten stor att roadster får vila lite mer i vinter. Jag vet dock att abstinensen blir för stor för att låta roadster stå hela vintern, så någon tur blir det nog. Jag är ej orolig för ev. ökat slitage.

ArctisZ3
Dufvis
Även om det inte saltas här (Gotland) så sandar dom nåt fruktansvärt. Så naturligtsvis ska damen få sin törnrosasömn även denna vintern. Fast ett par batteriladdningar och varmkörningar av motor och AC kommer det bli iaf...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.