|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det största problemet med lastbilarna är väl snarare att en del svänger ut i vänsterfilen även fast man kommer bakifrån i mycket högre hastighet. Farmförallt är detta vanligt i Tyskland, gärna på en frifartsträcka med omkörningsförbud för lastbilar. Å andra sidan gäller det inte bara lastbilar uyan andra sölputtar också. Värst är dock då en lastbil skall köra om en kö på 30 andra lastbilar, satan vad irriterande det är. |
|
|
Tänkte oxå lägga mig i lite :) Ang. lasbilschaffisarnas beteende så tycker jag påfallande många(inte alla) snackar i mobilen medans de kör sina "kolosser" på dem mest trånga/eländiga passagerna inne i stan...Har råkat ut för att nästan smälla några gånger just pga detta och att dem då svängt just "framför näsan" på mig talandes i TELEFON ser man då,Livsfarligt.. OK,stressad arbetssituation förstår jag men det blir inte bättre att "köra över/krocka" någon personbil heller.. M.a.o ge f-n i luren när ni har en trafiksituation som t.ex den jag redogjorde för.Ska det vara så svårt. Alla som känner sig träffade svarar :) Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
flåklypa. Håller med dig, visst är dom hyggla prickar de flesta, men som sagt jag har väl haft otur :) Och det är ju en massa utländska chaffisar också och om deras bilar är strypta vet jag ej. I enstaka fall så ligger en del utländska lastbilar i 110 ?? Och en del har ju olika längd och last. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso >> Huruvida max lagstadgad hastighet är 80km/h har jag glömt bort... ;-) Nejdå, visst är lagstadgad hastighet 80km och den som kör fortare än 80 är ju egentligen dum, eftersom man bokstavligt kör ifrån pengarna. Har mätt för mig själv, de dryga 60 mil jag kör varje eftermiddag/natt tar 1 timma längre om jag kör i 80 än om jag kör i 90. Och eftersom jag har timlön så förlorar jag ju pengar på att köra 90, så fråga mig inte varför jag kör 90, det är väl mest en psykologisg grej kan jag tänka... Jag tycker det skulle vara förbud mot personbilar på vägarna, en stor del av alla som kör personbil har inget på vägarna att göra :-) Bygg en egen väg till personbilstrafiken.... en grusväg :-)) Appropå att stanna... en natt förra sommaren kom jag dundrades över vidderna och upptäckte något på vägen. Det syntes inte vad det var för något, men det var en kvadrat med storleken av 0,5 m. Gränslade det okända objektet och helt plötsligt så blev det döpall... kändes det som iallafall! Släpet låste sig! Alla 16 hjulen stod helt still! Och jag lovar att jag aldrig har varit med om något liknande. Med tanke på min framfart ca 85 och min vikt, just under 60 ton så må jag säga att jag mäkta imponerad över hur pass fort man stannade. Det oidentifierade objektet var en masonitskiva som sögs upp under bilen och slog loss luftslangarna till släpet... Om allt gods som lastbilarna fraktar skulle gå på järnväg så skulle hela sverige stanna... SJ är inte världens duktigaste på att hålla utlovade avgångs och ankomsttider :-)) Hubbe >> Vid omkörning så är det väl egentligen brukligt att man gör som Hangaround beskrev och duttar till kopplingen lite så att omkörande fordon inte behöver köra om i en kvart ;-) Och nog gör jag så jag oxå... oftast iallafall. Däremot så klankar jag inte ned på dem som inte gör det. Vad gäller den utlänska trafiken så har de nästan aldrig någon last (max 40t totalvikt) plus att de allt som oftast kör med milpeng. I en scania är det bara att rycka säkringen till hastighetsbegränsaren, medans man i en volvo måste gå in i databoxen och ändra begränsaren (iallafall på de nyare) vilket inte Volvoverkstäderna gör. |
|
|
Heinz_Keller> På nyare Scanior (4-serie) ligger ju även EDC:n på samma säkring som begränsaren. Så visst kan den tänkas gå fortare om den rycks, om man bara får motorn att gå utan EDC:n :) Begränsaren är både bra och dålig. Den har helt klart lugnat ner några av dom värsta idioterna, men samtidigt ligger dom flesta och nöter mot begränsaren. Så några kör långsammare, men dom flesta kör lite fortare, känns det som. Låg bakom en förare som körde 85 km/h på en mindre väg häromdagen. Den föraren körde klart över sin förmåga, det var flera gånger släpet var farligt nära att skära i kanten. Inte fan fattade han bättre för det. Så 90 km/h kan helt klart vara acceptabelt på motorväg, men på andra ställen känns lagstadgade 80 km/h mer motiverat, om ens så hög hastighet. Det jag väntar på med spänning nu är dom elektroniska färdskrivarna. Om bara dom fungerar som tänkt så kanske man kan bli av med det mesta av fusket, en gång för alla, och få bort mycket av myglet och tröttheten från vägarna. Sen saknas bara lite mer flexibilitet i reglementet, men risken med det är väl bara att det blir massa svåröverskådliga och snåriga undantag. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Bort med lastbilar från vägarna?? nä nu jävlar!! ;) bort mä personbilarna istället, oftast gör dom ju inget nyttigt ändå, bara ute o fisåker lite, vi andra är ju på jobbet. Föresten vad skulle en pappersvändare tycka om att ha x antal dagisbarn springande på kontoret hela dagen o hindra honom i sitt arbete?? ;) Nu får dom utan riktigt körkort vara tysta..... Snart med ny motor ;) |
|
|
Fattar inte att ni är så emot lastbilar när det är just de som sliter för att saker och ting ska komma fram. Med cirka 60 ton efter sig så håller de sig till höger ( på en 90väg trots att de kör i 90 ) ett par decimeter ifrån kanten bara för att personbilar ska komma förbi. |
|
|
Heinz_Keller> Volvo kan varken bygga personbilar eller lastbilar:) Hoppas du skojade om SCANIAS motorer. Har hört från åtskilliga chaufförer att SCANIAS motorer bara matar på i backarna jämfört med volvos! |
|
|
Johann, om en bil/lastbil framför dig ger tecken och svänger ut för att köra om är det faktiskt up till dig att anpassa farten om den nu inte finns plats för att köra om. Att det ät irriterande, det kan jag hålla med om, men vi har inte rätt där. På det flesta vägar ( Tyskland alltså ) är ju rekomenderad hastighet 130km/h. Finns absolut ingenting som säger att man måste ligga och köra i + 200km/h. Gör man det, jo då får man ju stå ut med att någon/några kör ut framför en. Uh, nu är jag ganska långt ifrån ämnet :). |
|
|
Detta inlägg är rätt långt, osammanhängande och knappt läsvärt, men innehåller trots det en del att fundera över. Det mesta är dock rent rabbel efter irritation man samlat på sig med tiden :) Eftersom jag aldrig kört "riktig" lastbil, dvs 24m så vet jag inte hur deras motorer är, men på vanliga distributionsbilar (runt 3-400 häst.), där orkar scanias motorer inte ett dugg! Dessutom är deras fartspärr kass, eftersom den ligger och pendlar med några km/h intervall, istället för att som på volvo lägga sig på max och stanna där. Vad som är riktigt jävla irriterande är när man har fått upp farten inför en uppförsbacke lite för mycket, då ska den jävla fartspärren strypa motorn, få ner farten till ca 85 (om man kanske lyckats plåga upp den i 90 innan) för att sedan saka sig uppför backen. Detta händer trots att motorn fått börja jobba i motlutet, alltså inte på rullen nerför. Detta är iaf min erfarenhet av lastbilar, och jag kör med andra ord hellre Volvo än Scania. Och nog fan kan Volvo bygga lastbilar alltid! Deras rostar iaf bort inte efter 3 år! Sen må scanias nya motorer gå hur mjukt och fint som helst, men vad hjälper det då dom inte drar lasten?? ;-) På tal om att nita 60 ton.. Som jag skrivit ovan har jag inte kört med så mycket mer än 20 ton själv, men då man nitar en sådan bil håller man gärna i sig, annars sitter man trots bälte ganska snart med nästan i vindrutan. Testa själv ni som har möjlighet, så blir ni väldigt imponerade, det kan jag lova! Tänk också på att en tradare i regel har 8 dubbelmontage till att nypa med! Och beträffande omkörningar, visst är det så. Man kör om framförvarande lastbil, trots att den bara går 3-4 km/h långsammare. Någonstans i bakhuvet vet man trots allt att man i första bästa backe kommer få krypa ner i 40 km/h bakom framförvarande bil, utan möjlighet att köra om, eftersom tant agda, 80 år, ska köra om en själv i stigningsfilen i 45 km/h, och totalt vägra släppa ut en förrän man själv tappat all fart, och därmed all möjlighet att accelerera om framförvarande. (så fort man går ut till vänster vill vinmotståndet säga sitt!). Därför passar man på då tillfälle ges att köra om den bil som går långsammare än sin egen, för att slippa situationer längre fram som kan leda till drastiska beslut. Då tycker jag det är värre med personbilar som inte har körvana nog att ta sig förbi en samling stora fordon. Först skall dom vålda om första lastbilen, för att sedan bromsa in framför den, och gärna lägga sig och köra långsammare än vad lastbilen själv gör och gjorde innan personbilen körde om. Vad händer då? Jo, man får en lastbil hängandes 2 m bakom sig. Sedan då framförvarande lastbilar sakar, och den lastbil som nyss blev omkörd vill köra om dessa lastbilar, ja då ligger personbilen kvar framför och vägrar släppa förbi den bakomvarande lastbilen, men kan trots det inte köra om de framförvarande lastbilarna, eftersom det 5 km längre fram i horizonten kommer en mötande cyklist på en grusväg 800 m vid sidan av vägen. Denna situation upprepas gång på gång och är alltid lika tragisk! Fan, skulle behöva en skiss här.. Ni som funderar på varför busschauförer inte släpper förbi bilar, betänk detta: Har du kört med släp någon gång? Flyttsläp med lite ömtåliga kartonger med tallrikar och dylikt i, lägger du dig gärna på vägrenen och släpper förbi andra då? Knappast. Varför? Jo, tallrikarna håller inte om dom skall skumpa omkring hela vägen.. Precis så tänker såklart busschaufförer om sina passagerare. Visst håller dom, men som resenär, vilken buss tar du helst? Den som håller jämn hastighet utan snabba acc/broms och ligger stadigt på vägen, eller åker du hellre med den som ligger på vägrenen i alla skarvar, lagningar, gupp och svackor vilket får bussen att kränga från sida till sida gång på gång? Där har ni svaret, så gnäll gärna inte på bussarna! Kul tråd detta, som inte så lite har spårat ur totalt :) // Björn |
|
|
M 3, Jag pratar inte om de som i god tid ger tecken utan om det som svänger ut samtidigt som de blinkar. Sen har du fel, det är den som byter fil som är skyldig att lämna företräde i synnerhet på motorväg. Filbytet skall ske utan att ngn annan trafikant hindras oavsett om denne kör för fort eller ej. |
|
|
"vad skulle en pappersvändare tycka om att ha x antal dagisbarn springande på kontoret hela dagen o hindra honom i sitt arbete??" Skillnaden är att kontoret inte byggdes för dagisbarn. :) |
|
|
Hangaround >> De scanior 4 serie som jag har kört och prövat att rycka säkringen så har det inte varit några som helst problem. Däremot så har ju scania lurats lite när de skriver vilken säkring som går till fartspärren. Den säkring där det står att "speedlimiter" sitter på är det nämligen inte... ;-) Richo >> Scanias motorer är enbart skit, förutom deras 12 liters 470 hästare som det är ganska bra skjuts i. Resterande motorer är enbart skräp... har otaliga gånger gämfört volvos 460 motorer och scanias 460, och scania har ingen som helst chans, och det är det inte bara jag som säger... :-) Alien >> Har bara en sak att säga till dig, Du har så rätt!!! Kunde inte sagt det bättre själv! |
|
|
Haha, klart jag har :) Stå på dig Heinz, personbilar kan gott visa lite respekt för dom som sliter på vägarna! Det försöker iaf jag göra så gott det går! // Björn |
|
|
Håller med Hasso om ofoget av lastbilschaufförer att tävlingsköra med varandra vid omkörning. Den största idioten är inte chauffören av den omkörande lastbilen utan chauffören av den omkörda. I ren prestige, eller nonchalans, vägrar denne släppa av några få km/h för att hjälpa den omkörande lastbilen. Istället blir det en lång kamp mellan de två lastbilarna (som slående ofta är en Volvo och en Scania) där ingen vägrar ge sig. Resultatet är långa köer med irriterade bilister bakom. I övrigt sköter sig lastbilschaufförer sig bra i trafiken även fast de inte är de föredömen de en gång varit i trafiken. Stressade körscheman ger antagligen inte en trevlig arbetsmiljö med dålig körning som följd? "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Heinz_Keller> Testa en 16 liters V8. Den kan man dra ända ner till 600v/min med fullt last i backe. Hoppas du även någon gång i livet får testa en scania turbocompund motor så kanske du ställer dig och pissar på volvos motorer i fortsättningen:))) |
|
|
Bjoerck >> Har du belägg för vad du påstår eller är det bara som du tror?! Vad irriterar dig mest under en färd på... säg 20 mil? Är det de som kör personbil och uppenbarligen inte borde sitta bakom en ratt så som de kör, eller är det lastbilschaufförer som kör om varandra på motorvägen? Richo >> Har inte haft nöjet att testa en 16 liters V8 då vi inte har några på åkeriet. Scanias turbocompound motor har jag dock kört åtskilliga gånger (12 liter 470 hästar) och som jag skrev i mitt förra inlägg så skjuter den på ganska bra. Skillnaden mellan volvos 460 hästare är knappt märkbar... enligt mig iallafall. Då jag tycker att volvos 460 motor är den bästa de har byggt så är det väl ett ganska bra betyg från en biten volvochaffis :-) Å andra sidan så skulle jag mycket hellre välja en scania 420 än en volvo 420 :-) Men volvo är ju alltid volvo *ler* |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Heinz:Varken Bjoerck eller jag tror, jag får inte tro då det var 15 år sedan jag lämnade bidrag till kyrkligheten:))) Min svåger fick en otrevlig akterpåhälsning i våras vid första trafikljuset i Karlskoga. En en chaffis hade missbedömt stoppsträckan i nedförsbacken, inte så trevlig att se en lastbilsnos bli större och större i bakrutan med skrikande bromsar. Det gick hyfsat med lite tur denna gång, då min svåger hann vrida ut sin bil i filen bredvid som var tom som tur var, och påkörningen, blev en trasig stötfångare och bakljusglas denna gång. Bilen slapp bli 1 meter lång. Han kände sig som en pygmeé med den fullastade 24 metraren bakom. Och varför ökar lastbilsolyckorna kontinuerligt sedan farten höjdes till 80???? E6an var väl avstängd ett helt dygn för nån vecka sedan. Och sedan är det inte så kul att åka i de slitspår som den tunga trafiken orsakar, En fullastad lastbil sliter lika mycket som 60.000 personbilar enligt vägverket i ett Tv-inslag. Nä på järnvag ska frakterna gå, sedan distribueras av turbilar.:)) ///MVH Hasso Länk |
|
Heinz_Keller: Vad jag irriterar mig mest på är irrelevant. Omkörande lastbilar är likt förbannat en stor irritationsfaktor. Om jag har belägg? (Nu blir det svårt att bevisa fenomenet med formler, eller vad säger Du Hasso?!?) Du som är yrkeschaffis, Heinz_Keller, kan väl då förklara varför den omkörda lastbilen vägrar lätta på gasen för att underlätta omkörning? Det bästa vore att få bort lastbilarna från vägarna. Mycket av den trafik som idag går på vägarna skulle kunna fraktas på järnväg istället. Både miljövänligare och säkrare. |
|
|
Hasso >> Sliter inte en fullastad lastbil mer på vägen än vad 60 000 bilar gör? Jag har hört siffror på runt 250 000 bilar... å andra sidan så var det nåt om att slitaget ökar i kvadrat nånting... *ojoj* Tur för din svåger att han hade ögonen med sig och han byta fil! Klarade han sig utan whiplash? Olyckor med den tunga trafiken ökar visserligen (det är väl det de försöker bygga bort med alla vajrar!?) men hur ofta är det lastbilens fel? Att en lastbil går av vägen för egen maskin är ju inte helt ovanligt och då händer det oftast på nätterna med förare som har varit vakna för länge... sorligt med sant. Visst skulle mer av godset som går på lastbilar idag kanske kunna gå på vägarna. Green Cargo gjorde ju ett seriöst försök med det, men det fungerade inget bra och idag så fraktas större delen av deras gods med hjälp av lastbil eftersom det tar alldeles för lång tid att frakta saker på järnväg. Apporpå slitspår... var det längesedan du åkte genom karlskoga? Ta dig en tur genom staden och ligg endast i högerfilen, jag lovar dig att du inte har sett en så pass nyasfalterad väg vara så dålig! :-)) Bjoerk >> Nej det kan jag inte förklara... tyvärr. Däremot så är jag övertygad om att det inte är för att hävda sig eller för att jävlas med den omkörande bilen utan på grund av ignorans, det är ju inte så att den lastbil som kör om lider av att den man kör om inte saktar ner utan det är ju bakomvarande personbilar som gör det... Men min uppfattning är att de flesta faktiskt hjälper till... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.