AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.205

Vad är det för fel på TDI förare?

Sida 1 av 3
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Jag har råkat ut för knasiga VW/Audi TDI förare två gånger på E4 mellan Gävle och Söderhamn där det är mitträcke/växlande dubbelfiligt.

En gång för ett år sedan när jag körde 318i E30 och låg bakom en bil där det var enkelfiligt och väntar på att det ska bli dubbelfiligt så dyker det upp en passat tdi i full karriär och lägger sig tätt bakom mig så lång ut till höger som möjligt. När det så blir tvåfiligt kör jag om bilen framför och passaten fortsätter att ligga lika tätt bakom mig varvid jag lägger mig i högerfil när jag kommit om bilen framför, jag fortsätter att gasa och passaten försöker hänga på men klarar det inte.

Det värsta hände dock i går på samma sträcka (nu kör jag Z3M), jag ligger där det är enkelfiligt och väntar på att få köra om när det kommer en Audi tdi och lägger sig tätt bakom mig så långt till vänster som möjligt, det blir dubbelfiligt varvid bilen framför mig byter körfält för att köra om en långtradare och jag lägger mig bakom honom och audin lägger sig ca en meter bakom mig, när så bilen framför kör in framför lasbilen så trycker jag gasen i botten och audin försvinner i backspegeln. Jag saktar ner till ca 135 km/h och vid nästa dubbelfiliga sträcka kommer audin och blåser om i ca 150km/h, det blir enkelfiligt igen och vid nästa dubbelfiliga sträcka kör jag om audin som nu ligger i ca 130, när det så blir enkelfiligt så dyker audin upp i backspegeln igen och lägger sig ca en meter bakom mig, nu börjar jag bli irriterad eftersom det inte är speciellt kul att ha en annan bil en meter bakom i 135 km/h, jag trycker lätt på bromspedalen med vänster fot för att varna honom med bromsljuset varvid galningen börjar blinka med helljuset (något jag sett att han tidigare har gjort när han har hamnat bakom en bil). När det så blir dubbelfiligt igen så kör han om och jag fortsätter i samma fart som jag hållit hela tiden, i slutet på den dubbelfiliga sträckan kommer jag så i kapp audin igen och nu har han lagt sig i omkörningsfilen i ca 100 km/h med en bil till höger om sig för att blockera mig från att köra om!, när det så blir enfiligt igen så gasar han förbi den andra bilen i sista sekund...

Har man ett automatiskt mindervärdighetskomplex mot BMW när man kör tdi eller vad är det frågan om??

Det här kanske inte är världens mest vettiga inlägg men jag kände att jag behövde skriva av mig...

/Hans
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
EN lätt dusch med vindrute/strålkastarspolarna brukar göra att de flesta "backar" när de slickar arslet i vänsterfilen. (om inte annat, blir de ännu mer uppretade och det är alltid lite kul!)

Strunta i DKW-förarens mindervärdeskomplex och låt inte han förstöra din dag.
Bara vetskapen om att du har retat upp honom kan väl räcka...! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
gör som jag, kanske inte smart på en motorväg..men men..sakta ner som fan.. brukar va bra på 50/70 vägar..ner till typ 20km/h.. brukar va bra..även mot bussar..o retar till 100% upp föraren i bilen bakom ;)

---
"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Varför reta upp föraren? Det är väl bättre att låta idioten passera så är problemet bokstavligt talat ur vägen....
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
När nu någon för detta på tal, måste jag skriva av mig också.
Jag kör nämligen en VW Sharan TDI - trimmad.
Den går bra. Det är inte så lätt att hänga av den med en normal bil.
Folk kör ut framför bilen som om jag vore osynlig. Orsak: ???
1. Förare ser inte bilen (vit)
2. Förare ser bil men tänker att det är en buss och går långsamt
3. Jag stöter på förare som borde tänka på köra upp igen.

Underskattas TDI:erna i samhället?
Mobbas de helt enkelt? :-)

Naturligtvis stödjer jag inte deras beteende i detta fall men ibland är det irriterande att folk inte hittar högerpedalen när man kör bakom dem i vä filien på motorväg och de håller på med omkörning. Jag försöker underlätta för mina medtrafikanter.

Mvh

/NP
Heinz_Keller: Precis! Om någon ligger för nära så släpp förbi dem då. Det är det bästa för både trafiksäkerheten och blodtrycket.

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Exakt samma symptom märker man på Autobahn. Passat och DKW TDi är de som kör fortast.

Jag tror absolut på teorin med mindervärdeskomplex ;-))

Johan B, Bra talat :))

Space-X-Plorer, Så brukar jag också göra med "r*vslickarna" Skitkul och irriterande för bakomvarande! ;)

Heinz och cyberkallen, Om de bill köra om så kan de väl göra det enklare om jag kör i 20 km/h????

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
nofx16 >> Jo, klart de kan köra om dig om du kör i 20kmh.. eller så kör de över dig ;-)
Och då är det ditt fel :-P
Min tanke var att om man har en medtrafikant som ligger väldigt nära så tyder det på två saker:

A. Han/hon vill köra om och
B. Han/hon har dåligt omdöme som ligger för nära.

I så fall vill iaf jag ha dem så långt bort ifrån mig som möjligt och enklaste sättet är att släppa förbi dem.

Hade en incident i somras med en S60-T5 som försökte provocera mig på E6:an söder om Varberg. Det slutade med att jag gick ner till 85km/h på motorvägen för att han skulle fatta att jag inte var intresserad av hans lekar. Visst, jag kunde trampat plattan i mattan och kört ifrån honom, men det var ju just det han ville; att rejsa. Bättre då att göra honom besviken med att gå ner i hastighet. Efter ett par minuter gav han upp och letade upp någon annan att leka med.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Dessutom är det rätt grova böter på att hålla för litet avstånd till framförvarande bil. Det är visst sådant som polisen brukar köra vissa driver med periodvis.
Men det är ej heller tillåtet och medför också böter att hindra och vara ivägen för bakomvarande trafik på "motorvägens" omkörningsfil. Eller har jag fel???

///MVH Hasso
Länk

Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Problemet med killen i Audin var ju för min del inte att han ville rejsa, första gången han låg och slickade mig i röven så drog jag ifrån honom utan problem, utan det att han ligger en meter bakom mig för att sedan inte gasa på nämnvärt och slutligen ligga och blockera mig.

f.ö är väl knappast mitträckesvägarna så lämpliga att rejsa på....

/Hans
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
hasso, du har rätt!

Jag ligger ALDRIG och fiser i omkörningsfilen på motorvägen! De tillfällen jag går ned i fart är på 50-vägar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Självklart vill man ju inte ha nån slicka sig i röven om man inte är lagt åt det hållet.:))
Visst blir man irriterad, och ofta ökar man ju farten för att slippa ifrån detta eller tar till vägrenen och släpper om vederbörande.
Riktigt otäckt är det om man får en 24 meters ekipage liggande en meter bakom, om det är långsam trafik framför.
Men sedan finns det andra Dieselförare som blockerar vägen stundtals 10 minuter ;)) När en lastbil (24M) som går 1 km fortare än den andra lägger sig i omkörningsfil på motorväg bara för att bevisa att han har en bättre Dieselpumpsmek eller att en Volvo går fortare än en Scania.Då blir jag tämligen irriterad detta är lek och inget annat. Händer tyvärr allt för ofta.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Jag måste säga att jag håller med det komikern Ronny Petersson sa i sin egen show för x antal år sedan, "vadå hålla avståndet, om bakomvarande bil kör för nära så måste jag köra ifrån denna, just för att hålla avståndet till denna som ej klarar av detta själv, då jag ej vill ha varken mossad bakdel eller viplasch om jag behöver bromsa och får denna idiot i baken."

Eller något liknande sa han.

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Bong: Jeg har en teori som jeg tror bør stemme bra med fakta. Det er mange (!) som ikke aksepterer at folk skal kjøre forbi. De blir forbannet, som om deres manndom blir krenket.. Også folk som er interessert i litt "sportslig kjøring" selv tåler ikke å bli forbikjørt av andre (jeg kjenner noen slike).

Jeg forstår ikke hvorfor (men sånn er det bare). Jeg synes bare det er artig å se biler kjøre forbi meg. "Sportslig kjøring" på nært hold, live! (Synd jeg opplever det så sjeldent).

En kamerat har dette syndromet. Blir han omkjørt, kjører han forbi igjen og blokkerer. Typisk på motorvei. Min mening er at man ikke skal irritere andre i trafikken på noen måte. Man vet ikke hvordan enkelte kan reagere - hva om de blir skikkelig forbannet og gjør en stygg forbikjøring i sinne, og kanskje dødar noen?

Beemer-Tompa: Forøvrig fin unnskyldning om man blir tatt i fartskontroll etter å ha dratt på litt.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Måste få tillrättavisa Hasso här...Detta är absolut ingen lek!!! Kan hålla med dig om att det är fruktansvärt irriterande att hamna bakom 24m ekipage som gör på detta sätt, men jag förstår dem till fullt och jag måste erkänna att jag gör exakt samma sak!

Scenario: Du har farthållaren på 115km/h ute på E20 mellan örebro och arboga. Du kommer sakta men säkert ifatt någon som har farthållaren på 113km/h. Vad gör du? Behöver jag säga nåt mera?
Du snäpper ju knappast på farthållaren ett par gånger och lägger dig i samma hastighet som han framför dig utan du går ju ut i vänsterfilen och kör om, kanske duttar du på gasen för att hinna om innan andra trafikanter hinner ikapp dig och behöver bromsa.
Samma gäller ju för Oss yrkeschaufförer. Det är OTROLIGT irriterande att ha någon framför sig som kör långsammare. Till saken hör att Scanias hastighetsspärr går in vid 89km/h och volvos vid 92km/h. Således blir det lätt så att en volvo kommer ikapp en scania (att scania sen inte kan bygga ordenliga motorer som orkar nåt hör väl inte hit *flin*) om de båda ligger på spärren. Skillnaden mot en lastbil och en personbil är ju att i en lastbil så kan man inte "dutta till" på gasen och vara förbi utan det tar ju sin lilla tid. Men det förstår ni väl allihopa kan jag tänka mig...

Detta kan ju diskuteras i evighet och kommer för all framtid att irritera den svenska befolkningen. Men det är bara att inse att det kommer alltid att vara på detta vis, hur mycket lagstadgade hastigheter det än finns för lastbilar.

Min mening med detta var att försöka få er alla att förstå att man inte gör det för att hävda sig på något vis... måste ju bara få försvara min yrkesgrupp litegranna :-)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Heinz_Keller> Det där tappade jag orken med. Körde om om någon sackade i en uppförslöpa, annars slog jag ner farthållaren två snäpp och låg på fint avstånd. Irriterande är just det enda dom omkörningarna är. Kom nån ikapp och började en segning förbi mig duttade jag till kopplingspedalen för att bryta cruisen, lät bilen sjunka lite och resetade när han var om. Bättre för alla. och för blodtrycket.

Sen är Scanias motorer snäppet trevligare :p

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Heinz. Mig vetligen så är högsta hastighet för ett 24 metersekipage 80 kmh eller har jag fel där också.
Varför är det 80?? 40ton lastbil ska kunna stanna också??
Varför ökar lastbilsolyckorna mer och mer???
För mig är det onödig lek.att dra ut ett 24m ekipage på 110 väg så snabbare trafik får ställa sig på bromsen, tyvärr har det hänt mig för många gånger för att jag ska se dom som en tillfällig sinnesförvirring.Förbud mot vänsterfilskörning för 80 kmh fordon på motorväg:)) Efter 10 minuters skavande är det en kö bakom på 40-50 bilar.
En 40 tons lastbil på vägen är lika illa som en Boieng 737 i tvilling tornen kontra små personbilar.
Volvo/scania tugget fanns redan på 70 talet då jag jobbade på Volvolastbilsverkstad och det är precis lika idag:))
Och för att försvara min yrkeskår, bort med den tunga trafiken från vägarna, den ska gå på järnväg:))

///MVH Hasso
Länk

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Heinz Keller: Varför försöka masa sig om för att bilen går 3km/h snabbare? hur mycket tjänar du som chaufför på att ligga och pressa dig förbi? Det tar teoretiskt ungefär 2 minuter att knöka sig om, om man räknar på ett 24 m ekipage, med sträcka inräknat för att svänga ut och in. Detta stämmer inte med verkligheten, utan den tiden är betydligt längre, säg det dubbla, då har man en hastighetsdifferens på 1,5km/h.
På en sträcka mellan Stockholm- Malmö så tjänar man 7,2 minuter!!!!! Är det värt det? Är det inte bättre att lägga sig bakom och sedan vid rasten äta lite fortare och då tjäna in dessa futtiga minuter.

Förbjud omkörningar, lastbil vs. lastbil.
(tänker inte moralisera över 80km/h gränsen, då även jag kör för fort i bland, och nej jag kör inte om om jag närmar mig någon sakta, sakta, utan då duttar jag ner farthållaren lite.)
Jag tycker att lasbilschaufförerna är dom överlägset bästa trafikanterna. Nästan alltid går dom ut i vägrenen för att släppa förbi snabbare trafik och när man tackar så tackar dom nästan alltid tillbaka. Lastbilschaffisar är ett nöje att ha och göra med. När en förare av en Volvo 745 däremot lyckas ta mer plats än en 24 meters långtradare pga av att han ligger slickad i mitten i sina 90 prick och inte vill släppa förbi någon, då blir iaf jag heligt förbannad. Busschaufförer har jag inte heller mycket till övers för.

Däremot undrar jag varför inte lasbilschaffisarna hjälper varandra? Varför kan inte den som blir omkörd sakta ner till ex.80 under omkörningen?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Flåklypa:
För då måste chauffören i den som ska sänka farten ta ner fötterna från instrumentpanelen och trampa på pedalerna. ;)

Eller just det. De har nog styrning för farthållaren även de.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.