AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.495

VIBRATIONER I FRAMVAGN?

Sida 1 av 2
Ma
47
Mange W
530i-93
Jag har vibrationer i bilen, ibland lite och ibland VÅLDSAMT!! Som mest skakar det vid inbromsningar och ibland vid 90km/h strecket! Det vibrerar mest när jag e ensam i bilen, alltså mindre när jag har nån i vänsterstolen. Skivor och bromsbackarna e nya, allt som var minsta lilla glappt på besiktningen e bytt. Nån som har haft eller har samma misär?? Mvh MANGE W.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad har du för fälgar?

Om du har piratfälgar eller fälgar som är avsedda för en E39:a, måste du ha centreringsringar för att fälgarna skall sitta centrerade på din bil.
Om du inte har hjulen centrerade, får du direkt vibrationer!

Kan även vara en eller flera däck/fälgar som är orunda och eller obalanserade.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
47
Mange W
530i-93
Jag har pirat fälgar, Abozzo black. Men jag har centrerings ringar i aluminium, det var det första jag provade. Fälgarna köpte jag till förra sommaren, och då vibrerade det inte.Så jag tror att det nåt annat skumt i görningen. Men tack för tipset ändå!
Mvh Mange w
an
9
anders4
540 iA -96
320-83 E21
Hej!
Har du kollat så att oken flyter ordentligt. När jag hade ett ok som kärvade så fick jag ruskiga vibrationer också. Det gör nämligen att skivan blir mycket varmare än den ska.
länkarmar eller kanske silent bloc´k sök inlägg

Snart 410 hk 622nm
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Tjena Mange!

Är du 100% säker på att styrleder eller spindelleder inte glappar det minsta. Min 525 fick inte någon anmärkning på dessa på sbp, men trots nya skivor, belägg och uppsmörjda ok så vibrerade ratten och framvagnen som f*n mellan 85-95. Bilen fick en tur till verkstan, där byttes styrleder och vibrationerna försvann.
Mekanikern sa dessutom att 5 serie e34 är jättekänsliga för minsta slitage gällande framvagnen då (sedanen)de är tugna över framvagnen. Kan tilläggas att det sitter 4 spindelleder fram som också kan bidra till vibrationer.

Hej då!

Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Johan B: Jag har E39-fälgar på min E28, fråga: vad för storlek behöver man på centreringsringarna?
För mina vibrerar...

Mvh

rodge dodge
BMWCS # 5251

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E34 har 72,5 mm navhål och E39 har 74 mm navhål.
Jag tror att E28 har samma navhål som E34.

En seriös däckhandlare bör ha både rätt ringar och kunskap om vilken som passar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Tackar!

rodge dodge
BMWCS # 5251

Länk
Ma
47
Mange W
530i-93
Jag köpte mina centreringsringar på nordisk däck import i spånga, 50 spänn för fyra st i aluminium, medans de flesta däck nasare skulle ha 50 spänn/st för sina i plast!!
Gr
16
Grigo
530i E34 -89
kolla att din pitman armen är ok har samma problem löste det med att byta pitman armen lycka till
Ursäkta, men vad är "pitman armen" för något?

Mvh Jörgen
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Pitmanarm heter den korta arm som sitter på styrsnäckan
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Mange W: Vibrationer i 90km/h beror oftast på Casterstagsbussningen... Kan ge dig en länk här så kanske du känner igen dig! Länk

Känner du igen dig på det så är det bara till på byta.. om det nu inte vart bättre med nya Centreringsringar förståss...

__
Länk
ma
120
magoo
Bmw 535i-89.
Bytte till vinterdäck förra veckan
och alla mina vibrationer försvann.
Nu vet jag var mitt fel låg!

GÖTT Ä DÄ!

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Snedslitna däck då antar jag eller? Men kolla din hjulinställning nu i sånna fall och det kan även dock vara ditt Casterstag som jävlas med dig för är bussningen slut så snedsliter man däckena fram! bara så du vet tänkte jag!

MVH
Johan

__
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Hasso
Länk
Jag hade samma problem på min E34. Runt 90 km/h så vibrerade det i ratten. Problemet försvann när jag bytt styrleder.
Fi
21
Finkan
540ia -97
530ia T -93
Jag hade centreringsringar i alu,bytte till plast så var problemet ur världen.

MVH 540iA
Ma
47
Mange W
530i-93
Jag har haft både plast och alu, centrumringar, kvittar vilket!
Men jag ska gå djupare in i att kolla alla länkage i framvagnen, det skakar bara när jag bromsar nu med vinterdäck, så det blir väl till att börja med att kolla upp bromssystemet! Tack för alla tips nåt av dem är det säkert!!

Mvh Mange w
Förresten var köper man centreringsringar av aluminium?

Mvh Jögge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.