|
|
|
|---|---|
|
Hur räknar jag ut et/offset på en fälg? Det är så att min fälg är breddad ca 12 cm innåt och 9 cm utåt.. mätt från "anliggningsytan mot trumman/skivan. Vad blir tum på den fälgen samt et. Det är så att jag ska ha en fälg som är så bred och underar vilken jag ska köpa ? Mvh/ Daniel Länk | |
|
ET (eller IS) brukar oftast stå ingjutet/instansat vid navet och/eller baksidan av fälgen. Även fälgens bredd och diameter brukar finnas på fälgen. Det kan t ex stå 7x16 H2 IS 35 på fälgen. Annars har du en rätt bra förklaring här: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp detta vet jag det är så att jag ska ha en annan fälg som fyller hela hjulhuset och måste veta vilken fälg jag ska ha.. Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Kopierade detta från nordicaudi.com Fälgens inpressningsdjup (ET-mått) Fälgens inpressningsdjup, eller ET-mått, visar hur långt in (eller ut) fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt. Inpressningsdjupet är kritiskt när du byter fälgar! Får du fel inpressningsdjup kan hjulet antingen ta i skärmens ytterkant, eller ta i fjädrar/stötdämpare etc. Vilket inpressningsdjup du ska ha beror på hur breda dina fälgar är, hur stora däcken är samt givetvis vilken bil du har. Normalt sett står inpressningsdjupet stämplat på fälgen, men här visar vi hur du kan räkna fram måttet. 1. Börja med att mäta fälgens bredd (C). 2. Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan (B) 3. Minska B-måttet med halva fälgens bredd. 4. Resultatet är inpressningsdjupet (A). Exempel: Fälgens bredd (C) är 7" (177.8 mm), djupet till anläggningsytan (B) är 133.9 mm. Inpressningen blir då 133.9-(177.8/2) = 45 mm. Ju högre (positivt) mått desto djupare in sitter fälgen. Breda fälgar har därför ofta ett lägre, till och med negativt mått, för att få plats. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. Länk |
|
|
Guld ! :-) Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Jo, det var den länken jag bifogade! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
sorry johan b missade länken guldx2 då ;-) Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Johan B, det där med IS, stämmer det verkligen med ET? Jag har BMW E36 originalfälg där det står IS 47. Men E36 har enl uppgift ET42 som standard, inte sant? Hjulen sitter inte konstigt. Det står samma sak på plåtfälgarna. Har även sett IS22 på plåtfälg, stämde det så skulle de isf vara till 5-serien? Konstigt... If you are under control, you´re going too slow. Länk |
|
|
IS och ET är samma sak! E36 (och E46) har "standardvärde ET42 mm, MEN det finns BMW-originalfägar mellan ET 41 och ET47 mm. Jag har t ex en uppsättning "V-eker 54" med ET 47 mm. (16"x7") och en uppsättning "Dubbeleker 30", med ET 46mm. (16"x7"). På dessa fälgar står det "IS" (och inte "ET") innan millimetervärdet! Mig veterligen finns det inga 15" BMW-originalfälgar som har EI/IS 22mm! (Däremot hade t ex E28 och en del andra äldre BMW, ET22 mm på 14"fälgar!) Då bultcirkeln är densamma, kan man kanske få dit en fälg från 5-serien på en E36, men då hamnar hjulen för långt ut i hjulhusen... (kanske klarar sig precis utan att ta i om det är relativt smala däck!) Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.