|
|
|
|---|---|
|
Är lite nybörjare på det här med Alpinor. Vad är det egentligen som är skiljer dessa från motsvarande t.ex m3:or? Bromsar, avgassystem osv? Lite kortfattat, vilka delar är "dyra alpina" och vad är "standard bmw" Är mest intresserad av B6 2.8 eller B3 3.0.. mvh Klas | |
dunstan |
Klasse: Spana in tidigare "Alpina" trådar på forumet. Finns länkar till siter och dokument som beskriver delar och prestanda. Kortfattat så är nyare Alpinor lite billigare än BMWs M modeller. Lite långsammare på bana och mer vardagskomfort. I verkligheten skiljer det väldigt lite gällanda prestanda i vardagssituationer. Alpinor presterar nästan alltid mycket bättre än vad Alpina själva skyltar med. (troligen för att göra BMW glada.) Det sägs tom att Alpina B3S spöar M3 E46 i vissa tester... (hmm nu kommer jag få kommentarer från M3 E46 fanatiker...) ;-) Alpina köper man då man vill ha en sportig sleeper som man kör komfortabelt med i vardagstrafik. M3 köper man när man vill synas och få utlopp för "Sport sport sport". ;-) (fast klart vill man SYNAS så är det nog Porsche som gäller om man inte har råd med ett Italienskt rött fullblod) Jag trivs kanon med Alpinan! Inga motorras! ;-) |
|
Klasse: Det är nog mig han syftar på då vi hade en en hård men trevlig debatt om M/Alpina se länk: Länk Och ja jag kunde inte sagt det bättre själv Sport sport sport=M:)) Dunstan: Allt bra annars? har varit lite tyst från dig ett tag nu.... |
|
| Tackar för hjälpen! Det jag var ute efter är mer vilka delar som är standard BMW och vilka delar som är Alpina = dvs dyra att byta! | |
mackan325 |
En alpina har en trimmad BMW standardmotor, vanligt recept = uppborrad, optimerad topp, smidda kolvar et.c. eftersom Alpina inte ges tillgång till M's motorer. Hjulupphängning och bromsar brukar också vara uppdaterade, ofta genom att plocka standardkomponenter från andra BMW. Underhållskostnader kan sannolikt trimmas genom detektivarbete för att lista ut prylarnas härkomst. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.