|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag ser det som såhär, antingen gör man det perfekt eller snabbt/billigt. Det första alternativet innefattar mycket förarbete, slipning, spackling, tvåkomponentslack och en riktig lackbox. Det andra alternativet består av en snabb avslipning av befintlig lack, ev. lagning av större skador och sedan roller/pensel... Tänker man inte göra det riktigt ordentligt kan man lika gärna välja alternativ två! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
OJOJ satan vilket jobb du har om du ska fixa så att bilen blir bra igen. Om du inte använde Riktig tvåkomponents lack när du rollade så måste du slipa bort all färg annars "krackelerar" den nya sedan . Om du ska lack själv så fråga nån lackerare hur man gör i grova drag. Man måste va hyffsat säker på hand jag har lackat 10 bilar och dom tre första blev inge bra men sen gick det bra . Men jag hade tillgång till lackbox. Undvik färgen vit lackade en sånn och det syns dåligt hur mycket färg man lägger på . arbeta ganska snabbt annars blir det torrsprut . M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
just nu är bilen nästan helt i bitar, rostlagat helanosen, vänster framskärm, nu återstår bakskärmarna, sen får jag slipa den helt o sedan grundfärga o sedan lacka :) skojigt. Nej! men vilken färg bör man lacka med. vilken är lättast då? |
|
|
Jag har provat röd och den va lätt tycker jag men inte så snyggt kanske . Blå är ju rätt lätt och snyggt med tycker jag . Det viktigaste är tvåkomponent lack och riktig färgspruta . Kör inte metallic det är svinsvårt även riktiga lackerare tycker det . Ska du lacka i garage så häll ut massor med vatten på golvet om det går så det binder dammet lite . Men klampa inte i det så du får vatten stänk i lacken . M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
Lycka till förresten =))) Man lär sig av sina misstag hehe . M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
jo det med vattnet vet jag redan. dränkte mitt minigarage med 10liter vatten innan jag rollade den =) blev dammfritt. metallic vet jag att det är svårt. men då får det väl bli blått eller rött. det var ju lättast enligt dig. litar på dig då =) "Det viktigaste är tvåkomponent lack och riktig färgspruta. ska memorera det =)" Tack ska du ha lasse kong |
|
| Tycker du ska lita på Hasso i detta fallet. Han säger att vit/ljusa färger är bäst på att dölja taskigt underarbete... För många på forumet är Hassos ord lag:-) | |
|
satan va man blir förvirrad :) gjorde lite färgtester på datorn i paintshoppro. vitt blev faktiskt riktigt snyggt. |
|
|
Rolla sin bil! tänkte jag göra med min vinterbil!! hahaaha Linna |
|
|
Om man har en 18-19 år gammal är de ju inte så himla noga me lacken,är ju lite skilland med en bil i dom lite högre prisklasserna... Tänkte rolla min ford,är orinallacken på nu,så viken typ av färg ska man använda? kanske står ovan,men blandar ihop allt.. |
|
|
kom på en sak nyss. den syntetfärgen du snacka om hasso. finns det att köpa tex på meknomen på spryburk. vore ju bra ifall någon skada uppstår typ rost o jag vill laga den. osmidigt om jag måste andvända lösfärg med kompressor o hela köret, LazerEye metallfärg för plåttak funkar fint :) |
|
|
Mottroz> Många firmor som säljer billack kan även blanda till den och trycka ner den i en aerosolburk, har dock inte en susning om hur dom gör det. Det är väl automagiskt eller så går det med elektronik :D Så kommer du bara ihåg färgkoden (skriv ner den eller tattuera in den) så ska det inte möta några hinder. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
bmwracing |
Mörka färger är lättast att lägga, men kräver mest av underarbetet. Även ev damm syns lätt på mörka/svarta lacker. Vanlig mekanlack går bra att spruta men är inte så slitstark. Jag köpte en gång lack från rogers custom (fabrikat metalflake) den var rätt billig och vanlig syntet. Färghusen brukar annars ha hemma syntetlacker(1K) Men sist köpte vi från en billackering och då blev det 2K. Jag tycker den verkar bra... både snabbtorkande och rätt billig, ca 400:- litern. mvh/ |
|
Min erfarenhet av Mecanlacken är att den är tålig. Rollade en Ascona B med ASEA-grön mekanlack, och den ytan blev både rimligt fin med tanke på arbetet, och tålig. Undrar lite på hur många entreprenadmaskiner det finns runt om i landet som är lackad med mekanlack :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
bmwracing |
Hangaround: Jo, men vi har lackat flera bilar med just mekanlack och den är inte alls lika tålig som riktig billack. Nu menar jag alcros mekanlack (alifatnaftabaserad) Men det funkar ju om man inte har så höga krav=) |
|
Visst är det rätt snyggt med vit men riktigt svårt att få klockren finish med eftersom att det är svårt att se hur mycket färg man lägger på med rinningar eller torrsprut som följd =((. gör man det dessutom i ett garage med bristfällig belysning så är det jättesvårt . M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
Hangaround--> De burkar du prata om har jag hart talas om. det ligger en liter i en sådan burk o de kostar ca 130-150kr st. till en sådan burk brukar man få ett fint munstycke som sprutar likadant som en färgspruta. VILKEN FÄRG SKA JAG ANDVÄNDA NU DÅ!! blir snart galen. någon säger att man ska ha blå eller röd. en annan säger svart, o någon säger vitt, |
|
| mattsvart är grymt, jag rollade min volvo i den färgen och det blev rätt hyfsat | |
|
jag skulle inte lacka nån ljus färg iaf om man inte är van. Har renoverat en alpinvit 323 som jag ska ha som vinter bil. fy fasen vilket jobb det är för och inte få nå övergångar med klarlacken så det inte syns. Det syns dirket om underarbetet inte är 100. Den lack som jag tycker har varit lättats och fixa utan att det syns är dimantsvart faktist. Fixade en rost fläck på kärmkanten. Det är inte nån som har sätt att jag har varit där och fixat den rostfläcken. Vart så jävla klockrent bra om jag själv får säga det =) Skulle jag ge mig på och lacka om en bil så skulle det bli nån mörkare färg. |
|
|
kollade upp det med syntetisk färg som hasso sa vilket var ren skit efterssom den färgen ej går att köpa löst på burk. det jag ksa göra nu är att köpa mig en färgspruta o köpa någon färdigblandad hercules färg som min kompis köpte till sin bil- det är väl 2k färg då men jag kan inget annat göra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.