AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.718

lacka bilen själv? :)

Sida 1 av 3
rollade bilen för ett tag sedan nu. men jag tycker bara det ser fulare o fulare ut varje gång jag kollar på bilen. :)
tänkte nu testa slipa till den så den blir jämn o sen testa sprya den istället. vilken färg är lättast att spraya med själv för hand?
funderade på hagmans blanksvarta färg. den känns lätt att spraya med. hur många burkar kan gå åt till en 2dörrars e30 tross? hjälp mig nu =)

hur ser egentligen din E30 ut ?=)
Om du ska spraya den med sprayburkar kommer det gå åt MÅNGA! Det är svårt att få bra och tar lång tid. Mycket jobbigt att skaka alla flaskorna också.

Mitt tips är att du istället köper färg hos en lackverkstad, lånar kompressor hos en snäll kompis, som kanske även lånar ut ett lackmunstycke? (gör han inte det så köper du ett billigt på biltema) Detta blir både bättre, billigare och lättare än att spraya med sprayburk.

Mvh /Carl.
jo han jag köpte bilen av har ju kompressor och tror nästan han har lackmunstycke eller vad det heter.
hur pass mycke färg bör man isf köpa? och vad kan det kosta?
ska ringa killen imorgon o fråga om det går bra att låna hans garage någon dag o fixa till bilen och lacka den.

men tack ska du ha Carl L

Hur mycket färg det går åt vet jag inte, men fråga på en lackverkstad, sånt vet dom.

Vet inte heller vad det kan kosta men du kan ju fråga efter deras billigaste färg, den kan ju inte kosta mycket. Men ring en lackerare och fråga honom.
det går väl åt typ 1 liter om man lackar en bil (beror på bilstorleken samt hur mkt färg man vill lägga på, om man vill lacka inne i dörrar osv.), men köp 2 liter för att vara på den säkra sidan, kan hända att du måste göra om nånting, eller bättra på om det skulle släppa eller nåt!

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
okej. låter bra. nu hänger allt på om jag får låna killens garage eller inte. annars blir det nog inte mycke gjort :(

haha rollat bilen?
ja? jag är säkert den ända i hela världen som gjort det också. sluta nu

An
92
Anglia_106e
BMW 740iA -95 TV/Navi
20"
Hallå
Om du vill att det ska bli snyggt så ska du lacka bilen med en riktig lackspruta och inte palta med sprayburkar.

Skulle du lacka med sprayburkar kommer hela bilen att bli flammig,+att det kommer gå åt en bra massa burkar.

Kan nog tippa på att det blir billigare att lacka bilen med spruta.

Varför rulla på 19" när det finns 20"
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Så rätt att rolla! Vad är det för färg? Vore ju hårt med en rollad primer-färg a´la 50-tals custom... Mera roller åt folket!

Två bilar är fler än en..
hehe. jo visst var det tufft att få testa på att rolla en bil. reslutatet blev ju inte helt åthelvete. såg ganska snyggt ut med halvmattsvart bil o svartblanka kjolar :)
men det känns som det inte var så seriöst på något sätt bara.
får testa lackera den o se hur det blir. får hoppas det blir bra.

"om jag nu får låna killens garage o kompressor"

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Du.. Garaget är inget bra. Behövs mer ventilation. Hyr en lackbox på nån firma eller hyr en GDS-hall där man får lacka.. Du kan inte ta lite lite bilder på bilen så man får se hur en mattsvart rollad BMW ser ut??

Två bilar är fler än en..
instämmer, efter att man lackat i garaget hemma ett x antal gånger så blir man bara hög på färg-ångorna och less på allt färgdamm som lägger sig överallt!!!

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
jo men gasmask/munskydd av något slag måste man ju ha. dammet kan man motverka med att hälla ut x-antal liter på golv/väggar för att ej få dammet sätta sig på bilen.
det jag gjorde när jag rollade min iaf. funkade perfa.

Metallicamats, jo jag har lite bilder på den.
får maila till dig efterssom min server är nere

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gå till biblioteket och låna en handbok för bilackering och läs den först, så kanske du förstår vad det innebär att lacka en bil.
Clas Ohlson hade förr utmärkta handböcker i både Billackering och plåtslageri, jag vet inte om de har sådana fortfarande..
Det är inte enkelt, och ska man göra det själv och få ett hyfsat resultat, så är det inget hafsverk utan enormt mycket grundjobb innan.

///MVH Hasso
Länk

gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Skulle överväga färgvalet också, blanksvart är den mest överjävliga färg som existerar om inte underarbetet är perfekt. Vissa custombyggare brukar lacka med just blanksvart innan de lägger på den riktiga lacken bara för att kolla underarbetet.

Det rullar en E34 här i trakterna som är mattsvart, sänkt med OZ-fälgar. Riktigt rå, lite Mad-Max över den.
det blir vit färg.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vit eller ljusa färger är tacksammast, döljer ev misstag bäst.
Du ska inte måla med 2komponentfärg utan försök få tag i en syntetfärg hos nån färggrossist. 2K är för stark och kräver rejäl skyddsutrustning om man vill ha några hjärnceller kvar.
Samt att man inte har några grannar.
Då ska du också ha en ljusgrå grundfärg.

///MVH Hasso
Länk

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
hmm...många hjälpande händer!
2k billack ligger från 500:-/L sen tillkommer härdare och förtunning...så du landar på ca 750:- för "en liter färg" och räkna med 1,5liter behövs samt 1liter grundfärg. Men jaga priser det går att hitta till bättre pris än så! Jag har sett företag som säljer lackkit till bra priser!
Precis som hasso säger så är det här starka grejor, men en kolfiltermask tar det mesta/allt!
Nu när du har kladdat med rollande så måste du slipa bort all den färgen, tänk på det! Annars är allt jobbet utkastad tid och pengar
Ang pris på att lämna in det så fick jag pris på 2000:- för att få race bilen målad (mitt krav var att det skulle se bra ut från 2meter) men det enda han skulle göra då var att måla bilen och stå för färgen.
rolla en bil?

låter som ett kul aprilskämt!! haha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.