AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.145

Bensinförbrukning 530 & 540?

Sida 1 av 2
Hejsan hejsan!

Är helt ny här på forumet. Tänkte utnyttja er expertis då jag funderar på att köpa en BMW. Jag funderar på att byta jobb och bli handelsresande istället och då behöver jag en bra bil och jag antar att ni håller med om att BMW fyller det kriteriet.

De bilar jag tittat lite på är 530, 540, 728, 730 och 740. Av årsmodell 93-95.

Jag är intresserad av bensinförbrukningen på 530 och 540. Alla era erfarenheter är värdefulla. Vi talar framförallt motorvägskörning i dels normalt tempo men även lite högre tempo (160-180..?).
Kostnader för service samt serviceintervaller är också av intresse.
Fel och fällor?
tjena över 150 knyck andas 540i som bäst då ligger förbrukningen på ca;0.8 blsndsd körning ca:1.3

lycka till med bil köpet!

Snart 410 hk 622nm
Här är lite att läsa ang V8 och förbrukning:

Länk
Länk

Service kostnader: www.jarlsbilservice.com

Service intervall beror på körsätt ( egentligen bränsle förbrukning ,varje "plutt" motsvarar ett visst antal liter)

Stora kostnaden för alla BMW är försäkringen....

Fällor och fel: se modellguiden/beg bils guiden ( vänsterkanten på sidan) dock är "plastkulenojan" överdriven vad gäller 3 liters V8an utan främst den stora V8an

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Det finns massor av inlägg under sökfunktionen som vi gärna vill att alla nya skall känna till=)

min drar 1,5 liter milen jag kör 80-90 % motorväg o resten stad, men jag kört "ganska" fort....
Om du håller dig under 140 på motorväg och enligt skyltar i stan så kommer du ner på 1,2-1,4....
Håller du skyltad hastighet överallt så räcker det med 1,10-1,15 om du undviker stadens brus vill säga...

Med andra ord en stor motor kräver en stor bensinnota...

Länk
min drog mellan 1.2 - 1.4 i snitt då är det 50/50 landsväg, osv, detta enbart räknat när jag körde lungt, annars slutade man räkna efter 1.5 när man låg på lite ;)

obs, detta är taget rakt av från färdatorn, orkade inte kolla när jag tankade, som jag ser det så drar den det den drar, måste juh ändå ta mig från A till B på nåt sätt, lika bra att göra det i en 540 ;)

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! enligt instruktionsboken så ska min manuella 530 dra 1.07L/mil vid bla körnl och jag tycker det stämmer rätt bra...färddatorn visar iof lite mindre förbr,den visar ungefär 0.05L/mil mindre än verklig förbrukning...dvs tanka fullt och mäta mot trippmätaren...På landsväg el motorvägsfart (90-125km/h)mellan 0.85-0.95L/mil...1770kg bil med 225-däck..
På 3000 mil så har min snittat 1,14.
Har en bottennotering på 0,72 på 23 mil.
Övriga kostnader finner du på min sida.

___
Min sida: Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Service kostnader är dyrare för en 540. Reservdelar likaså men vem säger att man måste reparera en 540 mer än en 528. Vissa grejjer är billigare och vissa är dyrare. Försäkring är marginell (för mig) däremot är det en rejäl skillnad i bensinförbrukning. Kör man 2000 mil per år så kan det bli uppemot 9000 - 10 000 kr dyrare för 540.
Visst finns det dom som klarar en snittförbrukning på 1.1 totalt men då kör man VÄLDIGT lungt. Jag tillhör väl en normalgrupp men lite horn i pannan då då (det är svårt att låta bli då ljudet är beroendeframkallande) och jag ligger på ett snitt 1.38 L/mil sedan jag köpt den. (senaste veckan 1.52 L/mil då jag har busat lite extra)
För och klara kalkylen så räkna med 1.5 L/mil i snitt i bensinförbrukning. Service utslaget per år ca 10 000 kr. Reparationer är svårt att sia om men ring till bmw och fråga om priser på bussningar, vattenpump, hardy, dörrnäsa, kattar (gudbevars).
Bromsskivor är förbrukning på tungbilen.

En notering ytterligare angående bensinförbrukning. Om man verkligen fisåker på motorvägen så kan jag komma ned i 0,9 L7mil men om jag gör en enda omkörning med lite kickdown så behöver jag köra en bra bit igen för att komma ned till 0,9 L/mil. Visst! Det är beroende på hur länge du har legat på 0,9 L/mil (då det är ett snitt som räknas). Skulle du gasa till efter 50 mil så slår det inte alls lika mkt mot om du skulle gasa till efter 1 mil.
Hursomhelst så drar en 540 bensin. Räkna med 1.5 L/mil så har du marginaler.
Tipset är ändå att om du tycker att bensinförbrukning är en viktig faktor så kan du glömma 540.
Spelar bensinförbrukningen 0 s¨å är 540 gjuten.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Pelleman.

Jag glömde: Välkommen in i gänget.

;)

Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Hej.

Har haft min i 1,5 år och förbrukningen står på 1.21 l/mil sen starten.

Sommar och långkörning --> 0,9 l/mil

Vinter och stadskörning --> 1,4 l/mil

Det som tar bensin är mycket gas vid start o stopp vid stadskörning. Landsvägskörning tar inte så mycket mer vid högra hastigheter.

/Gunnar
/Länk
//
169
///Majk
540iAT '96 Individual
"Diaper express"
Min ligger på 1.1 i snitt ... 70% landsväg (140-170km/h) och 30% stadskörning.
Detta inkluderar en hel nyttjande av V8:an

___
///Majk
Min bil @ Länk
Har bara haft min i ett par månader än sålänge, men snittförbrukningen verkar ligga runt 1,3l/mil blandad körning..
Har bara åkt en "längre" tur hittils (~20mil) och då låg den på 0,94 har jag för mig. Men tycker då helt klart att v8:an är värd dom extra slantarna det kostar p.g.a. högre bensinförbrukning.
ja
14
janne34
320i-02
Min drar ca 1,6 l/mil men då är det mycket kortkörningar typ 2 km till och från jobbet.Vid landsvägskörning har jag kommit ned till 1,01 liter/mil (uträknat vid tankning) färddator visade 0,93.

janne34
Det var färddatorn som visade 0,94 min min alltså.. så den verkliga förbrukningen var säkert aningen högre.
Attans också. Att de skall vara så törstiga alltså. Min gode vän kör sin A8 4,2 under litern på långkörning och då håller han runt 160km/h som idealfart.
Med tanke på att det lätt blir 2-4000 mil/år så kanske det inte är så smart med BMW-åtta ändå. Får fundera lite.
Pelleman,

kanske ska du titta på de manuella varianterna, de drar sannolikt betydligt mindre i snitt i praktiken, framförallt i stadstrafik.

/Simon
LN
497
LNBT
S6Plus
Om en volvo på 2 liter kan dra 1 liter milen, vad trodde du då en 8:a på 4 liter skulle dra??!

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
an
9
anders4
540 iA -96
320-83 E21
Jag tycker nog inte att det spelar så´n stor roll om bilen drar 0,8 eller 1,4 l/mil. Man tankar ju alltid full ändå. :)
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
hm..drar verkligen en Audi A8 4.2 under litern/milen vid 160km/h..!? är det inte fyrhjulsdrift på dom oxå?? är skeptisk...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Pelleman.

Om du har 160 km/hr som idealfart så tjänar du ändå på att ta en större motor.
Jmf. t.ex en mazda 626 som drar o.8 L/mil i normal fart. Lägg dig i 160 km/h och den ligger runt 1 - 1.05 L/mil.
Jmf det med V8:an som kanske i snitt i 160 km/h drar 1.1 -1.2 L/mil men till betydligt bättre komfort.
Prismässig skillnad blir då mellan 2000 - 4000 kr per år = klart värt det. Om inte i form av känsaln utan att du är mer utvilad när du kommer fram.
Visst! Det här resonemanget håller även för 523, 525 och 528 men vi började med jmf. 530 vs 540 så..

Om vi pratar 110 km/h som idealfart så är 523 mer att föredraga om man enbart tar bensinförbrukningen i beaktande.
Visst! 525 och 528 går de med.

Nä! Som jag alltid hävdar! 540 köper man för att man vill ha den sedan får man ta kostnaden efter det. Att ge sig i kast med en 540 och en samtidig mentalitet att man tycker det är jobbigt varje gång den skall servas, tankas eller repareras bör nog tänka om både en och två ggr.

Paap Reeder
Hej Pelleman!
Tror inte på Din kompis matematiska kunskaper. Han kanske har räknat ut mil/liter ist lit/mil??!!
En tvåtonnare i 160 kan inte gå under litern. Det är inte så mycket för vikten utan för luftmotståndet. Det måste väl ändå vara samma luft man kör i??

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.