|
|
|
|---|---|
nikon |
Goddagens! Finns det någon vänlig själ som skulle berätta lite om VANOSen på en tysk M3:a -94. Ska den servas? Hur fungerar den? Om den väsnas lite? (Har jämfört med en svensksåld -94 som e tyst) Den väsnas lite liknande en "lös plåt"..Nåt som verkar bekant? |
| Ja, det är ett vanligt "skönhets" fel. Har också ett skorrande ljud vid 1100-1300 rpm. Var på bmw och lätt dom undersöka saken och de sade att det var vanosen. Det är ett skönhets fel sade de, men det är lite retligt, framför allt när bilen är varm(oljan).Då väsnas min som mest. Vet ej om det går att ågärda det? Någon som vet? | |
| Jodå det går att åtgärda. Kostar drygt 21 tusen. Fråga mig hur jag vet... Allvarligt talat så kan man under vissa förutsättningar få materialet (dvs hela vanospaketet) på goodwill garanti. Krävs ev. lite diplomatisk fingerspitzgefuhl eller vad det nu heter ;-) | |
| Jo en sak till. En helt tyst bil kan plötsligt börja rassla. Det kan därefter bli värre och värre och värre... Fråga mig igen hur jag vet :-( | |
|
Hehe, mailbombning typ... Jo, ville bara nämna att det jag nämnt gäller en 96'a, dvs med dubbelvanos. Vad som gäller med enkelvanos kan ju ev. skilja. Ha de! |
|
|
Kan berätta en liten historia ur verkligheten........ Jag har en M3 95'a som jag köpt beg. hos BMW (med garanti). Jag fick problem med centrallåset och skulle lämna in bilen för att få det fixat. Jag passade samtidigt på att nämna att jag hade ett litet problem med typ misständning eller att bilen tappade varv en kort stund(en tiondels sekund kanske), när jag gjorde gaspådrag vid jämn fart. När jag skulle hämta bilen så sa killen, det blir 2000 kr, tack. Förlåt, men jag har garanti, sa jag! Det kunde du väl sagt när du lämnade in bilen, sa han, och blev vit i ansiktet. :-o Det hade jag dock gjort, både vid bokningen och inlämningen. :-) För att göra en lång historia lite kortare, så hade dom i alla fall kommit fram till att Vanos behövde bytas och det stod i klartext på fakturan! Jag sa naturligtvis att då vill jag ha den bytt på garantin och hur han än försökte slingra sig, så gick det inte. Därför har jag fått ny vanos utan att egentligen vetat att det var problem med den gamla. Grattis, jag tror jag ska köpa en semla och fira.... Någon mer än jag som tror att dom aldrig kommit fram till "Vanos behöver bytas" om det stått en stor röd lapp med texten "GARANTI-JOBB" på beställningen !? Glansen hos BMW's serviceorganisation har falnat lite i mina ögon, men jag känner mig nöjd ändå ;-) |
|
| Det bästa är att du förlängt garantin på ditt vanospaket! Så om den nya går sönder inom en viss tid så får du en ny helt utan kostand. Fråga mig hur jag vet det också ;-) !!!!! | |
|
Hur kommer det sig att du vet alla dessa saker, MagnusT? ;-) /Marcus-som-blev-uppmanad-att-fråga |
|
|
Livets hårda skola... :-( |
|
| Har ägt två M3 3.2 men är inne på fjärde vanosen... | |
| Ja du MagnusT, vi är nog rätt många 3,2 ägare som tvingats byta vanosen, det är rollsroyce som tillverkar originalvanosen på 3,2:an, jag fick byta till sach:s vanos som enl Jarls bilservice skulle palla lite mera - kostnad 21 000:- (Jarls påstod att detta var en rekomendation från BMW Tyskland att alla som har 3,2:or bör byta vanosen innan den pajar motorn) | |
|
Purple: Intressant! Hur vet man vad som sitter på bilen? Går det att se? |
|
|
MagnusT: På min nya vanos står det klart och tydligt "Sach" men på den gamla vet jag faktiskt inte, texten står till höger uppe på vanosen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.