AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.038

ställa upp laddtryck, diesel pump och montera in laddtrycksmätare?

Sida 1 av 2
har köpt en 525tds torugin, som går bra faktiskt, bättre än jag trodde, men skulle ändå vilja få lite med pulver i den.

tänkte lämna in och få dieselpump och ladd uppställt av en duktig firma, samt själv montera in laddtrycksmätare.

vars ska laddtrycksmätarens slangar/t-kors kopplas in?.

hur mkt är rimligt att ladda utan att förstöra driftsäkerheten, tänkte ladda 1.2?.

är det för mkt? vad laddar den original?.

lite tips och ideer vore skojj.

/mvh jocke

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag kopplade in min laddmätare på slangen som går mellan insuget och givaren på vänster fjäderben. Hade kcr-box i min och laddade ca 1.3. funkade bra dom 5000 milen jag körde med bilen.

Diesel-räsern
tarzan325: ställde du upp pumpen när du höjde laddtrycket?

Ride hard die free
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
nope... det kom av sig själv när jag vred upp kcr-boxen...

En enkel grej du kan göra är att montera en ventil som håller ned trycket till Wastegaten, och på så sett öka laddtrycket. För som dom kunniga säger så ska man ALDRIG röra wastegate-stången!

Vet att det finns att köpa såna ventiler, kan bara inte svara på var jag sett det.

Diesel-räsern
hmms...varför ska man inte gör det egenterligen?

Ride hard die free
jo, ska prata med dom som kan det där, men.. 1.2 - 1.3 borde juh då altså inte vara nåt överdrivet högt ladd.

ska nog satsa på 1.2.

tack för lite tips, fler är välkommna.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Har intallerat laddtrycksmätare nu. Men det skumma är att dne börjar ladda först vid 3500 rpm och laddar endast 0.5 bar. Ska det vara så eller ?

Ride hard die free
ingen aning faktiskt, men rent sådär från sunt förnuft, låter 0.5 ganska lite.

å andra sidan ser jag att du har en 2.4 ingen aning om vad dom ska ladda original.

det får nog nån mer insatt svara på, annars kan du juh ringa bmw och kolla, 3500rpm låter väldans mkt, min 525a laddar från 2000 ungefär (ca 2500 när den går över från under till övertryck).

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
524td.n ska ladda 0.7-0.8bar
cr
En 525 tds skall ha ett laddtryck på 0,8 bar orginal. Min bil som är helt orginal laddar 0,9 bar utan att jag skruvat på wastegaten. Att bilen inte börjar ladda på förän vid 3500rpm är inte riktigt som det ska. Vid dessa varvtal laddar min fullt (0,9bar) om man har fullgas. Nu har jag i.o.f.s en 525 tds och ingen 524 td.

Om jag fattat det hela rätt så vinner man inte mycket på att höja laddtrycket utöver orginal på 0,8 bar utan att även öka bränslemängden antingen genom KCR-box eller så vet jag att bmw kan öka bränslemängden elektroniskt i pumpen.(Kan kanske vara svårt att få Bmw att göra detta om man gör det för att trimma sin bil och inte justera).Fins ju även en massa chip att köpa.

Att öka laddtrycket på en dieselmotor utan att "följa med " med bränslet är ingen fara för motorns skull då en dieselmotor inte alls ogillar ett överskott på luft. En bensinare därimot är det rent förödande att ladda på mer än vad bränslet räcker till. Motorn börjar spika och allvarliga skador som följd om man inte sänker laddtrycket eller ökar bränslet.

Härom dagen fanns det en tråd här på forumet som handlar om att man aldrig bör trimma sin tds för den håller inte. Detta tror jag är ganska överdrivet, om man sköter service noga och kanske byter oljan lite oftare än vad som rekomenderas som kompensation för att man plockar ut lite mer effekt än orginal och att man är noga med att inte belasta motorn hårt innan den nått arbetstemperatur. Sköter man detta och kör med lite förnuft lär det inte vara några större problem. Att man tar lite på marginalerna är ju självkart men om inta Bmw har gått vilse fullkomligt med M51 motorn (2,5 tds) så finns det nog en marginal för trimning.

Motorer i allmänhet har ju en ganska stor säkerhets marginal. Bilmotorer är ju optimerade för många olika körstilar och förhållanden. Prioriterar man hög effekt finns det utrymme för en effekthöjning men man behöver ju inte åka fullgas timme ut och timme in på auotobahn eller fullgas med 2 tons släp bakom bilen. Man kanske får tänka sig för lite mer och inte belasta motorn fid fel tillfällen och som sagt var vara noga med att allt kommit i arbets temperatur innan man börjar trampa på.

MVH Calle
cr
Jag glömde säga att jag också monterade min T-koppling till tryckmätaren på slangen mellan insuget och orginal tryckmätare som sitter på vänster innerskärm.

MVH Calle
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Lyfter en gammal tråd......

Tänkte koppla in min nya fina laddtryckmätare. Men hittar ej slangen på vänster framskärm? Är det nån som har en fin bild på motorrummet eller kan komma med en mer exakt beskrivning. Gäller altså en E34 TDS

Tack på för hand

"Two for economy and One for the fun of it"
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
upp upp
Visa användare
89
525tok
525Tds -93
Hej, mitt laddtryck ligger på 1.4 bar vid ca 5000 varv
///Peter

Det finns en lite nippel på undersidan, dit en vävomspunnen slang sitter.

535tok

OK? Står tempnålen på mitten?

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Visa användare
89
525tok
525Tds -93
Camata

Jao..lite under mitten mot vänster..mot den kallare sidan..va tänkte du?
Då är din pump uppställd.

- Men jag kan ju ha fel!

Visa användare
89
525tok
525Tds -93
Jo men om den e chippad så ställs väl bränslet upp. ja fick igång matar pumpen i tanken, tog lös den rengjorde filtret putsa kontaktytorna å samma med reläet å nu funkar den felfritt....
Bra, bra!

Det du(/jag glömde nämna) var att du skulle kolla om den håller tätt, genom att doppa ner den i en hink med vatten och mata den med direktström.
Om det då sprutar åt alla håll så läcker den, och då gör den ingen större nytta.

- Men jag kan ju ha fel!

Visa användare
89
525tok
525Tds -93
de glömde ja kolla, men den verkar ju funkar så=)
Hej, gammal tråd jag vet!
Men jag har en liten fundering ang. wastegaten!
Det var någon som skrev så här:

"En enkel grej du kan göra är att montera en ventil som håller ned trycket till Wastegaten, och på så sett öka laddtrycket. För som dom kunniga säger så ska man ALDRIG röra wastegate-stången!"
Jag hittade en cykelventil (?!) i en vaakumslang som jag tror går till wastegaten. Är helt ny på detta med turbodieslar...
Är wastegaten den "klockan" som sitter på röret från intercoolern till insuget?
Hoppas det inte blev allt för rörigt nu.
Tacksam för svar!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.