AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.100

Blir galen på generatorn.

Ni har säkert läst mina gamla inlägg. Jag börjar bli vansinnig.
Jag har tammefan felsökt allting. Dessa grejer har kollats eller bytts ut:
Generator.
Laddningsrelä.
Kollat så att kableln från generatorn till batteriet är hel.
Kollat att den blå kabeln från generatorn till instrumenthuset är hel.
Kollat lampan i instrumenthuset.
Testat olika batterier.
När jag vrider på tändningen så lyser inte laddningslampan, men den är hel. Jag har testat med två instrumenthus och det ena ska funka helt säkert.

Nu kommer det sjuka:

Jag har prövat att leda ström till instrumenthuset genom blåa kabeln, laddningslampan lyser inte.
Jag har prövat att ta en testlampa och dra den mellan D+ på generatorn och jord, den lyser inte (med tändningen på).
Jag har prövat att dra en lampa mellan B+ på generatorn och jord, då lyser den.

Kan jag ha haft sånn otur att både instrumenthuset och generatorn är paj. Det måste vara en på miljonen att det inte funkar.

Frågor:

Måste laddrelät vara helt för att generatorn ska kunna släppa igenom ström till blå kabeln när man har tändningen på? Det nya kanske var trasigt när jag fick det.
Är laddningen beroende av instrumenthuset?
Kan instrumenthuset vara fel jordat? (Olje lampan lyser, den borde väl vara jordad på samma punkt som laddningslampan).

Detta elfel är helt sjukt. Jag vill bara fixa det men det funkar verkligen inte.

Väldigt tacksam för svar! Ta gärna kontakt med mig via mail, msn eller telefon. Kolla användar infon.

Mvh Johan

Kom på att min generator kan vara dåligt jordad. jag har jordat med en 6 kvadrats koppar kabel. Satte den på den övre bulten.
Kan man inte jorda där? Finns det ett annat ställe man kan jorda på?
Mvh Johan.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ta bort laddningsreläet och kolla det fjädrande metallbleck som ska ha kontakt med laddningsreläets metallyta.
Det kan var vara ärjigt eller så ligger det inte an mot laddningsreläet.
Och då lyser inte laddningslampan när tändningen slås på vilket då i leder till att generatorn inte laddar.
Har råkat ut för det nångång vid byte av laddrelä, när det varit trångt och reläet inte kommit i exact läge eller att blecket fjädrat dåligt.

///MVH Hasso
Länk

Det har jag kollat tyvärr.
Generatorn skickar inte ström till lampan, utan tvärt om (vid stillastående generator och tändning på). Alltså plus 12V från tändningslåset, via lampan och ut till generatorn genom den blå kabeln. När generatorn sedan laddar blir det 12V på D+ dvs lampan får 12V från båda hållen och slocknar. För att inte laddningen skall lägga av om lampan går sönder brukar det sitta ett motstånd parallellt inne i instrumentet.
Hoppas detta kan hjälpa till vid felsökningen.

FP
Tack folke, det va mycklet bra att veta.
Men då borde generatorn alltså vara beroende av instrumenthuset för att den ska kunna ladda, eller? D+ är helt död för mig på min bil, men jag testade idag att sätta dit min generator på polarns bil, och hans laddningslampa lös då. Alltså är det inte fel på generatorn utan något kabel fel. Vart det är är helt omöjligt att veta för mig.
Jag måste ta kontakt med någon kunnig bil elektriker.
Jepp, instrumenthuset med lampa, hel kabel osv är ett måste för att generatorn skall börja ladda.

FP
Då borde det vara fel i instrumenthuset eller mellan tändning och instrumenthus.
Folke:
Det kan vara en grej, men som jag ändå har prövat flera gånger, fast då är jag inte säker på om jag hade jordat generatorn ordentligt.

När man plockar ut instrumenthuset, då finns det för mig 4 olika kontakter, två stora, en till abs lampan och en som jag inte vet vart den går. Det är en ganska tunn kabel, gul och grön tror jag den är. Den passar under till i tre olika hål på en grön kontakt. jag har prövat att sticka i den i alla och vrida på tändningen, men lampan lyser inte iaf.
Har någon person någongång kanske plockat bort nått som ska sitta där som har med laddningslampan att göra? KAnske någon viktig jordkabel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.