AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.122

Bensin mätaren har "fastnat" på tom tank!

Mi
1
Migge.R
540iA 1998
Hände första gången i vintras, körde ganska hårt en dag oxå släppte den och började fungera. Framåt våren så tankade jag en dag och sen dess har den slutat att fungera, den är fastklistrad vid tom tank och gula lampan lyser att den är tom(tanken).
Är det någon som varit med om detta tidigare???
japp, det kan vara givarna i tanken....

Länk
karlerik
Kul ..ojag har full tank efter lödn. av kortet jobbigt o beh,trippa hela tiden
Roger
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Skulle tro det är som kilen säger .

Öppna tanken och ta ur givaren gör rent den och smörj den lite

M som i Motor
M3 CSL nice
Ly
5
Lysholm
BMW 520IA - 97
Hei!

Jeg har akkurat samme problem på min BMW 520IA (E39), 1997 mod. Dersom nøkkelen står i tenningen under påfylling av bensin, så kan det skje at bensinmåleren henger seg opp eller ikke registrerer påfyllingen.
Jeg har fått følgende tips fra BMW:
Kjør bilen på triptelleren 20-30 mil. Ta ut nøkkelen av tenningen og fyll opp tanken slik at den er full. Når man så starter bilen så skal måleren registrere påfyllingen.
Dersom dette ikke fungerer så må man bytte begge giverne. Disse finner man under baksetet. En på hver side. Det er mulig man må skru opp en aluminiumsluke for å komme til giverne. Giverne koster i norge ca kr 2000 tilsammen.

Vennlig hilsen

Espen Lysholm
se
30
sekd1jope
530d Touring -08
M-paket
Har precis haft samma problem.
Så här gjorde jag. Lyft ut dynan i baksätet, under finns de två tankgivarna. På höger sida finns även pumpen. Lossa kontakterna och ohm-mät, i min bil visade den vänstra givaren ca:100 och den högra oändligt. Tog ut den högra givaren och kontrollerade, det visade sig att en kabel lossnat i undersidan av kontakten. Lödde tillbaka, återmontrerade OK.

Lycka till, det blev betydligt billigare än att behöva byta givare!!

jope
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Så här ser rengör man givaren på E32/E34, det kanske kan vara lite vägledning: Länk

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.