AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
931

525i Touring -92 - bra köp eller ej?

li
1.959
liste
535i -89
Jag funderar på att byta ut min 735:a mot en 525i Touring -92. Jag har absolut inte forskat mycket i detta, men det känns rätt intressant om man tittar på helheten, såsom värdefall, driftskostnader och "nytta". Då prestandan åtminstone på pappret är i princip identisk bilarna emellan känner jag mig inte rädd för att få känslan av att jag byter ner mig motormässigt.

Vad var standard på 525 Touringen -92? Elhissar bak var det inte, det vet jag, men var t ex airbag på förarsidan standard eller tillval? Finns det både "enkel" och "dubbel" taklucka, eller har alla Touringar med taklucka den dubbla?

Och appropå standard - vilka är standardfelen? Jag tycker mig minnas att jag hört något om bakluckorna på denna modell...?

Tyvärr ligger ju Touringoraklet Olssons sajt nere - jag misstänker att mycket av den info jag behöver finns där... :|

Hursomhelst - all info ni sitter inne med är välkommen! :)
Nivån på standardutrustningen på en 525-92 är inte mycket att hurra för. Airbag blev std -93 på sv-sålda bilar. Har inte sett någon E34 Touring med vanlig taklucka, men det kanske fanns.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
E34 Touring finns endast med dubbla luckor eller ingen alls kul med dubbellucka men till skillnad från enkelluckan på sedanen är det inte ovanligt med krånglande takluckor på Touringen men det finns det flertal inlägg om.

Airbag tillval 1992 i Europa standard från 1993 årsmodell mig veterligen gäller det alla modeller E31, E32, E34, E36 på alla marknader, bakluckeproblemen med trasig ledningar till lampor, torkare är hyfsatt lätt att fixa själv var med när före detta 540iAT-96 ägaren dandelue lagade sina kablar.

Mvh Stephan

Tjena!

November 2002 till juli 2003 ägde jag en 525 iX Touring från 1992. Mina erfarenheter från den bilen vad gäller typfel är följande:

*Kablaget till belysningen på bakluckan, torkare m.m. skavs lätt av i skarven vid bakluckans övre öppning. Det går en kabelstam på höger sida och en på vänster. Jag drog om allt kablage på min bil då torkaren levde ett eget liv, intervallet inte fungerade, nummerskyltsbelysning glappade osv. Det var lite pilljobb men ganska okomplicerat så det är inget fel att backa ur ett köp för enligt min mening, bra prutargument dock.

*Har bilen du tittar på nivåreglering så kolla efter läckage från det systemet. Först vid anslutningen som går från servopumpen fram till en skarv fäst i karossen där ledningarna fortsätter bakåt under bilen. På min bil hade fästet vid skarven vibrerat loss och till slut brast en packning i skarven - läckage! Kolla även enheterna bak.

I övrigt är det inget specifikt jag kan komma på förutom det vanliga man skall kolla med AC, bromsar, bussningar, rost osv. Rost vanligt på framförallt bakluckan vid nummerskyltsbelysningen där smuts, salt lätt samlas.

Jag var nöjd med min bil men med min längd (192 cm) kunde ingen normalt byggd människa sitta bakom mig. Med tillökning på gång och mitt vanliga bytesbegär så såldes BMW:n till förmån för en med större kupe´+ bagage.

Frågan om standardutrustning är jag osäker på så det lämnar jag till andra. Men när jag letade såg jag ex. med i princip ingen utrustning dvs. enbart servo, c-lås, ABS. En gissning är i alla fall att de var snålt utrustade i basversionerna.

För övrigt ser din 7:a kanon ut, den väcker habegär.

Erik

Bromma
Är du händig så är det även ett prut argument med läckande nivåreglerin det var nämligen så med min att de läckte när jag köpte den om du inte har behov av nivå reglering som jag fick jag ner priset med 7000kr och konventerade till vanliga gasdämpare till priset av 3000Kr och jag är då helnöjd med resultatet (jag drar ju inte släp eller husvagn)

Kablarna i bakluckan var avnötta också tog mig en halvtimma att byta ut (standardfel)

en sak om takluckerna är att jag smörjer skenor och leder med vapen fett på hösten för att förhindra att de fastnar under vintern och det har funkat för mig de går dessutom lättare.

I helhet är jag super nöjd med bilen kommer att bli en 5 serie vid nästa bilbyte för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.