AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.013

M3 E46 ägare, behöver lite hjälp!

Jag är inne på att köpa en M3a, har varit och provkört en M3a med SMG. Har inte provkört en med Manuell.
Är det värt merkostnaden att ha SMGn, eller inte?
Ni har SMG, var det värt pengarna?
Ni som köpte bilen med Manuell, ångrar ni er?
Har även hart en "massa" strul om SMGn, är det samma med den Manuella lådan, haverier?

Jag ska inte köpa nytt, utan beggat.

Ni får gärna dela mer er om andra saker gällande M3an.

MVH Danne.

Länk
Har aldrig hört något illa om SMGII, så enl. mig är det ett måste i en M3:a. Lådan är underbara att köra, och ifall man är lite trött så kan man ju köra automatläge ;)
touring330i:

Innan jag testade smgen så hade jag kört den vanliga lådan i ca:200mil. Men efter att ha testat smg och pratat mycket med Bmwcoupé så kändes valet helt rätt, ganska skönt att koppla in automatläge när man sitter i köer vilket händer:))

Om jag hade köpt en ny m3 så hade det blivet med smg utan att tveka!

Har inte haft några problem med smgen fungera klockrent i alla lägen.
touring330i: Jag tycker att du ska ta och prova en manuell först innan du bestämmer dig.
Vissa föredrar manuell å andra SMG II, där ju du själv som ska köra bilen.
Oavsett vad du väljer så finns det alltid historier om rasade Manuella & SMG II lådor, jag tror dock inte att det är någon fara.

Lycka till!

// Doggeli

Nya Motorjournalen börjar nu på måndag 20.00!

Starre: Du skriver att du kört den vanliga lådan i 200mil?
Har du haft 2 st M3or?
Jag tycker att M3an var ruggigt grym med SMGn, men man skiter absolut inte ut pengar!
Ska försöka ordna med en provkörning, men manuell.

Har ni haft några andra fel med bilen?

MVH Danne.

Länk
touring330i:

En god vän har en 01 med all utrustning JA all utrustning som fanns då. Har haft möjlighet att köra den både efter och före mitt inköp av SMGen. Hans har gått hela 9000mil utan problem med den lådan.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Enda nackdelerna men SMG torde vara att den är långsammare i starten och att man inte blir lika mkt involverad i bilen som vid körning men manuell. Resten är en fråga om tycke och smak, provkör en manuell också så du kan bilda dig en uppfattning om båda.

Jag är också lite fundersam till om de snabba med mkt hårda växlingarn som SMG:n gör är bra för transmissionen i längden men å andra sidan torde SMG:n vara väldigt skonsam mot kopplingen såvida man inte använder Launch control hela tiden.

Johann: Blir också lite fundersam med SMGn, tyckte det small och ryckte i bilen, som bara den. Hårda växlingar var det verkligen med SMGn.
Ska försöka ordna en provtur imorgon med manuell, känner att det börjar bli dags för en ny bil:)

Johann, har du Manuell? Isåfall, har den varit klockren, inget strul?
Man har ju hört lite si och så med M3an, men det kanske har byggts en höna, av en fjäder.

MVH Danne

Länk
Johann:

Var det inte så att man kunde via en kopplad data se hur många gånger som LC var använd?

toring330i:

Om man använder program 5-6 så dunkas växlarna i precis som beskrivs under provkörningen av M3E46.

Själv använder jag i 9/10 program 2-3 tycker att den växlar tillräckligt snabbt då.
Starre: När jag provkörde M3an, så körde jag på program 4, och tyckte det small, som bar den..
Det lutar nog mot en med SMG, men jag måste ut och provköra en manuell, innan jag helt bestämt mig.
Starre, ska du ha kvar din, eller blir en Porsche?

MVH Danne.

Länk
touring330i:

Det ska inte smälla när man kör på 4 det smäller inte i min vid läge 4

I dag åkte jag en GT3:)))

Starre: Den jag provkörde, var en 03a, med 750 mil på mätaren.
Om du säger att det inte ska smälla så på program 4, så blir Man lite minst sagt lite nervös, om en 03a gör det som inte ens gått 1000 mil.
Hur som haver blir det en M3a, jag är helt såld på den.

Hur var GT3an då? Kan tänka mig att den är hur brutal som helst.
Känns M3an, som en säck potatis i jämförelse?

MVH Danne

Länk
touring330i:

Det finns säkert flera defentioner på vad som är smälla, kom till brostugan på måndag(19.00)så kan höra och se om min smäller lika mkt som den som du testade.

Tyvärr åkte jag en mkt kort bit..........
Starre:

Ska som vanligt jobba, men ska försöka att hinna dit.
Vore mycket bussigt, om man kunde få hänga med en sväng och jämföra din, mot den jag var och provkörde.

MVH Danne

Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
touring330i,

Jag har manuell och hade lika gärna kunnat haft SMG men jag köpte min M3 som den stod så jag specade den aldrig själv. Förmodligen skulle jag välja en SMG idag, delvis för jag haft en manuell redan men också för att SMg:n är väldigt bra (fast det smäller mkt).

Växellådorna håller bra om de inte misshandlas eller utsätts för för stora påfrestningar. Min bil körs på bana extremt mkt men lådan håller ändå över 8000 mil och förmodligen mkt mkt mer om den inte misshandlas och kopplingen likaså.

En GT3 är inte mkt snabbare än en M3 så länge det inte svänger väldigt mkt, typ en bana för väghållning och bromsar är klart bättre på GT3:an.

Starre, jo det ryktas att man skall kunna se hur många ggr Launch controlen används varför nu det skulle spela ngn roll.

Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
Hej t330,

Inget lätt val. Tycker du skall provköra en manuell oxå.
Kom ihåg, med SMGII kan man behöva lite tid för att komma "överens" med lådan. Har en manuell idag. Skulle jag själv köpa en ny idag skulle jag nog kanske välja en SMGII utrustad bil, delvis litegrann pga de skäl Johann skriver, jag har har/haft två manuella redan (en 01:a och nuvarande 02:a) men delvis på att det numera börjar fungera ganska bra. När jag köpte 01:an fanns inte SMG tillgängligt. Inför beställningen av 02:an för knappt två år sedan provkörde jag en SMG utrustad bil under en timme och blev väl aldrig riktigt övertygad. Provkörde en CSL förra veckan (fantastisk bil) och SMG lådan fungerde mycket bättre än jag minns. Mjukvaran har ju uppgraderats flera gånger sedan introduktionen och lär ju vara ytterligare optimerad för CSL:en. Den växlade både mjukare och aningen snabbare än jag minns. Inga problem att köra hyfsat mjukt i läge S5 så länge man släpper aningen på gasen vid växlingarna. Men visst kan man ibland sakna en form av involvering i vissa lägen. Och fortfarande kan den växla aningen aningen segt på låga varv. Jag upplevde inte lika våldsamma smälljud under fullgas acc. i läge S6 som tidigare. Dock lider ju alla M3:or (både manuell och SMG) mer eller mindre av ett "klonkljud" vid växlingar mellan 1:an och 2:ans växlar.

Lycka till och hoppas du hittar en fin vagn,

mvh
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Har smg2 m3 sämre effekt än en manuell i o med att smgn behöver effekt för att växla?? Säkert urdum fråga men kan inte alltför mycket om bilar. Dessutom anger bmw att smgbilar gör 0-100 på 5,2 men enligt tester gör dom 5,5 alltså sämre än manuella.
Här kommer jag med en lite dum fråga, men vad är launch control? Är det för att få högre varvtal i starten?
mip:

Nej den har samma effekt

K.Kierkegaard:

se provkärning av M3 SMG -02

Launch Control, som förkortas LC på BMW-språk, är ett program som ger bilen optimal acceleration från start, genom utprovat startvarv samt programmerat hjulspinn och kopplingsslir. Föraren trycker bort alla skyddsnät som antisladd och antispinn, knappar upp responstiden för SMG till sportigaste läget samt trycker in sportknappen. Sedan håller man växelspaken framåt och trampar gasen i botten.

Då varvar motorn upp till c:a 3500 rpm. När man sedan släpper växelspaken bryter helvetet lös. Bilen kastar sig framåt under konstant men kontrollerat hjulspinn. Man hinner nästan inte reagera så blinkar växlingsindikatorn till och man bonkar i tvåan med högerpaddeln. Hjulen spinner till ännu en gång och bilen skenar vidare. Efter 5,2 sekunder ska man ha nått 100 km/h, och det finns ingen anledning att betvivla fabriksuppgiften.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Launch Control är en "automatisk" start. Man håller inne en paddel och ger fullgas så ställer bilen själv in varvtal och 3650 eller vad det är och slirar med kopplingen för att få en så perfekt start som möjligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.