|
|
|
|---|---|
| är det ingen som har monterat man vxl i någon 745a ,måste ju bli mycket roligare .bra trimmtrix önskas också | |
|
Du kan köpa dig det chippet som ger dig ca 100 hk. Då kommer den att gå mycket bra. Det finns också ett chip som ger 50 hk. //Schnitzer |
|
kackidojan |
köp touma trimm chips på 100 pluss och byt till touma mässing popplocks packning som du besteller en millemeter tjockare en orginal . så att du kanladda på turbon lite mer..denn håller des utom för mycket mer gasen |
| hittar inte tuomas sida längre ,någon som vet? nu sitter den manuella lådan där ,förhoppningsvis testkörning i morgon (det är väldigt mycke kablar till automaten, krävs nog en jättestor sidavbitare och så startar den väl aldrig mer) | |
|
Det ska nog gå bra, jag har inte gjort bytet själv, men så vitt jag har förstått är det bara parkeringsläges sladdarna som måste fixas för att den snällt ska starta. Däremot lär vissa andra delar av bilen (färddator och växelvalsvisaren) fnatta lite, men det får man väl leva med! :) Hur tycker du att bytet gick, var det en enkel sak eller stötte du på mycket problem? Besök Länk |
|
| jag har "lånat"låda,kardan,koppling,svänghjul och pedalställ ur den gamle 735an så det var bara att flytta över, lite bök att få till hålet för kopplingscylindern i torpeden annars är det bara det elektriska som kan jävlas,det lär man märka i morgon | |
| Oj, det var inte dåligt... du lyfte helt enkelt över rubbet. Hmmm... tror du det är mycket värre att behålla kardan, koppling, osv. och bara byta lådan? Det kanske inte ens är genomförbart pg.a. av skillnader i konstruktionen. Jag har alltid trott att 735:an och 745:an till 99% hade samma prylar i transmissionen, men så var det tydligen inte... eller?? | |
| Förresten, ring Bildelsimporten, dom har Toumas kit. Jag är lite tveksam till det, skulle nog hellre vilja går över hela bilen än barta installera kittet, borde bli bättre då. Hör med Aros Auto i västerås, eller Turbo Center i Stockholm, dom har gjort en del sådana här jobb (jag har pratat med dem och tänker nog anlita Turbo Center (varför är dom sååå dyra?!) när jag får råd! | |
| quixotic2 jag fattar nog inte det där med att behålla låda o kardan ,jag har bytt från aut till manuell och då fanns inget val. | |
|
Öhhh... jag fattar nog inte heller vad jag skrev! Undrar vad jag tänkte på... jaja, hursomhelst när tillfälle ges ska jag försöka mig på samma abrovink! Har du provkört ännu förrsten? |
|
| vxlåda o koppling funkar bra men får lite dåligt laddtryck så det är lite dåligt drag i bitarna. | |
|
Hej Mikael, ett bra trimtips förutom toumas kit (som verkar bra), är att montera ett hyfsat billigt sprut typ ProSpark. Öka bränsletrycket för att öka kapaciteten hos spridarna. Bygg ett nytt avgassystem gärna 3" eller större. Dessa modifieringar har jag gjort på min 635a som det sitter en 745 motor i. Hyfsat billigt ca 15 000Kr, skapligt med pulver ca 450-500 Hk. Givetvis beroende på laddtryck. Med Tuomas kit så plockade de ut 399Hk vid 0,9 Bar laddtryck. Med ett annat avgassystem så trodde de att de skulle få ca 50 Hk till vid samma laddtryck......inte illa. Angående dåligt laddtryck, kolla så att inte ventilen i Wastegaten har fastnat. Johan |
|
| Johan: Det här låter ju intressant! Fungerade det bra att plocka över motorn från 745:an, eller var det mycket bök? | |
|
Hej igen, det funkade bra att plocka över motorn till 635an, 745 motorn har ett kompakt grenrör vilket gjorde att det fanns plats mellan rambenen.(knappt) bilen funkar bra, men sprutet är bara grovt inmappat vilket inte är speciellt optimalt. Jag laddar 1,1 bar och för stunden kör jag inte med intercooler, jag plockade ihop ett vattensprut istället. Bilen är besiktad med Turbo motorn....gick lite lättare då bilen tidigare är flyttgodsimporterad. Till nästa säsong så skall den uppdateras med annan Turbo, större spridare, intercooler, samt en annan växellåda, kör idag med en 535 låda. Jag har inte valt ännu men det står mellan M5 låda eller Chevrolets Powerglide (2 växlad automat). Lycka till med din 745a Johan |
|
| Hade bort wastegaten o kollade och den verkar ok ,det sitter en slang på turbon som går till en tryckvakt (kanske) sedan till wastegaten och där får man 0,4 men kollar man i insuget är där bara 0,2 så det diffar på 0,2 före och efter ic ,och det borde väl vara mer än 0,2 i insuget . kanske wastegaten är dålig så den öppnar för tidigt ,provade lite lätt utan och ha den kopplad och då laddar det bra vågade inte så mycke men 0,6-0,7 var inga problem ,skulle kanske prova utan ic och se om trycket blir högre i insuget | |
|
Johan: Ok, med andra ord är det ett projekt som jag ska ta under övervägande igen, slog det ur hågen lite tidigare (för lite tid och för mycket jobb) men har aldrig ritkigt släppt det. Du ser ju vilka bilar jag har, det är 84:orna som är aktuella för behandling. Får jag skriva ett e-post till dig om/när jag kommer igång och kör fast någonstans? Inte en massa skifårgor alltså, utan bara om jag kör fast... Jag har väl inte direkt några förhoppningar om att SBP ska släppa igenom min (ej flyttgods) bil efter motorbytet, men med lite tur så brukar man ju kunna slinka igenom på ett bananskal ibland!! :) Mikael: Ursäkta att jag är och stör/sabbar i din diskussion, men det blev så spännande! Nu ska jag dock ge mig... :) Besök Länk |
|
|
Mikael, verkar konstigt med din wastegate, har tyvärr inga goda råd kvar, om du behöver se funktionen på din wastegate så finns det en fin sprängskiss i GIKs katalog. quixotic2: kul om det skulle bli ytterligare en 635a med turbo, självklart så får du maila till mig om du har några frågor. Min mailadress johan.karlsson@epsilongroup.net Jag själv blev inspererad av Jesper W läckra 633a, efter ha sett den på Tullinge förra året så var det liksom kört........ Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.