AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.408

Halvt ihopsjunken 528IA Touring -97...?

Me
14
Melker
528IA Touring -97
Hej,

Har en 528IA Touring där höger bak är 30mm lägre än vä bak. Det syns klart bakifrån att bilen lutar. Trodde i min enfald att detta skulle rätta upp säg om jag startade bilen och körde ett par varv. Men det hjälpte ju inte... (hade varit alldeles för enkelt...) Fråga: Vad är knas? Borde ju vara ngt med nivåregleringen, men vad kan jag göra för att kolla?

Eller är det bara att lämna den till närmsta auktoriserade BMW mek, som i mitt fall blir Carlsson Bil, Örebro (Tydligen har inte Bile&El diagnosverktyg för nivåreglering i deras release av programvara ännu, skulle dock komma senare i höst)

Nån fara att köra med det, om det inte slår i etc...?

(Å förresten, som nybliven medlem: Ja, jag har sökt på tidigar inlägg, med hittade inget om denna 'snehet')

Tacksam för hjälp!

//Melker
Brusten fjäder?
Läckage i en dämpare?
Nivåregleringen lossat?

Krävs nog en verkstads visuella felsökning, men givetvis skall alltid DIS kopplas in...

Länk
Me
14
Melker
528IA Touring -97
Tack!
När bilen står sjunker den ytterligare, och när man startar drar pumpen igång och hissar upp den; hela vägen på höger sida och en liten bit på vä sida

Ska den överhuvudtaget sjunka när den står still? Har för mig att den ska hålla nivån, även när den är avstängd. Nån som vet vad det BRUKAR vara för fel?

Det får väl bli ett besök på Carlsson bil för koll, om nu inte Bil&El hunnit fått ny mjukvara...

//Anders

Fn ägare av en 528 Touring med chassiinställning lämpad för INDY500...:-(
Den skall inte sjunka efter avstängning, det är ingen Cittoträng=)
Brukar vara för fel...
Det brukar aldrig vara det felet iallafall....
Sorry åk till verkstaden...

Länk
Me
14
Melker
528IA Touring -97
Nähä, kunde just tänka mig det. Får bli Carlsson på måndag. Tack för hjälpen!

//Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har varit lite inkopplad på just din bil :))
nivåregleringen justeras höjmässigt med DIS och det får du vända dig till BMW med fnv. Kan ju även vara så att en av givarna har gett upp och ger fel värde till datorn.
mao utan diagnosprogram kommer man inte långt tyvärr i just ditt fall. Ditt system funkar ju så pass att det korrigerar vid belastning så helt kass är det ju inte.

///MVH Hasso
Länk

Me
14
Melker
528IA Touring -97
Där ser man! Tack för ev råd och tips du gav i ärendet. Får se vad Carlsson säger.

PS Kunde inte Du läst av datorn, när du ändå var inkopplad:-D

//Melker
Me
14
Melker
528IA Touring -97
Fått domen. Trasig givare givare för nivåreglering höger bak. Ny är beställd och ska monteras på tisdag. Givaren kostar 680:- + montering 450:- + inställning via DIS ca 500:- på Carlsson i Örebro.

Rätt OK, tycker jag

//Melker

"Sista helgen med slagsida"

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
är problemet fixat? min skiljer nämligen 10 mm mellan höger o vänster bak.
Me
14
Melker
528IA Touring -97
Det är fixat. Berodde visserligen inte på trasig givare, utan på en slarvigt utförd skarvning av kontakten som går in i givaren... Problemet var ju ändå att systemet inte fick kontakt med givaren och varnade är 'Niveaureg inactiv' i Check Control. Efter byte var det en del justeringar och mätningar för att få det rakt. De mäter från fägcentrum till skärmkant och justerar höjden var sida för sig i DIS.

Har du inget felmeddelande i Check control om fel på nivåregleringen, så bör det gå att justera i DIS

//Melker
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.