AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.029

Ska man ha solfilm?

Sida 1 av 2
po
56
pollywolf
318i Sedan -01
Är det någon som har solfilm på rutorna? Tycker ni att det är bra eller inte?

Tack

Jag skulle inte kunna tänka mig en bil utan solfilm.
Skyddar otroligt mycket mot solvärme.

___
Min sida: Länk
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Du märker direkt att det blir svalare i bilen .

Ett + är ju att det är rätt snyggt med .

M som i Motor
M3 CSL nice
po
56
pollywolf
318i Sedan -01
Jag funderar själv över att ha solfilm på alla rutor men kan tänka mig att det kostar en hel del.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
...samt att det inte är lagligt med tonade framrutor.

Två bilar är fler än en..
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Du kan ha väldigt mörk solfilm bak och ljusare på framsidorutorna då syns det inte att dom är tonade .

+att det går att få nån typ av godkännande för framrutan men det är svårt och sen är det typ 2% toning eller nått sånt.

Hade en polare som körde så på sin bubbla

M som i Motor
M3 CSL nice
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Obs det går inte att köra med solfilm på vindrutan du/ni måste tona med lack isåfall.

M som i Motor
M3 CSL nice
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nu får du förklara lite för mig här, jag hänger inte med...

Hur kan resten av rutornas toning påverka de främre sidorutornas toning? Varför skulle det inte synas?

Vem skulle utfärda ett "godkännande" för toning av vindrutan? Varifrån kommer gränsen 2%?

Varför går det inte att använda film på vindrutan?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Jag kan tänka mig att en solfilm kan ge optiska effekter som är direkt olämpliga på vindrutan.

Är det ingen mer än jag som kan tycka att det IBLAND ser "raggigt" ut att ha solfilm. På nya fina större bilar, tex en nyare 5-serie, så tycker jag att det ser lite malplacerat ut. ACC sköter ju värmen när man väl kör och vid parkering finns alternativen skugga eller ett uppfällbart (snyggt) solskydd i vindrutan.

Solfilm kan vara bra - men kan i vissa sammanhang ge samma vibbar som vita T-shirt som man rullar up ärmarna på, vita tubstrumpor, loafers etc... ;o)

/PTR
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Stämmer som PTR säger film på framruta funkar inte PGA siktförhållandena .

Vet inte exakt vilken procent man kan få dispens för till framruta men kompis fixade det med nån firma som höll på med glas vet ej riktigt vilken bara att den låg i smäland eller nått sånt .

Och om du kör med väldigt mörk bak och ljusare fram så ser det ut som att fram inte är tonade .

Fast det är bara en synvilla som dom köper på SBP .

Min jobbarpolare har så på en jappsare

M som i Motor
M3 CSL nice
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Hej Igen Smäland=Småland

M som i Motor
M3 CSL nice
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
"Siktförhållandena" är desamma för vindruta och sidorutor. Skulle det inte vara möjligt att tona en vindruta med film på ett bra sätt skulle det inte vara tillåtet!

Det finns inga dispenser att få!

Bedömningen av en rutas ljusgenomsläpp gör "dom på "SBP"" inte utifrån bilen, utan när man sitter i bilen och tittar utåt. På det viset bedöms alla rutor under samma förhållanden och påverkas inte av övriga rutor på bilen.
Skulle bedömningen ske utifrån bilen skulle det nästan medföra en nackdel att ha bakre rutor mörkare tonade. Då blir det mörkare inne i kupén och de främre sidorutorna ser mörkare ut!

Jeppe

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Har du sett en besiktnings gubbe kolla rutornas ljusgenomsläpp ?

Enda jag sett är att dom kollar efter stenskott i synfält osv .

Jo det gick att få nått papper på vindrytan med kompisen hade det men det va ju typ 10-12 år sen nu så

M som i Motor
M3 CSL nice
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Provkörde nya 5 serien i helgen. Denna 540 hade det mesta av tillval. bl.a tonad framruta (blå) i överkant. Nu är detta åter på modet

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja det har jag, varje dag! Har han satt sig i bilen och tittat ut så är ju kontrollen utförd!

Visst kan man skriva intyg, det kan man på det mesta. Men vid en kontrollbesiktning är det inte värt pappret det är skrivet på!

Jeppe

mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Jesperado: Är det inte 70 % ljusgenomsläpp på dom främre sidorutorna samt 75 % på vindrutan??

Ps. Polaren köpte MDS gamla demo-van och besiktigade den med solfilm på vinrutan :-)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
micke80: Jo, det stämmer!

Jeppe

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg svarer på frågan til pollywolf.

Jeg tycker det er snygt med proff-tonede ruter. Men filmen bør ikke være for mørk. En litt ljus film (18-åringer har alltid mørk) ser mer diskré og harmonisk ut etter min mening. Kommer selvsagt an på bilen..

På sedan tycker jeg at man må tone siderutene foran for at det skal bli pent. Og helst samme toning foran og bak (hvilket betyr at det er vanskelig å få det godkjent/trygt selvom man velger en ganske ljus film).

På coupé -tror- jeg at jeg tycker det blir snygt å bare tone bakruten og siderutene bak. Det gjør ikke noe om det er en skillnad mellom sideruten foran og bak fordi de er så ulike (ingen dør bak). Vurderer å gjøre det på min cosmossorte E46 Ci.

Hva tycker dere om det?
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Morten M:
Du kan få se åssen min er. Har tonat bakruta og siderutene bak veldig mørkt. Kun der. Bilen er diamant-svart metallic ellers...

Skal se om jeg får tatt noen bilder :)
solfilm är fruktansvärt osmakligt =)
Gl
4
GlaS
528 Touring -98
AC Schnitzer utrustad
Vindrutan + främre sidorutorna skall ha ett ljus genomsläp på minst 75%,på nyare bilar är dom redan original tonade runt 25% + - nån procent.Filmar du dörr rutan fram så är det bara polisen du kan få problem med det är upp till dig att bevisa att du har 75% ljus genomsläp.Bilprovningen har inget att säga till om på sidorutorna,vindruta kollar dom slitage + stenskott/spricka i siktzonen.Det kommer ett verktyg inom snar framtid som kommer att kunna mäta slitaget i vindrutan,då blir det till att nyanställa för då kommer halva sveriges bilpark få byta vindruta :D.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.