AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.319

DRIVE by wire?!?!? vad är deT?!?!

kollle
hej jag undrar vad drive by wire är?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är när motorn inte har någon fysisk kontakt med gaspedalen det överförs alltså elektroniskt istället för med wire. Numera finns även brake by wire och steer by wire är på väg...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Var tog mina kommatecken vägen?

Det är när motorn inte har någon fysisk kontakt med gaspedalen, det överförs alltså elektroniskt istället för med wire. Numera finns även brake by wire, och steer by wire är på väg...

Jeppe

LN
497
LNBT
S6Plus
Blandas lätt ihop med det Svenska ordet vajer, så det kan låta som det är en gammal hederlig vajer till gasspjällen. Men icke!

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
D-diddy
Uttrycket skapades i flyget med fly by wire. man sparar massa ton på att ta bort dom traditionella stålvajrarna (kunde inte böja till ordet wire till vajrarna, så det vart kanske en konstig stavning) man skickar istället elektiska signaler till en elmotor som utför arbetet istället för handkraft. Nu har även bilindustrin börjat tillämpa detta och har drive by wire. exprementbilar har även styrningen enligt den tekniken. som Jesperado sa.
David

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

T.o.m min bil från 735:a-88 har detta system...dvs Drive by wire.

Mvh Janne.
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Tror att volvos nya koncept bil har stering by wire .

Ska vara riktigt konstigt att köra sägs det pga noll motstånd i ratten .

M som i Motor
M3 CSL nice
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Lasse Kong> I dom bilarna jobbar dom väl med konstgjort motstånd, precis som i en force feedback-ratt till datorn. Hoppas dock att det är något mer sofistikerat än så.

Sex på alla fyra, roligast så!
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Jo det stämmer nog .

Men jag skulle inte vilja ha en sånn grejj i min bil om det blir nått fel när man cruisar i 150 blås på vägen .

M som i Motor
M3 CSL nice
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Men det går bra med en styrsnäcka som kan tvärlåsa sig i 150 km/h då?
Om alla hade varit lika rädda för utveckling hade vi fortfarande slitit ut fotsulorna och käkat rå igelkott till middag!

När man använder elektronisk överföring brukar man som sagt ha ett konstgjort motstånd i reglagen istället. Jag har provat att köra min bil utan motståndet i gaspedalen, det känns rätt hopplöst...

Jeppe

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Är absolut inte emot utveckling .

men vissa grejjer vill man ju att det ska vara det det gamla .

Man ser ju hur bra vissa bilfabriker lyckas med bilarna .

Volvo brinner Ford pickup kassa däck från firestone saab turbo brann förut abs bromsar som pajjade i början ( kommer inte ihåg vilket bilmärke) .

Men det senaste me Volvos sätesvärme är ju helt otroligt för f-n klarar man inte av en så enkel grejj då klarar man inte av steering by wire .

Jag har alltid tyckt att Volvos bilar har varit säkerheten själv men nu är det sämre än trabant till och med .

M som i Motor
M3 CSL nice
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Och föresten har aldrig hört om att en styrsnäcka låst sig eller skurit .

Men det har väl kanske hänt nån gång då vad vet jag .

Men skulle tro att det är bra mycket säkrare med det gamla .

M som i Motor
M3 CSL nice
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Lasse Kong: Har du flugit nångång de senaste 10 åren eller så? Då har du redan upplevt "by wire"-tekniken på nära håll. Förmodligen utan att sätta dig på tvären och vägra åka med pga de risker som du uppenbarligen tror dig se i tekniken.
Visst låter det säkrare med mekanisk styrning, men ur ren krocksäkerhetssynpunkt är ju avsaknaden av rattstång helt klart att föredra...
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Jo det har jag .

Men där är det första dom tänker på säkerheten eller hur ??

+ att det är lagstadgat på flyget med säkerhet .

Har ännu inte hört att nån biltillverkare blivit av med tillstånd OSV för en osäker bil med mycket säkerhets problem .

Menar bara att volvo borde få säljstopp tills att dom fixat problemen med Elsitsarna så att det inte kräver fler offer.

Kan man inte göra en elstol så ska man inte försöka göra "stering by wire" min åsikt .

Men jag hajjar vad ni menar och det är ju bra att det blir bättre bilar och så fast de borde focusera på alternativa bränslen istället .

M som i Motor
M3 CSL nice
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Jo det har jag .

Men där är det första dom tänker på säkerheten eller hur ??

+ att det är lagstadgat på flyget med säkerhet .

Har ännu inte hört att nån biltillverkare blivit av med tillstånd OSV för en osäker bil med mycket säkerhets problem .

Menar bara att volvo borde få säljstopp tills att dom fixat problemen med Elsitsarna så att det inte kräver fler offer.

Kan man inte göra en elstol så ska man inte försöka göra "stering by wire" min åsikt .

Men jag hajjar vad ni menar och det är ju bra att det blir bättre bilar och så fast de borde focusera på alternativa bränslen istället .

M som i Motor
M3 CSL nice
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Sorry för dubbel inläggen det är nått lurt med min Webbläsare kör med OPERA den bästa webbläsaren ända tills nu =))

M som i Motor
M3 CSL nice
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.