|
|
|
|---|---|
|
Har av EGEN erfarenhet samt efter mkt "forskande" kommit fram till att man aldrig skall trimma sin TDSmotor. Åtminstone inte om man har en tung e34Touring som jag. De håller inte! Vevlagren mm tar slut o motorn blir för dyr att laga så att man måste byta hela motorn .... Ett gott råd!! Det håller ett tag men motorn tar stryk. Detta gäller alltså TDS motorn! Fråga vilken aukt. bmwmek som helst: I princip ALLA med dessa symptom är chippade /kcr-"boxad".. Motorn (vevaxellagren) håller inte för mera än original. Därför kör jag original numera. | |
|
Tja man börjar ju undra vad för skit man åker omkring i om detta stämmer Jag har aldrig hört talas om någon motortillverkare som dimensionerar så klent att det just håller för originaleffekten Jag hade problem med automatlådan på min första tds när den var chippad tydligen så var det så klent dimensionerat att lådan bara klarade av original vridmomentet ?? tycker det verkar skumt. Nu åker jag tds manuell och det funkar kalas med box enda problemet jag stött på är en trasig nål läges givare men det beror ju inte på boxen. VW/Audis dieslar håller ju bra med chip så varför skulle BMW vara sämre borde ju vara tvärt om? |
|
| Hmm.. har själv hört från aukt bmw-mek att både motor och drivlina på tds-modellerna är dimensionerade för betydligt mera pulver än original. Det enda man ska passa sig för är att börja gasa innan motor och olja är varm är råden jag fått ang chip/box. | |
|
Det låter mer som den uppfattning jag fått om BMW Hållbara motorer Automatlådan har jag inte mycket till övers för efter min erfarenhet. |
|
|
34000 mil nu o allt fungerar även om lådan inte gillar o bli provocerad men vem gör det... Länk |
|
| En vän till chippade sin TDS-95.....motorblocket sprack. Jag säger inte att det inte hade hänt ändå, men en sak är säker. Det blev inte bättre av chippningen. | |
| Nu rasar väl pärlan när jag berättar detta men... Min TDS har gått chippad(motornord) från 17 tusen och är nu uppe i 41 tusen mil drygt, men jag har, till skillnad från många, nöjt mig med lite beskedligare laddtryck ca 1-1.2 bar. Det kanske laddas lite för mycket ibland och då blir det genast mycket jobbigare för lagren. Men det är ju kul att folk törs prova inget snack om det. | |
| Hur kan motorblocket spricka fortare av chippet? Beror nog mer på slarv av ägaren, mycket gas vid kallstart etc! Eller att han fick vatten eller nå i motorn, eller vad vet jag, men det låter lite mysko! | |
|
Chip ger större krafter som ger större belastning på alla delar, varpå dom lättare går sönder. Som jag sade. Det kanske hade hänt ändå, men chippet gjorde det inte bättre iaf. Ja, ägaren är inte känd som någon pedant, men bilen kördes mellan Gävle och Uppsala, så speciellt många kallstarter blev det inte per mil. Vattnet trängde ut ur sprickan och motorn gick varm och ned på nödkörning. Det gick väldigt fort att tömma ett helt kylsystem. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bmws dieselmotorer är konstruerade för att hålla länge under normala förhållanden och belastningarna och effekten är lagd på en nivå för detta. Men laddar man på mera för högre effekt så ökar ju riskerna och slitaget. BMW och försäkringsbolagens maskinskadeförsäkringar är benhårda, boxarna tas in direkt för kontroll innan ev ersättning betalas ut.(bilar som innefattas av garanti) Att börja chippa en dieselmotor med många mil på nacken är kanske kul för stunden, men kostar alltid i slutändan. ///MVH Hasso Länk |
| Annat är det med Bensinåttorna det kan ja lova ! | |
|
Min motor var det inget fel på alls heller förutom vevlagren som var slut. Det verkar vara de som är den svaga länken. |
|
|
Säkert att du inte varit på och höjt laddtrycket åxå?? Om så är fallet, så kan jag nog kanske gå med på att vevlagren går ner sig på grund av ett för högt tryck på vevstaken/Kolven. Mycket vill oftast ha mer, speciellt i trimmvärlden MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
dieselmeken: Hur gjorde du me din 525tds? Va de orginalprylar i botten eller hade du kraftigare tex vevlager? Hur mycke ladda du? Hur länge körde du med bilen i trimmat skick och hade du isär motorn och kolla hur de stod till med tex vevlagren efter? Jag har tänkt att KCRtrimma min bil som snart har gjort 29000 mil. Går kanon i motorn och den har fått sina oljebyten genom åren. Den verkar inte sliten, då den låter bra och inga mattningstendenser har upptäckts. Min teori är att de inte är nån fara att trimma en sån här motor med KCR, så länge man lämnar laddtrycket orört. Vill ha synpukter på detta. Tack på förhand. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
cr |
Jalles varför bytte du inta bara vevlagren om det var det ända som var dåligt i motorn??? Eller det kanske du gjorde??? Du menar alltså att vevlagren blir utslitna utan att vevtapparna på vevaxeln slits så mycket att en vevaxel slipning behövs????? Vevlagren har jag för mig att dom kostar drygt 300:-/st rätta mig om jag har fel!! Jag vet flera som åker TDS i trimmat utförande och har kört långa stäckor utan problem. Men är det som du säger så bör man ju kika på vevlagren lite då och då. Man märker ju inte så mycket av slitna vevlager innan det blir generalras om man inte öppnar och tittar (lär ska gå att få av sumpen utan att ta ur motorn). Trimning brukar ju generellt inte vara några problem om man inte närmar sig extrema effekt och vridmoments siffror. En "KCR-boxad" bil får omkring 173hk och 340Nm. (orginal 143hk och 280Nm) kan man knappast kalla extremt effektutag på 2,5 liters turbodiesel. Men om man vill ha ännu mer effekt och ställer upp laddtrycket ännu mer än vad boxen åstakommer börjar man kanske äventyra driftsäkerheten allt för mycket. Om man kör en trimmad bil ställer det kanske lite större krav på förarens omdömme om hur man behandlar bilen. Dra ALDRIG på med en kall motor som inte kommit upp i arbetstemperatur på både kylvätska och smörjolja. Ligg inte och kör fullgas timme efter timme på autobahn och trampa inte fullt med 2 tons släp bakom bilen. Byter man dessutom olja lite oftare än vad som rekomenderas och använder olja av mycket god kvalitè tror jag att man kan vara ganska lugn. (förutsatt att bilen i övrigt är i bra skick och man sköter övrig service så som föreskrivs) MVH Calle |
|
fin bil! Jag laddade 1,7 bar, var uppe på 2,2, men fick problem med mottrycket i grenröret. Jag tog inte isär maskinen efteråt, den lät frisk. Körde inte långt, max 500 mil, vet inte hur den mår i dag. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
cr |
Göran !!! Bromsade du motorn någon gång eller körde på rullandelandsväg??? Hur mycket effekt/vrid blev det?? om inte kanske du har en uppfattning om hur mycket det blev jag är NYFIKEN!!! MVH Calle |
|
http;//hem.passagen.se/dieselmeken/bmw.htm Där finns timeslippen från i somras. Räknade med runt 200 påsar, verkde stämma rätt så bra. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
"cr" Det skulle enligt mek. kosta runt 20 000:- att laga den gamla motorn. Det var det inte värt tyckte jag så jag fixade efter mkt letande en bra beg inkl pump för 11000:- istället o lejde en kille att göra det för 6000:- = 17000:- tot. Dessutom sålde jag topp/pump från den gamla för 4000:- tot = 13000:- kostade hela kalaset. I pengar var det mkt bra tycker jag men vilken tid det tog att hitta en vettig motor som inte kostade skjortan! |
|
| en självklarhet när man trimmar är helsyntet olja, och täta byten,vad man SKA göra innan man trimmar en diesel :sätt dit ett avgassystem som ger minimalt mottryck,minskar värmen betydligt,och ic på en orig tds, är ju mikroskopisk, så jag skulle rek byte till en större variant,tex saab 9000-91 eller nyare, lagom stor och billig,och som sagt, VARM motor innan man gasar,ett motorblock rör sej väldigt mycket från kall till varm, varvid tex ramlager lägena inte ligger helt rakt,med mkt tryck/varv vid ett sånt tillfälle ger lager problem,säger sej självt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.