|
|
|
|---|---|
|
Har precis skaffat mig en ny bil (735ia 83), ja inte så ny den är ju faktiskt 20 år gammal, men ny i mina ögon iallafall! Bilen behöver väl en Service skulle ja tro, byte av tändstift, motorolja, servolja/bromshydrualik, automatlådeolja, oljefilter & luftfilter mm..Ni som har e23, vad rekomenderar ni för oljor dessa maskiner, har funderat på att slänga i en vanlig mineraloja i motorn det kan väl inte vara helt fel, ja menar om man kör med mineral kan man ju byta olja och filter lite oftare bara! eller? glidarn e30 | |
|
Visst kan du det, men till vintern tycker jag att du kan satsa på en syntet typ statoils 0W30 för att säkerställa smörjningen i kylan bättre! Kolla in Johan B:s oljespecar över många synteter på Gör-det själv/ mekartips/ service. MVH Robban |
|
|
Jag rekomenderar inte så tunn olja i en äldre m30 maskin, själv så körde jag på mineral olja 20/50 i e28an och annvänder samma i e23an nu på sommaren och lite tunnare på vintern typ 15... men orsaken till att jag annvänder mineral olja i e23 är pga att jag har en del sådant stående. Nackdelen med att köra med tunn olja i en äldre maskin är att den oftast är sliten och då drar den ännu mer olka, samt kan föra mer liv |
|
|
Jag tog väl i en aning med 0W30 men med en 15W** olja på vintern så hoppas jag du har motorvärmare och använder den... En 5W50 är väl något som borde funka om du redan nu har läckage från packningar t.ex., annars borde 5W40 duga. Om du tycker att mineral räcker så finns det 10W40 till billiga priser. I sådana fall så tänkte du byta oftare och det är bra med tanke på att oljefiltren slutar rena vid senast 1000 mil, oavsett om det är syntet eller ej. |
|
| Statoil's LazerWay 5W40 funkar kanon i min. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.