AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.387

Lättning av E30.

Sida 1 av 2
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Tjena på er!

Nu är projekt lättning igång! Inredningen är utslängd, plåt i dörrar är urkapat, lite plastdelar blir det också, men vad mer kan man göra UTAN att förlora styvhet i karossen??

Tar tacksamt mot alla tips och idéer ang lättning!

63
79
635 Turbo
635 CSi -84
Sätt i en störtbur, bra att ha ifall du skall köra riktigt fort också.

Johan
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Japp, den är redan på plats. Bilen skall bli långloppsracer till nästa säsong.

Sammy Lundin
vad e det för bur? "Fullbur" eller sk. "Rally/racing" bur. fullburen går ut genom torpeden och svetsas till fjäderbenstornen. likaså bak. medan en rallr/racing "bara e innuti bilen. kan ju givetvis ha det obligatoriska fjäderbensstaget oxå...

MAX power
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Det sitter en racingbur, men den kommer att kompletteras fullt ut till alla 4 hjulens infästningar + bakvagnsinfästningarna i golvet.

Jim
Hej!
Vad är det för Bygge ? vad har du för motor osv? vad ska du köra i för klass/kupp.
Har starka funderingar på att Sätta i båge i 325an och åka lite racing, men det kostar ju..
Har du lättat Motorhuv o bagage lucka? väger bly orginal.
Mvh Jim.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bort med all underredes massa, jobbigt men gör nytta.Byt ut huv och bagage lucka och höger dörr mot plast.Sen när du skruvar ihop bilen så ett annat tips är, kolla om just den delen verkligen behövs, eller om du kan tillverka det av något lättare material.
Ta ett exempel, kasta aluminiumfälgarna och satsa på magnesiumfälg i stället.
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Jim: Precis som du säger så kostar det en del, och därför är vi 4 killar som slagit oss ihop och ska köra långlopp nästa år i ERF. Vi kommer att köra en M10 2,2 med smidda mahle högkompkolvar, portad topp, 304 el 316 graders kam, lättat svänghjul och dubbla weber 45:or. Effekt, Ingen aning, men förhoppningsvis någorlunda tillräcklig. Hoppas väl på 160-170 hk om allt lirar OK? Lättningen i motorhuv och baklucka består för närvarande i att plocka bort alla förstärkningar och gångjärn, gör faktiskt en hel del, men huven har varit i närkontakt med ett flygande staket så den skall bytas mot plast.

Pelle: Du har helt rätt, men e30 har ingen underredsmassa. Huvarna skall bytas mot plast, och tar tacksamt mot tips om var man hittar plastdörrar!

Titta gärna in på jmbracing.nu om ni vill se lite mer om vår långloppssatsning!!

Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
Byt alla rutor utom framrutan mot plast/ lexan rutor. Det gör faktiskt en hel del.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Skoj att se att det finns en och annan som skruvar...Jag håller själv på med ett ganska så likt bygge, en e30-318 med en m10 motor, men för bmwcupen.Jag har hittat en firma som syslar med glasfiber delar, men jag har inte pratat med han ang e30 delar men här är länken iaf Länk
Kolla oxå in den här länken...till en kille som pysslar med alfa Länk
Vad för bromsar och hjul upphängning ska ni annvända er av std bmw delar eller?
zi
230
zigge
740iA -96
Jag har pratat med RP Glasfiber för nå'n månad sedan, och han har dessvärre inga färdiga formar för E30. Men om det finns nå'n vänlig själ in norrland(han håller till i Kalix) som har framskärmar och huv han skulle kunna gjuta av, så finns det säkert fler här som är intresserade av sådana grejer.
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Tufve: Rutorna är beställda!

Pelle: Om du kikat in på vår hemsida jmbracing.nu så har du kanske sett att vår bil tidigare rullat i cupen! Bilen är liksom din en 318 -84, och gick med drivlina från M3 i specialklassen. Den är utrustad med M3 grupp N chassi (stenhårt!) och 325 bromsar runt om. Kul att se att det finns en återväxt i BMW-cup! Det känns ibland som om den saknats tyvärr. Hade varit kul att se lite bilder och grejor från bygget, var håller du hus nånstans?

Pelle/Zigge: Vi kanske skall slå oss ihop och beställa lite prylar så att någon firma kommer loss och tar fram formar. Dessutom borde vi få ett bättre pris! Finns det fler intresserade av glasfiber till e30??

Sammy Lundin
jag e väldigt intresserad av en glasfiberhuv i varje fall

MAX power
Peter
ja kan ni få fram någon som trixar ihop lite glasfiberprylar är jag intresserad av huv och baklucka ev dörrar om det går...

mvh PETER

www.strippen.ws
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Jag kommer att börja dra i de kontakter jag har på glasfiber för att se vad jag kan åstadkomma för priser på skärmar, huv, baklucka och ev dörrar.

bmwandreas
Jag är intresserad av huv och framskärmar om dom ser bra ut,man vill ju inte spackla ihjäl sig.
MVH Andreas

BMW 325 e-30, 6,05 0-100 ,14,2 402m med g-tech.
BMW 325 TIC under uppbyggnad.
Jim
Vet någon här vad en godkänd racing bur kostar och var man får tag i en smidigt??

Mvh Jim
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ämnet var uppe på mailing listan för ett tag sedan, där var det en kille som skulle ha bur i sin m3 e-30 och ville lämna bort jobbet, då låg priset på ca 11000:- för tillverkning och montering!
Det var jag det som skulle ha bur till M3 E30.
Buren sitter nu i och jag är jäkligt nöjd med jobbet.

Kontakta Rolfstorps Svets & Smide på 0340-375 08. Så kan han ge dig pris på det du behöver.

Han säljer även satser om du vill göra jobbet själv.
Och då blir det inte så dyrt.

Problemet är bara att få det snyggt om man inte är grym med svetsen.

Han har byggt många burar och det syns på resultatet.

/Per

ZA
143
ZAK
320 -85 ombyggd till 325
Tjenare..
Jag har skärt bort mycket av plåten bakom baksätet..
fast det behövs helst ett stag där..
gjorde det bara för att få in mere bilstereo ljud..
Jag har tänkt att byta ut mycket detaljer mot kolfiber i vinter.. om jag har råd dvs..
har man nån polare som e jävlig på att och är något sådära dyrt så blir det rätt lätt tillslut..

Jag ska isåfall byta ut:
Huv, bagagelucka, Skärmar, sötfångare fram. bak samt smådetaljer..
man borde iaf närma sig 1000 kg då kanske..

\\ ZAK [ICQ 10472669]
Kid
Ja nu håller man o förhandlar med RP Glasfiber uppe i kalix, jag ska nog skicka en 540 V8 huv och han gjuter av den.
Hoppas flera med mig är intresserade av samma sak så man kan få bättre priser om man har flera stycken kanske.

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
BMW 318i - 85
Länk
Länk - min site.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.