AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
751

Baslåda i E39 Touring...

Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
Har satt in en MDS Baslåda med 2 st tior, denna för övrigt utsökta bas passar exakt fram till luckan för reservhjulet, och då man har insynsskyddet så passar den exakt under den, då "rullen" hänger några centimeter... nåja..
Har hört att det inte sitter högtalare på alla ställen det skall sitta.. bl.a. på dörrarna bak, diskanterna alltså, tror jag läste någon stans att standard så är det bara 6 högtalare i Touringen, men med Buissnes så skall det sitta 10 högtalare, stämmer detta? Någon som har något bra att rekommendera att sätta där ? BMW orginal eller från någon annan fabrikant ?
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
I ditt fall hade jag bytt framsystemet till något trevligare. Jag har själv Infinity Reference, ett tvåvägs-kit med trevlig karaktär.

De bakre högtalarna hade jag kopplat bort, eventuellt delat av med ett lågpassfilter som klipper bort diskanten. Har du möjlighet så ska framsystemet helst också drivas med ett riktigt slutsteg.

Av de 6 högtalarna du har idag sitter väl två fullregister i taket bak, två diskanter vid backspeglarna och två mellanregister i framdörrarna. I system med 10 högtalare tillkommer diskanter bak, basar i framdörrarna och mellanregisterna uppflyttade till instrumentbrädan om jag inte är alldeles ute och cyklar.

Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
Jag tycker att framsystemet låter förvånadsvärt bra, kanske i samband med baslådan, den trycker faktiskt ganska bra.
Nja, skulle vilja ha dom 2 i bakdörrarna att fungera också, kanske MDS har något vettigt.
Jo, det blir nog ett slutsteg som driver alla andra högtalare förutom baslådan. Vars har du köpt ditt framkit ?
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jag köpte högtalarna hos BilAudioSkräddarna, en lokal firma, men de finns hos Länk (billigare nu såklart).
Diskanterna höll bra klass i mitt originalsystem också, men baselementet var bara bedrövligt.
Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
Har kollat lite på Nardiks hemsida och det verkar ju vettiga grejjer, men jag förstår inte riktigt det där med delningsfiler, vad ska man ha de till egentligen och till vilken nytta ?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
nysa81: Delningsfiltret använder du för att varje element ( högtalare) ska spela det den är avsedd för och inte resten.
dvs diskanten ska ( kan inte ) spela bas, och basen ska inte spela dom högre tonerna.
Precis som det låter så delar filtret upp signalerna.

Min 528i Touring
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.