AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.729

Har fått kortet tillbaks...

Sida 1 av 2
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Hejsan,jag vill bara säga...fan va skönt o få kortet tillbaka!!blev av med kortet för 4 månader sen,körde hela sommaren fick dra ifrån snuten många gånger hade tur att inte bli tagen,ja ja men nu är allt över nu kan man glida luuuungt igen....
Bj
143
Bjarne
525i -91
Det känns tryggt att en lastbilschaufför har kört hela sommaren utan körkort, proffessionellt beteende?
Seriöst beteende att ta lagen i egna händer?

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Tänk efter! Inga försäkringar gäller... Har du pengar att ersätta eventuella offer efter en olycka?

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
hmmm vad skulle ni gjort då?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
inte blivigt av med det är nog det riktiga svaret.
Om man är beroende av körkortet i sitt jobb så får man nog ta det lite lugnt.

Min 528i Touring
Länk
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
ja jag gjorde första misstaget,men det såm gjorde mig upprörd den kvällen en 850 T5 och en 9-3a förbi mig i minst 220/kmh två minuter innan de tog mig i 161/kmh
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Även om jag åxå är beroende av körkortet händer det att jag trycker för tungt på högraste pedalen. Men det gör jag med den vetskapen om att jag kanske måste gå in till min chef och tala om att jag måste ha skjuts på jobbet ett tag.
Som jag ser det får man ta sitt straff och leva med det. Hur tungt det än kan kännas.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
ja man lär efter sina misstag,förlorade jobbet också,nu får jag skärpa mig i framtiden....
NOLL7NOLL
Det finns buss ;)
Busskortet kan man inte bli av med heller... och fort går det.

Ahmo: hade nog gjort som du är jag rädd.. kört utan.. dumt men det är ju inte dirkekt så att man förlorar kunnandet av att åka bil för att man torskar körkortet. Men måste även medge att codriver har lite rätt. Dumt om man krockar.

Men tycker alla e lite väl hårda nu.
Alla kör för fort ibland enligt inlägg. Det är böter på det. Det är bara böter första gången man kör utan körkort oxå. Så nog kan man köra på..... Kan man leva med böter för fortkörning kan man leva med böter för olaga framförande av fordon, eller ??
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Visst är det en svår situation, men jag tycker nog att man får låta motordrivna fordon stå ifall man har blivit av med kortet.
Bli av med kortet kan vem som helst bli, alltid lätt att vara efterklok.

Tänk på om man skulle köra på ngn och det skulle bli en personskada, förutom att det narturligtvis är en tragedi att skada ngn så kan det bli väldigt stora ersättningsbelopp om man kör olagligt och inga försäkringar gäller. Bli av med kneget eller personlig konkurs...tja det för man välja själv.

Självklart är det draget till sin spets med ovannämnda tankegångar men ni förstår säkert.

Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar..
Om man blivit av med lappen och kör iaf och sen blir tagen,är de inte så att man får böter + att tiden för indraget körkort förlängs? har hört de nånstans,men vet inte om de stämmer...
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
tiden förlängs plus böter exakt....
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Förövrigt är det väl så att man blir automatiskt skyldig om man är inblandad i en olycka och inte har körkort. Med andra ord kan någon köra in i dig och skadas och du får betala fast det var hans fel.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
jag cyklade snällt och vackert i 2månader mellan 12 april-12 juni... fick till och med lite kondition på köpet.

Och jag jobbar som resande servicegubbe, men det fick bli till att åka två och två, och cykla dom gånger man jobbade i stan.

Diesel-räsern
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jepp...

Åkte tåget halva vägen till jobbet, för att där få skjuts av en jobbarkompis. Det gick det med.

Någon enstaka jätteakut gång skulle jag ev. kunna ta bilen någon gång om jag torskade lappen igen, men då skulle jag köra jädrigt försiktigt. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag körde på någon vid ett sånt tillfälle!
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Är det verkligen så att försäkringen inte gäller om man kör utan körkort?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nej, naturligtvis gäller trafikförsäkringen även vid färd utan körkort. Dock kan de bråka om ersättningen till den egna bilen.
Trafikförsäkringen gäller även vid extrem vårdslöshet i trafiken och t.o.m. vid rattfylla.
Det blir inte heller automatiskt ditt fel om ngn kör in i dig, vanliga trafikregler gäller. dock lär du få räkna med påföljd om du krockar, även om det inte är ditt fel. För då finns ju bevis på att du kört utan kort.
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Jag åkte tåg när jag var utan kort. Har dock full förståelse för dom som kör utan kort även om jag inte gärna tar den risken.

Hubbe325>

Du har både rätt och fel. Försäkringsbolagen betalar alltid ut ersättning till eventuella olycksoffer. Dock har de i vissa fall rätt att kräva ersättning av föraren (gäller vid grov vårdslöshet samt vårdslöshet kombinerat med rattfylleri).
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Brogren, ja just det, det missade jag skriva i inlägget, att de antagligen kräver dig på pengarna vid grov vårdslöshet och rattfylla. Men ej vid olovlig körning.
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
okej jag kanske har fel men jag har fått höra det från olika källor så jag trodde det var så men jag ha rinte kollat upp sanningen i det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.