AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.218

Vinterdäck e39

Ha
60
Hans69
520i Touring-00
Tänkte sätta på dubbade 195/65-15 på min e39 Touring, bor i Jämtland och kör mycket på isiga och snöiga vägar, så ett så smalt däck som möjligt är att föredra. Är det någon som vet om dessa däck ser väldigt små ut på en e39? Även om funktion får gå före flärd på vintern så vill man ju att det skall se vettigt ut.

Hälsningar Hans
Ser helt okej ut. Hade den dimensionen på min före detta E39 touring. Bilen var riktigt kompetent vintertid. 51% av vikten över drivhjulen, bra vinterdäck och ett mycket bra antispinsystem gjorde vinterfärderna harmoniska

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Det fungerar bra, jag har Gislaved Nordfrost 3 i den dimensionen på min E39 sedan. Det ser inte konstigt ut.

/Jonas
Kan rekomendera denna dimention har haft det på såväl E34 som E39 ( dock dubbfritt) stabilt och med gamla 530n i 160 med 4 pers last + takbox genom tyskland

Kolla dock efter H-märkta ( 210 km/h) däck då dessa ofta är stadigare i stommarna än Q märkta ( 160 km/h)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
En annan sak är att kolla efter däck med högre lastindex. Tex Hakkapelitta 4 i den dimensionen har hög lasttålighet, vilket gör att däcket orkar med bilen. Beställde just sådana till åket, nu väntar jag bara på snön :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Ha
60
Hans69
520i Touring-00
Tack för svaren, blir 196/65 för mig, troligen Hakka4. Vad har ni haft för fälgar, blir 7*15 för brett så att möstret trycks ihop?

Hälsningar Hans
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Hans69> Hittade bara 195/65 :)

Enligt tekniska data på Länk (kräver Acrobate Reader) är däcket tänkt för 6" breda fälgar, men fungerar på fälgar mellan 5,5" och 7".

Sex på alla fyra, roligast så!
Ha
60
Hans69
520i Touring-00
Har försökt att få tag på 6" BMW e39 "plåtfälgar" men det verkar helt omöjligt att hitta några till rätt pris, så då får det kanske bli mina 7" fälgar som sommardäcken sitter på nu, och sedan 17" till våren...

Hälsningar Hans
Hans: vänta lite till så kommer beg marknaden i gång på allvar eller lägg in gratis annons på bmwbörsen här på sidan

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.