AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.217

läcker bromsvätska. Vanliga läckagepunkter?

Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Bytte bromsservoklockan för en tid sedan som pajat pga tilltäppt dränering så den hade stått i vattenbad under en tid vilket tydligen i var så nyttigt. Någon månad senare varnade lampan för låg bromsvätskenivå. Trodde att nivån kanske varit lite låg och nu efter en del bromsslitage skjunkit så jag fyllde endast på.
Nu efter en dryg vecka så lyser det igen, alltså har jag en läcka någonstans men jag har inte sett några fläckar på garageuppfarten.
Hur går jag tillväga för att spåra läckan?
Är det bara att lyfta upp bilen i GDS-hallen och be en polare pumpa på bromsen eller?

Tack på förhand,
Kalle
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Ett tips är att ställa bilen på vitt papper över natten.. Då ser du var det läcker! En vanlig punkt är väl packningen vid kolven? Har jag för mig... Annars infästningar/nipplar i övergångar.

Två bilar är fler än en..
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det läcker inte in i kupen då?
Ly
17
Lyynar
BMW 525:a -77
Jag hade ett rätt så lattjo fel på min huvudbromscylinder. Den läckte in i bromsservon, etfersom jag samtidigt hade problem med att slavcylindern till kopplingen läckte så tänkte jag inte så mycket på att det försvann utan fyllde på hela tiden när det fattades... så tillslut så bytte jag slavkopplingen men det försvann ändå bromsvätska, men nu vart det inga fläckar på parkeringen nå mer.. *F-n* tänkte jag... samtidigt så började motorn tappa kraft på ett par cylindrar när jag svängde vänster och värsta vitt-bolmande röken efter bilen vart det också! Så efter lite klurande så hittade jag felet... vaccumslangen från insuget till bromsservon sitter på det viset att bromsvätskan när jag svängde vänster flyttades med hjälp av centrifugalkraften så vaccumslangen fick tag i det och sög in det, med taskigare gång som följd... hehe! det hjälper väl inte dig antar jag men det kändes bra att skriva lite... Hej!

Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Drutten >> In i kupén?
Menar du att det kan läcka in i kupén vid bromspedalen?
Måste kolla det när jag åker hem från jobbet.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Jag funderade på om huvudcylinder möjligen läckte, men det borde då läcka in i bromsservot vid närmare eftertanke.

Jaja, bara en tanke.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.