AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.844

Ombesiktning- Tips för åtgärder

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag besiktigade imorse och fick anmärkning på ögonlocken vilket jag anade att jag skulle få. "Strålkastare halvljus, fram, båda sidor, otillåten ändring." Okej det köper jag. Det jobbiga är bara att dom är fastlimmade (!) Jag trodde dom var skruvade. Tänkte skruva av dom imorse men då upptäckte jag att fom var fastlimmade eller nåt liknande.

Sedan fick jag anmärkning på "Dimstrålkastare, fram höger, inställning för hög" Hur tusan justerar man dimljuset? Så vitt jag vet kan man justera halvljuset men dimljuset blir väl till att stoppa in nån pappbit under ljuset så att det riktas nedåt?

Sista anmärkningen var "HC-halt tomgång, för hög."
Den var 126 och gränsvärde är 100. Jag hade bara kört bilen från garaget till bestiktningen och det är 2km plus att besiktningskillen stod och varvade bilen ett tag.
Vad är nu detta? Jag bytte olja senast i april så det kan inte vara det. Nån inställning i insprutningen eller är det katten?

///Daniel

Länk
Läs instruktionsboekn angående justering dimljus.
Ögonlocken kan bli en utmaning att få bort om de använt ett
argt lim.
HC-halten borde lösa sig om du kör bilen genomvarm innan ombesiktning. 2 km räcker inte. 2-3 mil är de som gäller.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
2-3 mil?? Jisses. Har jag aldrig vart med om tidigare :)
Dimljusen passar bara på ett sätt.

///Daniel

Länk
Ja dom passar bara på ett sätt, men dom går att justera upp och ner.
När arbetstemperatur har nåtts på motorn brukar i regel avgassystemet nått arbetstemperatur med. Men de skadar inte att köra det totalt genomvarmt.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
drar motorn någon olja?
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
BMW bytte olja i april vid insp.1 och nu har jag kört snart 1000 mil och då är nivån på oljan på cirka mitten av stickan. Alltså mitt emellan min och max..typ strax under mitten. Normal oljeförbrukning?
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Lite k-sprit i tanken borde fixa HC halten.
Står inte i min bok till E36an vad normal förbrukning är på M50/52,på M20 så är det acceptabelt upp till 0,15l/10mil(beroende på körsätt)
På E36an(M52)så har jag ej märkt att det minskat på stickan(och ej behövt fylla på)mellan servicarna.
Har nu kört 2200mil och inte sett en antydan till oljeförbrukning enligt stickan,kan dock tänka mig att det är acceptabelt upp till(åtminstånde i närheten)av M20 motorn.

Henrik
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Så vitt jag vet så hjälper nog inte K sprit mot HC-halten, endast på Co halten! Hög HC halt kan ju bero på lite allt möjligt, slitna kolvringar, sliten topp och mycket annat!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det enklaste sättet att få ner HC:n är att byta olja + filter + hälla i en dunk med spolarvätska och tanka 15-20 liter så att allt blandas!
Köp helst dessutom en Redlineoil Waterremover på Mekonomen och häll i halva flaskan i spolarvätskan först så smörjs hela bränslesystemet upp samtidigt + eventuellt vatten.

Hade en Micra förut med hål i bränslepåfyllningsröret som funkade med Waterremovern - stannade aldrig!
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Ehhh.... Spolarvätska?!?! Utveckla gärna!

Mvh
/Pewe
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Enligt besiktningsmannen så kunde jag få höga värden om jag nyligen hade bytt olja därför frågade han mig om jag gjort det. Det gjorde jag senast i april så det var inte problemet Visst..jag kan fuska och hälla i K-sprit och besiktningen går galant..men frågan är hur bilen mår. Jag får väl åka in bmw och tömma lönekontot.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag slipper kosta på bilen , tack gode gud :)
Nu har jag avgastestat igen hos en polare som jobbar på serviceverkstad åt GM. Precis som jag trodde så var det inga som helst problem som mina tidigare felvisande värden visade på besiktningen. Varför fick jag dåliga värden tidigare? Jo därför att jag inte hade bränt ur bilen tillräckligt. Gjorde faktiskt det idag och det med råge! :) Det luktade bränt från bilen och det rök rätt bra från bromsarna.

Fick nu HC värde 0 !!
CO 0.0
Co2500 0.0

Kolla mina tidigare värden ser ni , inomparantes är gränsvärden:
CO 0,1 (0,5)
CO2500 0,1 (0,3)
HC 126 (100)
LAMBDA 1,01 (.97-1.03)

Hur kan en besiktningsman ta för givet att ALLA människor vet att man ska bränna ur en bil innan man åker på besiktningen? Jag ska verkligen ifrågasätta detta nästa gång jag ombesiktigar. Riktigt förbannad är jag på dom! Eller snarare på besiktningskillen (oerfaren?). Han kunde ha sagt till mig att köra ett varv runt stan eller något.

Detta är första bilen som jag någonsin besiktigar och INGEN har nämt för mig att man ska ha en varmkörd då man ska besiktiga (jag är ingen bilmekaniker direkt =). Varför kan dom inte skriva det på kallelsen då man ska besiktiga så slipper man betala 500 kr totalt för en besiktning och för en ombesiktning?

///Daniel

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Teknikern är skyldig att i möjlig mån se till att bilen är varmkörd och att anmärkningar på avgasvärdena inte beror på en kall katalysator. Har man en bil som är extremt svår att få varm kan man dock inte begära att teknikern ska köra flera kilometer med bilen, utan då får man ordna detta själv.

Frågan är vad du hade sagt om besiktningsteknikern körde bilen "varm med råge, så det luktar bränt från bilen och ryker från bromsarna"...?

Möjligheten att kräva en avgiftsfri efterkontroll faller på att du har fler anmärkningar som ändå skulle kräva en efterkontroll, annars hade detta varit en möjlighet...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Tack för svar!

Då gjorde han tjänstefel m.a.o. eftersom felet var att bilen inte var tillräckligt varmkörd. Jag fick svar på ett tidigare inlägg av en kille som har en e36 328. Citerar..

"Besiktigade min 328 -96 13600 mil förra veckan u.a.
Men när vi skulle mäta HC m.m. så visade det på nära 200 !!!

Blev lite orolig men bes.killen sa att jag skulle åka en sväng så bilen (avgas.systemet ) blev riktigt varmt.
Gjorde detta och när vi sedan gjorde om mätningen så var de 0 (noll)
Han sa att det var ganska vanligt med hög HC på BMW om man inte varmkörde bilen ordentligt innan mätning."

Med andra ord borde besiktningsmannen i Härnösand sagt detta till mig tycker jag själv. Min bil var nog inte första e36 dom fick in.
Jag hade inte gillat om killen hade våldskört min bil, men jag hade ju kunnat få en chans att köra några minuter eller att han körde..vilket som.

Jag gjorde det bara för att jag ville busköra och få till bilen riktigt varm,ville överdriva lite bara för att se om jag kunde få till shyssta värden.

Du har rätt att jag faller ändå på de andra anmärkningarna, men om man bortser från dom hade jag kanske kunnat få gratis ombesiktning då om jag förstått dig rätt.
Verkar vara nya regler i år om att dom kollar dimljus?
Vart kan man hitta info om nya regler som tillkommit? (så att jag inte stuper nästa år för ombesiktning)
Och att själv ställa in "rätt" nivå på mina dimljus kan ju vara klurigt då jag inte har något "facit" :/

///Daniel

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag vill inte svara rakt av om besiktningsteknikern gjorde något fel i samband med besiktningen av din bil. Men OM det bara hängde på varmkörningen borde han kört den varm, eller ev. erbjudit dig att själv varmköra. Vad du kan göra är att begära ersättning för ev. omkostnader du haft i samband med en ev. felaktig bedömning. Det svåra är ofta att "bevisa" att du inte vidtagit några åtgärder sedan besiktningen. Det är ett tråkigt läge, helt klart.

Mitt förslag till åtgärd är att du helt enkelt kontaktar platschefen på den aktuella stationen och berättar precis vad som hänt. Han kommer då att få gå igenom dels för alla på stationen men speciellt för den aktuella teknikern vilka rutiner som ska gälla vid avgasmätningen. Då du inte verkar haft några egentliga utlägg att tala om hade jag nog inte krävt ersättning, utan mest gjort detta för att andra inte ska hamna i samma sits...

Inställningen på dimstrålkastarna har ingått i kontrollprogrammet länge. Jag kan tyvärr inte säga exakt hur länge, men minst tio år i alla fall. Inställningen på dimstrålkastare ska vara något lägre än halvljuset (nedvinklingen ska vara 20cm/10m), men vid en kontrollbesiktning får man underkänt först när inställningen överstiger den högsta tillåtna inställningen för halvljusstrålkastare (nedvinkling 5cm/10m). En dimstrålkastare kan aldrig vara inställd för lågt, så det är bara att justera ner rejält...

Jeppe

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det hängde på varmkörningen enbart. Jag har avgastestat bilen både i måndags på GM och på BMW idag. Fick perfekta värden. Jag ska ta upp detta med platschefen på den aktuella stationen. Till och med BMW tyckte det var konstigt att dom inte varmkörde min bil. Helt klart ett tråkigt läge om jag inte skulle fått ersättning alt. fri ombesiktning om jag nu bara enbart haft anmärkning på HC då jag inte gjort något åt bilen.

Nu har jag ställt in lysena på BMW så nu ska det också gå igenom. Ärligt talat så tycker jag det funkar lika bra utan ögonlock. Kanske inte lika snyggt men åtminstone så ser man vägen bättre i mörkret och det prioriterar jag före.

Du verkar kunna din sak. Du har några år på nacken va? :)
Fick höra av en kollega i grannstaden att besiktningen i min stad (Härnösand) är kända för att vara väldigt kinkig. Eller rättare sagt är dom lite mera slappa på kontrollen i grannstaden ;)

Tack
/Daniel

///Daniel

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jo, några år har man ju varit med nu. Jag firade 50000-bilarsjubileum för något år sedan...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.