AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.794

Problem med Kylvätska

BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Hej jag har problem med kylvätska. Jag fick den problem förigår då klingade på färdator att kylvätska nivå är låg. Då köpte jag en flaska och fyllde på enligt instruktionsbok och jag ser ingen lekage i systemet och temp mätare visar normal men ändå dyker upp kyvätska info på färddator fast inte lika ofta som det gjorde förut. Vad ska man göra? Är det nåt fel på givare eller?

BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Hjälp

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
kan vara , kan också behöva fyllas på mera.
Hur mycket mera eller om det behövs ser du på nivåmarkeringen på kärlet du fyller på vätskan i.

"Två ton annars får det vara för min del"
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har du luftat systemet ordentligt?

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ur
29
UrbanP
740-e38
Eftersom du måste fylla på kylarvätska så måste du ha ett läckage någonstans. Jag hade samma problem i våras och efter mkt. letande visade det sig att termostatlocket som är tillverkat i plast var det små små sprickor i och det läckte bara när jag var ute och körde, efter bytet har jag inte fyllt på igen. ps. vet ej om det är samma på din motor men kan vara värt en koll.

BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Jag ska titta idag om det nåt läckage. Det droppar ingenting när den står. I innan jag köpte den bil den hade ståt stilla under fem månader hos en handlare. kan det påverka nåt ?

Best i Test
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har samma problem, borde vara läckage men vart?
Absolut torrt under bilen när den står...

Men det handlar bara om 1-2dl i månaden...
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Om det är läckage så brukar det nästan aldrig läcka när bilen står still .

Det är mest när du kör och det blir varmt och lite tryck.

Sitter det en nivå mätare i expansionskärlet på era bilar ?

I så fall rucka lite på den och smörj den lite så kan det funka .

Kan inget om dom bilarna men hoppas att ni har lite hjälp av det jag skrivit endå =))

M som i Motor
M3 CSL nice
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Min smygläckte tidigare och då var det läckage mellan topp och block vilket upptäcktes när jag lämnde iväg den för provtryckning av kylsystemet.
Kanske idé för dig att göra
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett ställe som inte är helt ovanligt för läckage är själva locket till kylarvätskepåfyllningen.

Prova att göra rent ordentligt vid packningen/behållaren.
Om inte det fungerar kan det vara fel på själva locket (som innehåller en övertrycksventil).

Locket kostar under ca 170 kr, hos BMW.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Yes Lasse kong: det sitter en nivå mätare. Jag ska kolla den, Igår startade jag motor och tittade runt minst en timme men hittade ingen läckage. Och kylvätska är lika mycket som jag fyllde förra veckan så det verkar ingen läckage. Tror ni det att det kan vara givare som skickar tokiga signaler till dator.

Och tack alla andra fina BMW ägarna

Best i Test
Svärd
Lasse Kongo: Min bil läckte ingenting när jag körde, däremot pissade det ur termostathuset när jag stannade. Antagligen steg väl trycket när vattnet inte cirkulerade runt i kylaren... Däremot slutade det läcka efter ett tag när trycket sjunkit... Så visst kan det läcka när bilen står stilla också!!

//Martin
BMWVentu; Om nivån i expansionkärlet inte minskar har du givetvis inget läckage. Då är det något annat fel m det varnas för låg vattennivå. Jag har haft problem med min nivåmätare som sitter i expansinskärlet. Den tog in vatten vilket förorsakade att den indikerade låg vattenivå trots att det fanns vatten över miniminivån. Jag käpte en ny som faktiskt inte var så dyr vilket löste problemet.

Mvh
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Hallå callestropp...Jag förstår inte vad du menar med att den tog in vatten?

Best i Test =====BMW 7uan
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hej.

Det brukar finnas en avtappningsplugg på kylaren(var så på min) och det kan hända att packningen där har blivit hård eller spruckit.

Kolla där. Det hjälpte mig

Med vänliga hälsningar Patrik A
Hej, BMWentu,

Nivåmätarens hölje som är av plast läckte in vatten viket förmodligen förorsakade kortslutning i givaren vilket resulerade i att displayen visade för låg kylvätskenivå.

mvh
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Hej allihopa. Jag hade ju tre månaders garantie på begagnad köp. Så jag lämnat in i verkstad de får ordna det på nåt sätt..Jag fick veta det igår.... Tack så mycket för eran fina insatsar.

//Harvinder

BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Nu är det helt ok det behövdes bara lufta system.....Det var ingen läckage ...
Tack ni allihoppa ..har en trevlig helg

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.