|
|
|
|---|---|
|
Tjena...Jo det är så att ASC lampan har börjat o lysa även när jag inte trycker av den...Nån som vet vad det kan vara för fel??? Kanske är det nån givare där bak som spökar??? | |
| ABS-sensorerna? | |
|
En bra gissning tror jag.. |
|
| Standard felet beror på ABS-sensorerna som ovanstående säger. Det sitter 1 på varje hjul. Alla 4 behöver inte vara trasig, det räcker att en är trasig så sätts systemet ur funktion. Ta loss alla 4 och gör rent dem. Räcker inte det måste du byta 1 eller flera. | |
| Ok tack så mycket för svaren....Men om jag nu måste byta, vet nån nån vad dom ligger på i pris? | |
|
Om det är ABS sensorerna så ska ABS lampan lysa samtidigt, då dessa sensorer påverkar både ABS och ASC. De kostar ca 800 kr. Lyser bara ASC så har jag hört att det kan vara något med mekanismen som ska strypa motoreffekten, vajer, spjäll mm. /Jonas |
|
|
Har tyvärr samma problem förutom att min lyser hela tiden:( ja73: eller någon annan: Du vet inte var du hört/läst det? Fint att ha när vägen blir ännu halare:) Bmw-boy |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Helt riktigt att det inte är nån sensor, när bara ASC lampan lyser, det brukar då vara en vajer som gått av mellan gasspället och ABS/AScenheten som ska stypa gasspjället vid hjulspinn som ja73 påpekar. dvs det brukar vara vajerfel, som standard,. Kan ju även vara fel i aktiveringsknappen så det inte går att stänga av. ///MVH Hasso Länk |
|
Hade felet, med brusten vajer som Hasso beskriver på min fd 528i 97:a. /Simon |
|
|
OK men då får jag ta en titt på det, för min abs lampa lyser inte.. asc lampan tänds ca 1 min efter start och lyser sedan konstant. |
|
|
Glömde fråga om det är svårt att byta en sådan vajer själv??? (om det nu är den) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
plure: försökte skicka ett mejl till dig, men du har fatal errors:)) se till att din mejl funkars annars blir du automatiskt spärrad från forumet . Fel mejladress kanske, dags för comhem.com kanske,?? ///MVH Hasso Länk |
magmo |
Runt tusenlappen / st för sensorerna! Magmo Maniac is in the house! |
|
Hej Har även råkat ut för en konstant tänd ASC lampa, visade precis som många påpekat vara vajern till ASC (sitter på gasspjället). Den så ut som ett garnnystan....fungerade inget vidare. Enkelt att byta - 10 min - kostade ca 70 spänn på BMW. |
|
|
Kollade på min bil idag. Undrar på mer exakt var den vajern sitter? Har 2st vajrar på samma ställe. Antar att det är gas-vajern+ vajern till farthållaren, sen går det en till "insuget" (gasspjället) sitter på undersidan. Verkade ok (kanske knappen?) Någon som vet något nå´t mer? Bmw-boy |
|
Deliq |
> Speeedy Kolla denna Länk särskilt sammanfattningen i slutet. Det kanske hjälper dig. M V H Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Delic: Tackar för tipset! Undrar ifall det kan vara den då min går riktigt till 100% annars. Men det kanske känns av elektriskt och att den därför sätts ur funkion?! Bmw-boy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.