AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.495

blir inte klok på min bmw e30...?

Har en bmw 318 ik 87:a som hostar,hackar & rycker.
Var kan felet vara?
Bilen var på verkstad där dom inte visste felet(??).....den kopplades till en data där & den visade normala värden till alla givare & kontakter....
Kan det vara styrboxen?
Har nämligen bytt allt i bränsleväg & i tändsystemet utan bättring....
Tacksam för svar!
svintoleffe
kolla så det inte är en vakumslang som har hoppat åt sidan och tjuvluftar.
Jag hade de felet på 325 , den hoppade och hakde tappade cylindrar mede mera.
vart sitter den/dom vakumslangarna?
Var & pilla lite i den här luftmängdsmätaren eller vad det heter....bilen går/gick bättre utan någon luftfilter alls??
Hur funkar egentligen den här luftmängdsmätaren?
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Luftmängdsmätaren mäter hur mycket luft och vilken temperatur det är på luften som går in till motorn, dom signalerna skickas till styrboxen som då skickar i rätt mängd bränsle.

Har du kollat så att luftbälgen inte har några sprickor kolla även undersidan av den.
svintoleffe
Det lätaste med , om att veta omm det är en vakumslang, det är att ta startgas och spraya över att slangar och allt, inklusive under insuget.
Höjer den motorvarvtalet när du sprayar över en slang , då har du tjyvluft i den slangen.

Hur ser dina tändstift ut.
kolla det andra innan du börjar att pilla med luftmängmätaren, då det är dyr.

Leffe
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Var det länge sen du bytte luftfilter?? skulle kunna vara igensatt som då kan ge de sympton du beskriver.
Det roliga/konstiga är att detta är bytt & nytt:
Luftfilter
Tändstift
Bränslefilter
Rotor,fördelarlock & tändkablar
Lambdasonden
Har t.o.m testat med en annan bränslepump men det va samma resultat...

Den här luftmängdsmätaren.....kan man ta en beg. på skroten om bara det är samma nr. på den?..då blir det kanske inte så dyrt....ska testa det med startgas & se va som händer imorgon.
D-diddy
kanske taskigt att fråga.. men satte du tändkablarna i rätt ordning??? är det rätt delar? Rätt rotor och eller fördelare?
David

Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
criss: Du kan ta en beg. från skroten tror inte det blir så dyrt.
Ny hos BMW kostar den ca 5000:-
Jodå,tändkablarna är rätt (tar alltid en i taget när jag byter sådana)....känner en bilskrotare lite grann,tror jag kan kanske ta en luftmängdsmätare utan kostnad & testa.....
Detta är väl kanske inte det första man kollar men för svinner det kylar vätska? Går den som sämst när du precis har startat bilen? I såfall kan det vara topppackningen, om det läcker in vatten där så går inte bilen ofta på alla burkar då det runnit in vatten i cylindern när den stått ett tag. Med tanke på att du skrev att den rök mycket, ryker det mycket vitt pekar ju också det åt det hållet. Lättats att kolla är att köra bilen varm och se om du har spår av avgaser i kylarvätskan, finns ett spcialverktyg till det som dom säkert har på verkstaden.

/B0ssE
Nej den ryker inte alls.....rycker ska det vara....idag starta jag den,gick kanonfint & jämt ca 5 min,därefter hostade den som f*n & dog till slut..har dessvärre inte haft tid & testa något annat idag,men den här startgasteorin låter intresant som nån skrev innan
Skickar in en annan fråga oxå....bilen är ju en 87:a,får man då ta bort katalysatorn?
Om ja,måste man göra något åt motorn också?
Eller är det bara rensa katten & köra som vanligt??
Visa användare
19
- Ray -
525i Touring -92
325i -87
323i -85
De e inte obligatoriskt med kat förän -89, tror jag.
ja....så har jag också hört,men frågan är om jag måste göra något åt motorn då eller bara köra som vanligt på 95 oktan??
88 tror jag lagen kom, men katalysatorn måste sitta där om bilen har en från fabrik men den behöver ej fungera på årmodeller äldre änn 88. Du kan ju rensa ur den men det löjliga är att du inte får ta bort den. I övrigt behöver du nog inte göra nåt med motorn eller så.
Ok,men den tar jag & rensar....spelar ingen roll för mej om kat.burken är där eller ett rakt rör....ska jag ta bort lambdasonden också eller hur funkar den?
lambdan kan du ju inte ta bort, den reglerar ju bensinmängden till insprutningen. plockade bort lambdan på en bil med K-jetronic men den gick dåligt av det trots ihärdiga försök att justera co.n, som jag förstått det går bilen i nödläge med bortkopplad lambda och fetar på med för mkt bränsle o bilen går dåligt för det finns ingen reglering längre!

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
min 323a va oxå hoppig och rykig..men det va en avluftningslang..en med en reflad aluminimun tror jag det va..sitter uppe vid insugsrören vid halsen till luftburken....
sen kan det va så att du har lufr i kylaren...öppna locket på vatten dunken och tryck på slagen som går IN i kylaren och se om den kommer lyft i dunken..om det gör det så pumpa ett bra tag till det inte kommer luft mera.....

knackar motorn något?

///get a life...bay a beemmer///
Ja,knackar lite men tror att det beror på att ventilerna behöver ställas in något....men ska kolla det HampZZ skrev,så fort man känner sig pigg igen....:)
Nuså....sålde bilen idag!...nu får en annan ta över mekandet..:)
Såldes tack vare bmwpower..:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.