|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
kan man svarva kolvarna på s50? alternativt hur tjock måste kolvtoppen vara om man ska turboladda? | |
|
Hmm min kompis(mats) räknade lite på detta tar man 1mm på hela kolven blir det ca 9:1 i komp... och då finn det tillräckligt med matrial kvar Min bil!! Länk |
|
| Köp smidda! Har läst att det är kolvarna på s50 som är den svaga länken vid turbo konv.... | |
| Vart kan man köpa smidda då? | |
| Venolia, JE, Ross, CP m.m m.m. | |
|
Vad ligger priserna på ? Ungefär? Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
|
E de nån som vet om stakarna pallar med en 700-800hk eller e de verdi stakar som gäller Min bil!! Länk |
|
|
Jag läste nånstans här på forumet att Hammarström körde sin första säsong (ca 700hk) med orginal stakar. Finns det nån som kan bekräfta? Mej spelar det ingen roll.....Jag ska bara ha 475-500hk i min S50 ;) Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
| Tror absolut inte att Hammarström hade 700 hk första säsongen. Kommer ihåg att jag snckade med Claus på TCS då han hade mappat bilen och vill minnas att han sa 5-600hk då. | |
|
Så stakarna pallar med 500-550hk eller? Orginal alltså. Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
| Med tanke på BMW kvalite och materialval på alla andra maskiner så skulle jag inte tveka en sekund att plocka 500 häst med standard stakar, men byggde man en sån maskin skulle målet vara minst det dubbla :-) | |
|
-Bäckis Har för mig att Hammarström körde med orginal komp första säsongen oxå (även orginal kolvar) kan detta vara möjligt? 3.0an har väl 10:1 eller 10,5:1 och sintrade kolvar....... Undrar just för jag funderar lite på ett lättrycksturbobygge på min M5a som just oxå har 10:1 i orginal komp samt sintrade kolvar...man kanske kan ladda på 0.4-0.5?!? Har du nått tips på aggregat? Helst med integrerad wastegate för att göra saker och ting enkelt och litet..ska försöka få plats med det nere under inte speciellt synligt alltså.... "One for economy and One for the fun of it" |
|
| Är väl inte omöjligt alls, men det kräver ju ett väl fungerande styrsystem/program. Har en perfekt turbo för dig, men tyvär inte med wg. | |
|
Kan man få 500 kjørbare hkr ut av en S14? Eller ca. 400 bakhjuls hkr. Er det mulig? Med rett mapping og anti-lag funksjon, kan man bruke noe sånnt til daglig, for å kjøre til MacDonalds, osv.? |
|
|
Det dubbla......Det är takter det..... Men man måste ju börja nånstans. Vad rekomenderar du för agg. om jag ska få ut en 450-500hk i s50+ styrprogram? Med eller utan wg, spelar inte mej nån roll. Jag kommer ändå köpa en "besiktningsmotor" :) Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
|
9:1 i komp är väl vad många standardknarrar med turbo har så d e väl helt ok=) har ändå inte tänkt ladda så mycket i början vill bara få den att fungera med turbo till att börja med, så får man fixa bra botten nästa vinter.. |
|
|
Hur fixar du till botten? Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
| Har kanske ett Holset H1E kvar, men det är troligtvis redan sålt. Det skulle vara superbt till dig om du satsar på ca 500 hk. | |
|
stefan_j// jag menade att jag tänkte köpa stakar + kolvar då=) nu ska tänkte jag bara svarva kolvarna till att börja med, under vintern blir det svetttigt nog att bara få den att fungera med turbo.. Bäckis// om du mot förmodan har aggregatet kvar vid löning så vore det kanon, däremot har jag precis bränt senaste lönen på en uppsättning gula koni så.. men jag kan kolla med dej då om du har någon passande turbo till salu, en fråga till vart vänder man sej om man vill ha ett turbogrenrör och vad kan det kosta? d e ju rätt trångt i motorrummet nu.. |
|
|
Jasså du.... Jag tänkte köpa kolvar i vinter.....Tror jag kör med mina orginal stakar. De verkar ju palla en hel del. I allafall för mina ändamål (ca 500hk). Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
| Vad är sintrade kolvar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.